Modelbane

Er der nogle modelbaneentusiaster blandt de ærede medlemmer, som kan fortælle mig, om jeg kan lave en sløjfe som vist herunder på en Märklin spor Z bane?

Jeg husker fra barndommen, at dette ikke var muligt på LEGO 12V systemet, og spekulere derfor på, om jeg risikerer at kortslutte skidtet :lol:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På Märklin kan du lave alle de kryds og sløjfer du har plads til, grunden er at skinnerne er den ene pol og midterkontakterne den anden, så "højre" og "venstre" skinne har altid samme spænding.

Ved Fleichmann og andre uden midterkontakt vil der ske en kortslutning hvis du laver en sløjfe som den viste, "højre" og "venstre" skinne er henholdsvis + og -.

Men sløjfen kan laves med et skiftespor der er beregnet til det.

Hilsen Aksel
Midterkontakter???????

Jeg tror altså ikke spor Z er 3-leder, men 2-leder!
Betyder det så at jeg har et problem alligevel.
Nu ved jeg ikke lige om det er det samme med Z spor. Men på HO spor er selve skinnen den ene pol, mens de tapper der er mellem skinnerne den anden pol. Det betyder at skinnerne har samme potentiale.
Det betyder for dig, at du ikke har et problem hvis Z spor er lig HO spor.

Søren
Annonce
Nu kan jeg ikke mindes, at der er tapper mellem skinnerne på mine Z-skinner, derfor min tvivl. Underneden på Lok'et sidder nogle små hjullignende tingester, som har nogle små tænder. Betyder disse hjul, at strømmen farer den vej igennem? :?

Jeg mener jo ellers, at jeg sætter strøm til begge skinner. :?
Hej,

Du kan IKKE lave en vendesløjfe umiddelbart som vist med Märklin Z-skinner, det betyder ikke at det ikke kan ladesig gøre, du skal blot bruge et vendesløjfemodul.

Jeg kører selv Märklin HO, så hvordan man præcis gør ved 2-skinne som Märklin Z jo er ved jeg ikke, men prøv at spørg i nyhedsgruppen: 'dk.fritid.jernbaner.model' - der er jeg sikker på, du kan få et kvalificeret svar.

/Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis