Afløb til regnvand

I forbindelse med min nye carport, så skal jeg lave et afløb til regnvandet, som kobles til eksisterende brønd.

- Hvilken type rør skal jeg bruge (de skal være underjordiske)
- Hvordan kobler jeg til eksisterende brønd fra 1970, som er af beton?

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en regnvandsbrønd (med sandfang) og alm. kloakrør -f.x. 110 mm.

Til brønden skal bores et hul, der fores med en In-Situ pakning. MEN det er kloakmesterens job!

Men hvorfor ikke lave en faskine? Til en alm. str. carport koster en plastfaskine ca. 350 kr - og så sparer du udgiften til kloakmester og formentlig også lidt gravearbejde.

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Du skal bruge en regnvandsbrønd (med sandfang) og alm. kloakrør -f.x. 110 mm.

Til brønden skal bores et hul, der fores med en In-Situ pakning. MEN det er kloakmesterens job!

Men hvorfor ikke lave en faskine? Til en alm. str. carport koster en plastfaskine ca. 350 kr - og så sparer du udgiften til kloakmester og formentlig også lidt gravearbejde.


Hvor har du set denne faskine til 350 kr? Normalt koster sådan en ca. 600 kr.

Og skal kloakmesteren koble til, når det er en brønd som samler regnvand fra nedløbsrøret... Ikke en egentlig stor kloakbrønd ;-)
Hos den lokale tømmerhandel - mener det var wavins udgave. Jeg skulle nemlig bruge 2 (ret stor dobbeltcarport) og det løb op i ca. 700,- (uden håndværkerrabat).

Anyway - hvis vandet løber i offentligt net, så er det en opgave for kloakmesteren at slutte det til (og i princip også montere resten - men han kan jo godkende det, når han slutter det til).

Mvh.

Jan R.
Mener du at brønden som ligger ved nedløbsrøret og leder videre til kloaknettet skal have en kloakarbejder til at foretage tilslutningen? Det har jeg aldrig hørt? Brønden (som er ca. 20 cm i diameter) ligger på min grund..
Det er du nødt til at finde ud af. Hvis det ledes til det offentlige net, så skal du benytte dig af en aut. kloakmester, også selv om brønden kun er 20 cm og ligger på din grund.

Mvh. Carsten.
Annonce
En faskine behøver ikke koste alverden, prøv søgefunktionen og se den glimrende debat om faskiner lavet af alternative materialer, fx. mælkekasser... Så kan det hele klares for et par hundrede, og lidt sved på panden... Det er også godt for miljøet at føre regnvandet tilbage i jorden..

Lidt praktisk om faskiner:

Dimensionering:

Rumfanget i lerjord sættes som tommelfingerregel til 1m3 pr. 30 m2 regnareal. Rumfanget kan formindskes i sand/grus holdig jord.

Opbygning:

En faskine opbygges som en 0,4-0,6 m bred rende. Som stenmateriale anvendes singels 32/64 mm, og stenmaterialet afdækkes med en dug der forhindre finkornet materiale i at trænge ind mellem stenene. Her kan det være en fordel med kasserne. Ved tagarealer over 10-20 m2 skal der anvendes sandfang.

Litteratur:

Se SBI anvisning 185 Afløbsinstallationer
og Norm for afløbsinstallationer DS440

Peter
Blander mig lige:

> Se SBI anvisning 185 Afløbsinstallationer
> og Norm for afløbsinstallationer DS440

Hvor kan man finde disse?

Har i en smart, billig måde at lave sandfang på?
Hvis du søger på siden her vil du finde et indlæg, der går på at fremstille faskinen af standard-rør og bøjninger. Så vidt jeg husker til ca. halv pris.
Eneste ulempe ved den - så vidt jeg kan se - er, at den ikke er sikret mod lodrette bevægelser (pga. frost). Men det er vist en lidt akademisk diskussion i dk......

Mvh.

Jan R.
Fandt det! Tak for tippet:


"Du kan lave en billig sandfangsbrønd i alm kloakrør.

Som hovedstamme bruger du ½m. Ø200 rør, som du sætter oven på et 45 gr Y-stykke 200/110 (afgrening til faskine). Som bund en Ø200 slutmuffe. En vandlås af 1 stk 45 Gr. Ø110 bøjninger. Pris under 300 kr. hos VVS-grossisten.dk

Om det er lovligt ved jeg ikke, men vel lige så effektivt som mælkekasser. "
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis