Hej Orla,
Jeg synes det er fint at du holder dig til nogle moralbegreber i din egen forretning, og jeg tror også det kan betale sig i det lange løb.
Nu er du i en branche (har jeg set på din hjemmeside) hvor varen ikke blot langes over disken (eller afleveres på en adresse) og kvaliteten af det udførte arbejde og gensidig troværdighed mellem leverandør og kunde har stor betydning.
Derfor vil jeg også selv være varsom med "kræmmermetoden" overfor håndværkere idet man risikerer at kvaliteten af det udførte arbejde bliver ringere end ønsket/forventet. Her vil jeg absolut være parat til at betale en højere pris hos en håndværker, jeg stoler på, end en ukendt (men det bør bemærkes at vi jo ikke alle til alle tider har mulighed for at vælge Rolls Royce-modellen, men må nøjes med Hyundai Skoda er jo også blevet lidt pebrede i pris

))
I øvrigt vil det udførte arbejde vil sjældent være fuldstændig identisk hvis to forskellige håndværkere udfører det og man kan ofte diskutere hvilke metoder, der er bedst velegnet til en given metode.
Det er anderledes med hvidevarer, der enten hentes af kunden selv i en butik/et lager eller leveres. Det er identiske produkter og serviceparametrene er stærkt begrænsede. I sådan et tilfælde vil jeg ikke afholde mig fra at bruge "kræmmermetoden" - og jeg får billigere priser ud af det! Når jeg i første omgang har brugt din metode og derefter kan presse priserne længere ned ved at prutte lidt om prisen, så kan det kun betyde at kræmmermetoden virker.
Og så burde debatten måske fortsættes "over hækken", den har snart ikke så meget med "lav hus" at gøre.
Mvh til alle,
TS