Stikkontakter og kronmuffer - er det lovligt?

Jeg skal skifte "en del" 230V kontakter, men ved flere af dem er der 3 ledninger i hvert monteringshul, og det er også helt fint i de gamle kontakter hvor der er et tilpas stor monteringshul og en skrue til at spænde ledningerne sammen med. Men i de nye kontakter er monteringshullet jo noget mindre, og det er svært at få plads til ledningerne deri.

Derfor er mit spørgsmål, må man bruge kronmuffer i/ved stikkontakter, altså så man sætter de 3 (ens) ledninger i en kronmuffe, og føre dem ud i een ledning? (Her er min tanke om fast installation skal være i en ubrudt linie, hvis man kan bruge de ord)

Thomas

Thomas
Jeg skal skifte "en del" 230V kontakter, men ved... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen

Det står i SB 801.433A.

Hilsen

Søren
Hej Søren

Ja det kan jeg godt se :? men har lidt svært ved at forstå denne begrænsning, :?: den gælder dog kun for ledninger i og til en beboelse.

Jørgen
Ja nu er jeg ren amatør, men jeg har en gang fået læst og påskrevet af en fagmand om at kronmuffer er bandlyst i denne sammenhæng og kun samlemuffer må anvendes.-Er det ikke korrekt?
:roll:
Mvh
gug
Der er ikke et krav om at bruge samlemuffer.
Stærkstrømsbekendtgørelsen kræver at der er en varig og holdbar elektrisk kontakt samt en tilstrækkelig mekanisk styrke.
Der kan benyttes kronemuffer/samlemuffer alt efter eget valg, blot kravet er opfyldt.

KimK
Annonce
JensS skrev den 02-02-2005 08:35:22

Det må du gerne.
Husk at spænde skruen ordentlig til og check at ledningerne sidder fast. Dårlige forbindelser i elinstallationerne er skyld i de fleste brande.

mvh
Jens

 Det må du gerne, men brug i stedet en samlemuffe, den fylder mindre og er nemmere at placere i dåsen. 


Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
Eggert: Prøv lige at kikke på datoen på de tråde du hiver frem og svarer på. Denne er fx 15 år gammel.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Eggert skrev den 24-03-2020 20:07:50

 Det må du gerne, men brug i stedet en samlemuffe, den fylder mindre og er nemmere at placere i dåsen. 

 Angående din avatar..

Er der så ikke ændret i reglerne, så os almindelige dødelige, godt må udskifte en indendørs stikkontakt med jord?

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis