bøjet egetræsplanke

Hejsa!
Jeg har en egetræsplanke liggende som jeg nu skal have brugt. Problemet er blot at den er bøjet således at når den ligger ned gaber den med ca. 2-3 cm på midten.

Jeg har ladet mig fortælle at den kan rettes ud ved at gøre den våd og ligge den i spænd. Er der nogen der har erfaringer med sådan en opgave?

....når jeg får skåret den op i de rette mål skulle stykkerne gerne være lige....

Nogen der kan bidrage med lidt hjælp?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ja.

Det var det korte svar.
Har du nogle mål L*B*T?
Hvad skal den bruges til?

Mvh Thomas

Mvh Thomas

den måler ca. L-150, B-35, T-2,5

den skal bruges til at lave en "hattehylde" til vores entre. Derfor skal den skæres op så jeg har to vanger og nogle stave der kører på tværs og slutteligt skal der fastgøres en bøjlestang til jakker o.lign.

Jeg har et spinkelt og naivt håb om at en del af skævheden i planken kunne fortage sig når den bliver skåret i stave og vanger.....men erkender at det er naivt.
Hej igen

Prøv at lægge planken i vand. Et badekar med varmt vand er en god start.
Derefter, ude i regnen når badekaret bruges til andet.Efter nogle dage er planken blødere.
Derefter spænder du planken op med skruetvinger så den er buet en smule den anden vej. Planken skal tørre langsomt i et par uger. Ikke ved oliefyret eller op ad en radiator.
Jern (skruetvinger) må ikke røre direkte ved vådt egetræ. Det giver sorte pletter, som går flere mm ind i træet.
Alternativt kan du få en bådebygger til at dampe din planke og rette den.
Det burde kunne gøres for en kasse øl og et par dage.

Der er ingen garanti på at det virker, men garanti på at det ikke virker hvis man ikke prøver.

Thomas

Mvh Thomas

tak for dit svar! Mon ikke jeg får forsøgt din fremgangsmåde da jeg ikke lige kender til en bådbygger i området.
:wink:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis