Måle Ohm på enhed

Jeg har nogle 8" 16 ohms enheder (Vifa m21wp-00-16) som blev købt for nogen tid siden, men det jeg undre mig over, er at når der måles ohm på enheden siger den 11 Ohm, er der noget logisk i dette ?

Af andre 8 ohm og 4 ohm enheder som jeg har målt på, vises hhv. 8 ohm og 4 ohm.

Thomas

Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den modstand du kan måle med et normalt multimeter er ohmsk, altså modstand for jævnspænding, højttalerens ohm angivelse er impedans, altså modstand for vekselspænding som ikke kan måles på samme måde.

Hvis du skal måle impedans kræver det at du måler strøm ved en kendt spænding og ved den frekvens som er standard for højtalermålinger.

Tilsvarende forhold gælder for antennekabler, de opgives som 75 Ohm, denne impedans er målt ved en meget høj frekvens.

Der er faktisk meget forvirrende at man bruger samme måleenhed til to vidt forskellige begreber.

Impedansen i en spole er afhængig af frekvensen, det er grunden til at man kan opbygge delefiltre med spoler og kondensatorer, spolen har høj ledningsevne ved lave frekvenser, kondensatoren har høj ledningsevne ved høje frekvenser.

Hilsen Aksel
Citat fra akselj

Hvis du skal måle impedans kræver det at du måler strøm ved en kendt spænding og ved den frekvens som er standard for højtalermålinger

Det var helt nyt for mig, jeg har altid tidligere målt mine enheder i den tro at de rent faktisk målte 4 Ohm eller 8 Ohm, og har ikke haft problemer med dette før nu hvor jeg har enheder med en højere impedans.

Tak for for svaret.

Thomas

Thomas
Ved højttalere er der ikke ret stor forskel på impedans og modstand, især ved 4 og 8 ohm, men modstanden er altid lavere end impedansen.

Grunden til at du får et resulltat der ligner er at forskellen mellem impedans og modstand stiget ved høje frekvenser, og højttalerne arbejder ved lave frekvenser.

I højfrekvensforstærkere er kondensatorerne ofte udformet som en spiral på printpladen, den vil normalt have så lille ohmsk modstand at man ikke kan måle den med et almindeligt istrument.

Hilsen Aksel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis