hvilken hæk....

Hej til alle...
jeg er blevet den lykkelig ejer af et hus samt have og idet jeg aldrig har haft en have før og slet ikke en hæk har jeg nogle spørgsmål som jeg håber at få nogle svar på...

hækken rundt om huset er en gammel liguster som ikke er blevet plejet ordentlig i mange år den er bla. væltet/skæv mange steder og selve "stammen" er meget tyk og vokser hen ad jorden så min plan var så at få en snak med naboen og få en ny hæk men hvad skal jeg vælge
jeg vil gerne have noget som vokser hurtigt et tæt hele året rundt og som er kønt
spekulere lidt på om man skulle lave et tråd hegn og så plante vedben men ved bare ikke hvor hurtigt det skidt vokser
håber at få nogle svar
VH
Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

-Du kunne jo vælge- at save den eksisterende liguster hæk ned til en passende størrelse.- Herved bevarer du et godt rodnet til de nye skud.
Herfra skal den bare vokse sig høj, klippes i siderne , til den når sin fulde højde.

-Det er en hurtig og effektiv måde til genetablering af "en ny hæk".-

Samtidig ved du jo hvordan den ser ud, også når man glemmer at passe den :lol:

Held og lykke med huset og haven. biggrin biggrin

retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Retro04 har ret, det er om at bruge det du har.
Vil bare lige tilføje at det er vigtigt at få luget hyld, ahorn og andre "ukrudter" væk hvis du vil genoplive din gamle ligusterhæk.

Vedben er en dejlig plante, men den kan godt være lidt svær at styre, tanken om en smal grøn hæk der ikke skal veligeholdes er besnærende, men virkeligheden er lidt anderledes, vedben gror som de har lyst til. "Hækken" af vedben og trådhegn kan let blive lidt åben i bunden og have tendens til at vokse i buler. Den vil kræve konstant fordeling af rankerene, så de bliver jævnt fordelt. Den ældes ikke med ynde, som en hæk der klippes en gang om året. En anden ting er at den ikke bryder sig om træk eller stærk sol.

Green

Citat fra green


Vil bare lige tilføje at det er vigtigt at få luget hyld, ahorn og andre "ukrudter" væk hvis du vil genoplive din gamle ligusterhæk.

Det vil jeg godt "skrive under på". Er man ikke flittig med at få hyld og ahorn væk som små, så kommer de hurtigt til at dominere hækken - og de er gode til at formere sig.

Jeg ved det, for jeg har dem "overalt", hvor plæneklipper og graveredskaber ikke kommer, fordi jeg for få år siden ikke havde nogen anelse om deres livslyst.
Klart nok, kan man skære den gamle hæk ned of der vil komme en "ny". Er det en meget gammel hæk, så vil jeg nu anbefale at rive/ grave det hele op. Vende jorden med en greb og tilføre en passende mængde kunstgødning (det med gødningen vil også være en rigtig god ide, hvis du vælger at skære hækken ned, da et at de større problemer i haver generalt er at joden er udpint. Så ville jeg plante SPIREAEA VANHOUTTEI (se billede på http://www.dueplant.dk/plantebase/basebilleder/pryd/s/spivanh.html ) Dette er en tæt opret busk,overhængende grene, Hvide blomster. Ca. 2-2,5 m. Jeg har selv brugt den som hæk, med et rigtigt godt resultat. Den er meget hårdfør (tåler næsten alt) og står meget flot, særligt når den blomstrer først på sommeren. Ligesom ligusteren smider den bladene i løbet af vinteren for i det tidlige forår at få den flotteste lysegrønne farve, når de nye blade kommer. Den en let at holde, med en hækkesaks.
Underligt nok er den ikke brugt som hæk mange steder, men det alene er også dejligt - at bryde med forstædernes kilometer lange ligusterhække.

Men der findes mange forskellige hækplanter. De fleste planteskoler har nogle fine billeder. Søg evt på nettet en søgning på www.google.dk gav 835 resultater. http://www.planteskole-ringen.dk har en fin beskrivelse af hvordan man planter en hæk og hvordan den passes, for at den bliver ved med at være pæn.

Det med at få en flot hæk hurtigt, er ikke bare lige til. Ting tager tid. Det er rigtigt, at hvis du skærer den gamlehæk ned, så har hækken et fint rodnæt. MEN det nummer har jeg set gjort mangesteder med et maget dårligt resultat. Man risikerer at hækken bliver høj og ranglet og meget tynd forneden. Det optimale er altså, at bladmasse og rødder passer sammen. Den Spirea jeg plantede var 2 - 3 år om at blive rigtig flot og det må man påregne.

Hvis der er meget skvalderkål eller andet ukrudt, så kan det også let sprøjtes, når man har trukket den gamle hæk op. Træk den op med et håndspil i stedet for at grave den op, det er meget lettere.

Jeg vil også fraråde det med vedben. Særligt hvis man har børn. Saften kan give allergi. Det er ikke for ingenting den hedder "giftig vedben" biggrin

God fornøjelse.

Lykkelig sonata ejer (Når den virker) ;-)
Et at de større problemer i haver generelt er at folk ikke dyrker planter der kan gro i deres jord, og ikke sørge for at holde en økologisk balance i jorden.
Hvad andgår sprøjtningen af skvaderkål må man håbe at dine børnebørn ikke kommer til at bo i nærheden af din have, ellers kommer de til at drikke din round-up hver gang de er tørstige.

Alle hække bliver tynde i bunden hvis de ikke klippes ind hvert år, en gammel hæk der klippes ned har så meget vækstkraft at det er meget nødvendigt at klippe den i siderene hvert år indtil den når op i den ønskede højde.

Og så lige en sidste ting: Poison Ivy (toxicodendron) på dansk giftig Efeu har intet med vores Vedben eller Efeu (hedera) at gøre, det er to helt forskellige planter.
Det kan godt være at den er en anelse giftig, jeg vil ikke spise den, men hvis du har prøvet at gå gennem en Poison Ivy over i Staterene vil du helt klart kunne huske at der er meget stor forskel.

Har selv nogle af de Spieraer du snakkede om, dejlig plante.

Green

Der hvor vi boede før, var jorden meget fugtig. Om det var derfor vi havde kæmpe held med at plante en hæk med thuaer, vides ikke, men det lykkedes for os, uden at så meget som en enkelt gik ud.
Vi plantede dem med 50 cm. mellemrum og efter 2 år stod de rigtig flot og var faktisk groet sammen til en rigtig hæk.
Vi købte planterne i Bilka og fik dem derved til halv pris (80 kr stk) i forhold til den lokale planteskole, som ikke var til at handle med.
Thuaer er noget som mange forbinder med en kirkegårdsplante og der står de ganske rigtig også, men de gør sig faktisk ret godt som hæk, idet de er grønne hele året og kræver en ganske lille arbejdsinsats. Der skal luges mellem planterne og når de har en vis højde, så skal de klippes til, således at de ikke kun gror i højden men også i bredden.
Vores anbefalinger gives derfor til en thua hæk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis