Hvem kan det med elektronik?

Hjælp!

Jeg har et stokerfyr uden automatisk genstartning. Så når der er "klumper" i strømmen eller strømmen har været væk, så kører fyret ikke.
Jeg har p.t. ført ledninger og en lysdiode ind i huset for at kunne se når fyret er i drift. (Men glemmer at kigge). :shock:

Men nu vil jeg lave en alarm der fortæller mig når der ikke er strøm til lysdioden (Fyret kører ikke).

Kan jeg købe et samlesæt eller kan jeg lave de ca. 3 V (fra lysdioden) om til 12 V og derved koble et alm. relæ til?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes et smart komponent som kaldes en optokobler.
Optokobleren er lavet ved at men inde i en lille lystaet indpakning har en lysdiode som lyser paa en fototransistor, naar lysdioden er taendt, kan du traekke et relae med transistoren. Hvis du udskifter din eksisterende lysdiode med lysdioden i optokobleren (husk at lysdioden skal vende den rigtige vej) eller saetter lysdioden i optokobleren i serie med din lysdiode (det virker fint hvis spaendingen til lysdioden er hoej nok) kan du forbinde fototransistorens collector til et 12V relae, forbinde emitteren fra fototransistoren til - og relaeet til + paa din 12V stroemforsyning.

Haaber du kan faa det til at virke.

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis