Radiator - midlertidig løsning

Jeg skal have fjernet nogle gamle træpaneler og plader bag en radiator. Radiatoren er i midlertid sat på på disse plader, derfor kan jeg ikke se anden udvej end at skulle afmonterer radiatoren. Men hvordan gør jeg det nemmest? Kan jeg "bare" lukke vandet ud af systemet, og sætte en prop i hvert rør, eller skal der monteres et rør mellem de to (i stedet for radiatoren)?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Imiddelbart ser jeg intet til hinder for bare at lukke vandet af og så sætte en prop på de to rør. Du her vel ikke fjernvarme?

mvh Anders
Ja, det burde ikke være noget problem.

mvh Anders
... Og iøvrigt er det ligegyldigt om du har fjernvarme eller ej, centralvarmen er en seperat del af varmesystemet som man altid kan lukke helt eller delvis af.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej PEMA! (og alle i andre)

Du skal passe på ikke at lokke folk til at arbejde på deres varmeanlæg, især hvis de ikke ved hvordan deres anlæg er konstrueret.

Der findes mange anlæg der kan være DIREKTE LIVSFARLIGE at lave en konstruktionsændring på, og man kan ikke gå ud fra, at fordi man kender en på den anden vej, hvor der ikke skete noget, fordi der var monteret varmeveksler, så man har sit eget rørsystem separeret fra Værket. I det område jeg er ansat, findes der både direkte og indirekte anlæg, og ved direkte anlæg, har man fjernvarmevand, på Min. 70 grader Celcius i radiatorerne.

Mvh. Birger

P.S. Servicetekniker ved fjernvarmen

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej

Det som Birger skriver (og som jeg i øvrigt er enig i) var netop grunden til at jeg spurgte om der var tale om et fjernvarme system. Det ville jo være ret ubehageligt, hvis én troede at der var lukket vand af og det ikke var tilfældet. Ved et direkte fjernvarmesystem ville det skoldhede vand bare blive ved med at fosse ud. Kender i øvrigt en med et sådant system, som skulle lukke luft ud af sin radiator. Tager fat med en tang - lidt for langt inde! Drejer hele luftskruen af ! Det fosser ud med vand - og det holder ikke op. Manden blev nødt til at ringe 112 og fik en stor vandskade.

mvh Anders
Har man indirekte fjernvarmeanlæg må man lave det man har lyst til, dog må man ikke pille i veksleren. I et indirekte system er der ikke meget vand der kan løbe ud, da det er et lukket systemet. Det forsikringsmæssige er en anden sag.
Så har jeg haft VVS manden til at fikse det for mig. Jeg tror egentlig godt det var noget jeg kunne have gjort selv, men ikke uden at få dårlige nerver. Det kommer trods alt vand i stuen, og det er ikke sådan lige til, hvis ikke man har set det gjort.
Der blev i øvrigt "bare" lukket vand ud af systemet og af radiatorer, og sat en prop i.
Forsøger man sig med dette selv, skal man være 2 om opgaven, en radiator fyldt med vand kan være temmelig tung.

N.B. Det tog VVS manden under 45 minutter at tømme vandet af, afmontere to radiatorer, sætte propper i, hælde vand på og starte systemet igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis