Rengøring af aluminiums brændere

Mit gaskomfur har nogle aluminiums brændere som er umulige at gøre rent - er der nogle der har et forslag?

Green

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når alt andet fejler mht. rengøring af stridbare pletter, skrider vi i reglen til at pensle et lag brun sæbe på det der skal renses og dække det til med plastik / wrap. Lad det sidde nogle timer eller et døgn, og se så om ikke det er kommet løst. Vask efter med godt med vand & sulfo.
At bruge brun sæbe på aluminium er en rigtig, rigtig dårlig ide. Og jeg kan sige det så sikkert fordi jeg selv har prøvet. De bliver skjoldede, hvide og matte og rigtig grimme. Det var pænere før, da det bare kunne undskyldes med patina. Har prøvet at polere de grimme skjolder men det er et helvedes arbejde. Så nu har jeg bestemt mig for at de skal være patinafarvede, i hvert fald indtil jeg får råd til at købe nogle nye.

Green

I POLITIKENS håndbog "JEG RENSER ALT" fra 1964 står de kan renses i 1 liter kogende vand tilsat 1 teskefuld oxalsyre.
Brug ikke noget med soda.
Jeg har prøvet med ovnrens knofedt og ståluld, det virkede meget godt, men jeg syntes de blev pænere ved at blive kogt ud med oxalsyre, man kan også bruge rababer.

Bedstefar Bonkesvej
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis