rensning/klargøring af nye klinker

Har lige fået lagt klinker på vores badeværelse, men hvad skal jeg gengøre dem med. Der sidder jo en del mørtelstøv m.v.
Skal de have noget beskyttende også. Det er Winkelmann klinker.

Jeg mangler stadig at lave gummifuger. -Hvordan gøres dette nemmest/pænest?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg husker stadig, da du kværulerede om at håndværkere var tyveknægte, men du får her GRATIS hjælp af en som ikke snyder. :shock:

Klinker rengøres med klinkerens (ikke klinkevask). Det er for hovedbestandelen en fosfatsyreopløsning. Købes i byggemarkedet.

Siliconefugen lægges FØR cementfugen. Sker det senere skal du være MEGET omhyggelig med at fjerne mørtelfuger/rester/støv. Brug en kniv uden at ramme fugtmembranen, derefter støvsuger og vask det sidste støv af med terpentin.

Siliconefugen laves lettest på følgende måde:

Du skærer patronen til så den er ca. samme str. som fugens bredde. Nu lægger du materialet ind i fugen uden at presse det ind. Det behøver ikke at blive fyldt helt op, men skal blot have en nogenlunde tykkelse. 3-5 mm.

Du får hurtigt følelsen i hånden og kan lægge det i en kontinuerlig bevægelse.

Nogle starter med afdækningstape-det bruger jeg ikke længere-forklarer senere....

Når du så har lavet f.eks. een lodret fuge, skal denne glattes og overskydende siliconemasse fjernes.

Tricket er at blande alm. sulfo og vand i en forstøverflaske. 1/10. Dette forstøves over den nye fuge (uden at ramme det næste stykke, hvor du ikke har lagt fuge endnu). Herefter kan du glatte med en fugepind af træ, som har stået i vand natten over. Alternativt kan du købe et "fugemestersæt" i mange byggemarkeder for ca. 50,- . Indeholder nogle plaststykker, som kan lave forskellige profiler/bredder fuge. Brug stadig sulfofidusen.
:wink:

Da du har sulfo på overfladen kan du glatte mange gange og opnå et godt resultat. Silicone er rimelig tør efter bare en halv time. Overskydende materiale fjernes med terpentin og/eller en skraber med et barberblad.

Håber du kan bruge hjælpen. God fornøjelse smile

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Ok tak for svaret.

ang. håndværkere, så er det netop i forbindelse med et badeværelsesprojekt jeg skal færdiggøre en "håndværkers" arbejde vedr. fliser som jeg måtte "fyre" p.g.a. han var for langsom og på timeløn.
(67 timer til 15m2 fliser).

m.h.t silikonefuge. Så er "fugerne" allerede fyldt lidt ud med mørtelfuge. -Det skal fjernes først så?

Jeg tror nogen steder er silikonefugen bare lagt udenpå mørtelfugen.
Det er da meget almindeligt at lægge silikonefugen uden på fliser og mørtelfuge.
Uden at vide det vil jeg sige, at hvis man fuger op til en tør silikonefuge, er der jo ingen garanti for at fugen ikke "slipper" silikonen. Den kan jo ikke binde på den. Den anden vej rundt kan silikonen godt binde på mørtlen.
Men som Euroterm skriver, så kræver det lidt mere præcision.
Ideen med en gummifuge (silicone) er jo, at den kan bevæge sig med rummet når dette "sætter" sig og dermed undgå sprækker og holde tæt.

Så hvis du vil have det som dit motto siger, skal du rense mørtelen ud inden du lægger siliconefugen. Normal fremgangsmåde er at siliconefugen lægges først. Tænk på at det er svært at få en gummifuge til at binde på støv. Men fat mod så svært er det ikke at lave om. :wink:

Og så god fornøjelse.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis