Hvad får jeg egentlig for mine administrations gebyrer.

Når jeg betaler mit A-Kasse kontingent, er en ikke uanselig del af den administrationsgebyr.

Hvad er det egentlig de laver for de penge der er så besværligt ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er bla. den juridiske hjælp du får når din arbejdsgiver ikke overholder overenskomsten og lovgivningen.
Det er jurister som ordner de sager får dig - og de er ikke gratis.
samtidig sørger min fagforening også for gratis kurser for mig. Eks. EDB mm.

Så jo administrations pengene er godt give ud hvis du spørger mig

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Jeg skrev a-kasse, jeg er ikke medlem af fagforeningen.

Jeg har også en gang været medlem af en fagforening, men da min arbejdsplads kun laver overenskomst med HK, så jeg ingen grund til at fortsætte dette ægteskab. Så det røg samtidig med folkekirken, men lidt sikkerhedsnet vil man jo godt have.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg er med i repræsentantskabet i ASE (A-kasse). Der sidder jo en del mennesker for at holde styr på statens penge samt indkassere nogle af dem fra medlemmerne af a-kassen, så der er husleje, lønninger, reklamer, blanketter osv.. Der laves ofte sammenligning med administrationsandelen pr kr. 100 og den fortæller jo så hvor effektivt man kører i a-kassen, og der er voldsomt forskel fra dyreste til billigste uden at jeg kan se det skyldes andet end manglende styring eller ødselhed. ASE er imellem de absolut billigste iøvrigt.

http://www.ase.dk/site/dk/Priser_og_satser/Kontingentsatser kan du se hvad der opkræves og hvad staten skal have af kontingentet, som er ens for alle a-kasser

Mvh. JørgenE
Og en A-kasse medarbejder får ca. 28.- 30.000,- kr/md
Og de har sikkert nogle rigtig dyre adresser, de skulle jo helst ligge inden midt i byen, selvom næsten alt foregår elektronisk eller via post.

Man sku fandme putte alt hvad der hedder a kasse administration over til de stakkels jyske byer der i øjeblikket mister arbejdspladser.

30.000 / 250 = 120 medlemmer bare til at trække en A kasse medarbejders løn, æv.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
A-kasse administration er faktisk meget omfattende da det vælter ind med cirkulærer og regel ændringer, hundredevis hvert år.

Samtidig er det sådan at A-kassen som rådgiver er erstatningspligtig hvis de skulle være så uheldige at give forkert vejledning fordi de ikke er opmærksomme på en tilføjelse til § 4395 stk. 265 som gør at netop denne forsikrede skal behandles anderledes end næsten alle andre, derfor har f.eks. Dansk Metal oprettet specielle afdelinger som kun har til opgave at kontrollere A-kassesager.

Alle disse administrative byrder (som absolut ikke er blevet mindre i den nuværende regerings tid) kan måske skyldes at embedsmænd og borgerlige politikere gerne vil have fagforeningerne til at opgive at administrere A-kassen så man kan bryde fagforbundenes magt.

Hvis en gruppe forsikrede i en virksomhed bliver ramt af arbejdsfordeling skal de selvfølgelig registreres første dag i den uge hvor de skal have dagpenge, alle papirer skal udfyldes og der skal afleveres lønsedler fra de seneste 13 måneder ( for at dokumentere at man har været fuldtidsbeskæftiget).
Næste uge skal så den anden halvdel af de ansatte gennem samme proces, så langt så godt, men tredie uge og fremefter skal det samme gentages, for dokumentationen for de 13 seneste måneder er jo rykket to uger.

Aviserne har i efteråret skrevet om forskellen på administrationsomkostningerne i de forskellige A-kasser, men det er vel ikke så mærkeligt at STA (statstjenestemændene) som ikke har ledige medlemmer, og derfor højst skal ordne efterlønssager for medlemmer som har fået deres reglementerede gage hver måned i de sidste 45 år, har lavere omkostninger end tjenerne og musikerne, hvis A-kasser skal administrere deltid, enkleltdagsansættelser med forskellig indtægt hver uge.

ASE kan i den sammenhæng ikke sammenlignes med "normale" A-kasser da selvstændige ikke kan gå ud og ind i arbejdsløshed flere gange om ugen, til gengæld kan jeg godt forstå at opgørelsen af indkomst og timetal i de seneste 13 måneder kan være vanskelig.


Jeg vil i øvrigt gerne vide hvor man kan få ansættelse som A-kassemedarbejder til 30.000 kr om måneden.

Det blev lidt langt, menjeg håber det er relevant.

Hilsen Aksel
Jeps - det er en tung proces fordi vi snakker om rigtigt mange penge der gives ud, og det er staten (os) der betaler det meste - og ikke fejlagtigt som nogle tror - medlemmerne.

Mvh. JørgenE
Jørgen E.

Jeg håber du er enig i mine betragtninger om at administrationsomkostningerne er svære at sammenligne fordi de enkelte A-kasser har meget forskellige medlemsprofiler.

Hilsen Aksel
Ikke helt. Man kan ikke sammenligne en fagforening med en ren a-kasse, men to a-kasser ved man jo præcist hvad der gives i kontingent, hvad der heraf går til staten og hvad der gives retur til medlemmerne og modtages i tilskud fra staten. Differencen = administration men du har da ret i, at tidligere var ASE kun for selvstændige, men det gælder ikke mere.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis