plantevalg

et jordstykke der er 2 m bred og x m lang skal plantes med noget som kan passe sig selv, så det vil sige at planten max må være 2 m bred når den er udvokset og helst ikke over 2 m i højden. Og hvad kan jeg så vælge?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej xpol.

Er det et meget langt bed?
Er det i fuld sol, halvskygge eller fuld skygge?
Er bedet i læ eller forblæst?
Hvad omgiver bedet?
Hej Zephi (besværlig navn)

her er læ, halvskygge , 25m syd-nord, vej på den ene side og græsplæne på den anden side.

jeg forestiller mig en prydbusk som uklippet, jeg kan sagtens acceptere mindre højde og bredde.

hyggelig hj-side du har, har lagt den ind under foretrukne

venlig hilsen og tak, poul
Hej poul.

Det skal ikke skille os ad, hvis du nøjes med at skrive Zep eller Z :wink:

Det, der falder mig først ind - efter din beskrivelse - er Potentilla.

Svigermekanikken har plantet dem langs vejen ved sit sommerhus. De får med andre ord lov til at passe sig selv.

Potentilla findes i mange varianter. Du kan evt. prøve en søgning på Google - både alm. men også en billedsøgning.

At havne blandt foretrukne. Hvad mere kan man bede om - takker.
Spirea er pæn når den blomster, og de fåes i forskellige højder.

Green

for forslag, det kan blive svært at vælge, spændende.
Annonce
Hej xpol.
Var jeg dig, ville jeg vælge spireaen, fordi den har en overdådig vækst hvor grenene også hænger nedad og således dækker jorden også.
Jeg kalder busken for "snedrivebusk" og der er en herlig duft.
Potentillaen er vist mere opretstående.
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Det vil jeg give dig ret i, poul.

Jeg tænkte faktisk også på Spireaen, som jeg selv har en enkelt meget værdsat af i haven. Jeg kunne blot ikke komme i tanke om, hvad den hed :oops:

Det er en dejlig busk, som jeg altid glæder mig til at se springe ud - og så giver den mig fin skygge på bænken i sommerheden :wink: Det eneste, jeg er bedrøvet over, er, at den blomstrer i alt for kort tid, efter min mening.

Jeg fandt forresten lige lidt info om Potentilla til dig:
http://www.havesider.dk/planteleksikon/tr005.html

Pøjpøj med valget.
Der er altså mange andre forslag: Du kunne lave et blandet fuglekrat, med tjørn, ildtorn og klitroser. Fuglene vil elske det.

Eller snebær. Dem kan fuglene ikke lide, til gengæld kan de vokse de fleste steder.

God fornøjelse med hækken

Green

for alle forslagene, jeg synes Potentilla vil være flot med dens vedvarende blomstring, vil gerne se den som uklippet hæk i virkeligheden. Spirea, ja det er synd at den blomstrer så kort tid, vil defor prøve at undgå den, men jeg tror det er et godt valg, så måske.
Men jeg har ikke tænkt på blandet buske, men det lyder meget spændende, det skal jeg ha kigget på.
venlig hilsen , Poul
Hvad valgte du at plante?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis