Hvordan opbevarer jeg bedst mit brænde?

Hejsa,

Vi skal have brændeovn sat ind til sommer, og vi er allerede nu så heldige at have fået en masse gratis træ efter orkanen for nylig. Nu har vi skovet i jeg ved ikke hvor lang tid, og vi skal så småt til at køre brændet hjem (ca 25 rummeter).

Vi har en stor, tom, men tør isoleret stald, hvor der aldrig er frostgrader. Kan brændet tørre ordentligt herinde hvis jeg saver det ud og kløver inden det kommer derind her i februar?

I sommer halvåret har vi vinduerne åbne, så svalerne kan komme ind til reden, så en del frisk luft kommer der da ind. På denne tid af året er der lukket for vinduerne.

Kan træet (gran/fyr) tørre ordentligt under disse forudsætninger, eller skal jeg have det udenfor i vinden?

Kan det evt. være tørt nok til det kommende efterår?

(ps. jeg gider altså ikke først stille det op udenfor og så flytte dyngen igen efter sommeren)

Takker

Med venlig hilsen

Sanne og David
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil næsten garantere dig at det ikke er klar til efteråret.

Det brænde jeg har liggende har ligget 1,5 år nu, og jeg tror først det er klar til at bruges i det kommende efterår.

Med hensyn til opbevaring, så vil jeg sige, med mindre at laden er ***** utæt, så kan det ikke tøre indenfor, det SKAL ud. Det også stables på noget, så der kommer luft under stakken. Der ud over anbefales det altid at brændet ikke bliver stablet op af en mur.

Søren
Man plejer at sige, at træ fældet inden april og opbevaret korrekt som regel kan anvendes til efteråret. Jeg ville aldrig opbevare brænde indenfor, dels pga. fugt men i særdeleshed også pga. utøj og husdyr. Men kan laden ikke bruges til andet, så kan det jo være ligegyldigt....

Du skal i så fald have en god ventilation (altså op med vinduerne), og kan du skaffe nogle billige paller, er de helt geniale at stable på.
Som det nævnes i indlægget ovenfor - stabel ikke op mod en mur (lav i så fald en afstand på 10 cm).

For din egen skyld, så sav og kløv det så hurtigt som muligt. Alt andet lige flækker det nemmere, når det er friskt.

Mvh.

Jan R.
Hej Søren

Brændet kan sagtens nå at blive tørt inden næste vinter. Men det skal udenfor nu og tages ind igen i eftersommeren/begyndelsen af efteråret.

Når nu du har en lade, så lyder det som om du har rimelig god plads, så kunne det ikke lade sig gøre at det ligger et eller andet sted bare i en stor bunke uden at blive pænt stablet. så tørrer det faktisk også bedre, da der bliver bedre cirkulation at luft mellem brændet. så kan det altid blive stablet pænt når det bliver taget ind.

MVH
Kim

MVH
Kim
Hejsa.
Med det kendskab jeg har til brænde via et tidligere job
som skovarbejder,ved jeg at det bedste at gøre er:
Opskær og kløv dit træ nu,derefter stabel det op udenfor eller læg det i en stor dynge
sådan at det kan regne i det og det er godt ventileret.
Det vil sige IKKE overdækket,lad det stå til ca.Sct.Hans.
Derefter ind med det,eller overdæk det.En stor tom stald eller
lade er ganske fint dertil.
Grunden til at man ikke sætter "nyskovet" træ indendørs,er at i
træ er der en del syre,og den kan ikke tørres ud,den regnes ud.
Husk påbiggrinet er ikke vandet der giver skorstensbrand,eller løbesod.
Det er denne garve eller træ-syre.Derfor behandles feks. egetræ på en anden måde.(Prøv at bruge søgeren).
Hvis du gør som beskrevet kan du fint bruge dit træ til efteråret,
bare det ikke er eg.

God fornøjelse,PYYH,og så 25Meter.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hej!

Leo skriver: -Udvaskning af brænde, før tørring- :!:

-Lyt endelig efter-.

Det er et punkt som "næsten altid" giver anledning til stor diskussion. For hvem pokker skover træ, hjemtager det, saver og kløver det. Altsammen stort-set i tørvejr, for så bare at lade det ligge og flyde i regn og rusk.
Nej vel, - Hvor dum kan man være - :roll:

Men her er vi fremme ved essensen, -intet og absolut intet træbrændsel kan tørre, uden at syren først er udvasket.-
Når så dette er gjort, tørre træet lynhurtigt.

Så vil i have tørt brænde, uden problemer,
Har bla. Leo lige givet opskriften. Husk så at alt træ over ø10 skal kløves.

mvh retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Man kan jo også se på skovforeningens vejledning:
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_forbraending.asp

Bemærk at de ikke anbefaler, at træet skal stå i regnvejr, men overdækket.

Og jeg må sige, at historien om, at løbesoden kommer af syren og ikke fugtindholdet må jeg tvivle på. Et tilbagevendende problem ved fyring med tørv og brunkul var/er løbesod, og jeg tror ikke det problem løses med at lade tørvene ligge i blød i jorden i mere end de par tusind år de allerede har ligget der.
Jeg har savet og kløvet bøgetræ to gange siden vi fik brændeovn. Sidste år skete det i starten af juni. Træet lå efterfølgende udendørs uden overdækning (meget sol sidste sommer). Jeg garanterer for at brændet var knastørt efter mindre end 2 måneder.

I år kløvede jeg 8 rummeter i februar. Det har lagt i en stor bunke på terassen mens jeg bygger mit brændeskur færdigt. Jeg har netop købt en fugtmåler og et er allerede helt nede på 10-15% i fugtighed. Måleren er egentlig overflødig - man er ikke meget i tvivl om træ er for fugtigt når man holder det i hånden.

Jeg har også fået et par rummeter birk i foråret - det er knastørt nu!

Jeg har på baggrund af ovenstående erfaringer vanskeligt ved at forstå at man altid anbefaler 2 års tørretid som det ideelle. Mit træ bliver aldrig mere tørt! Måske tænker man på træstammer????

Jeg vil iøvrigt også påstå, at blot brændet står i et skur hvor der er lidt luft foroven og forneden skal nok blive tørt.

Måske tager jeg fejl????
Har du kløvet en ekstra gang og målt fugtigheden i kernen af træet, eller har du bare målt på ydersiden som det ligger nu? Træet vil jo tørre udefra og ind... og kan være mere fugtigt i midten ??
God pointe - jeg har selv tænkt på det samme - men som nævnt så 'virker' træet klar til fyring - også når man laver testen med at slå to stykker mod hinanden - så lyder det helt rigtigt. Jeg skal prøve at kløve ét af de stykker der viser at det er tørt og så måle fugtigheden derinde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis