Hydrofor

Jeg sad lige inde og kiggede på huse og faldt over et, men hvad betyder det at der er..."hydrofor til eget vandværk"?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En hydrofor er en større eller mindre tank, der indeholder vand under tryk. Princippet er, at den pumpe, der henter vand fra din brønd, pumper vandet over i hydroforen, hvor det så står under tryk.

Når du så åbner for en vandhan bruger du vandet fra hydroforen. Når trykket i hydroforen falder til et vist niveau starter pumpen og fylder mere vand på hydroforen. Alternativet til denne løsning er en pumpe, der tænder hver gang, du bruger vand. Uden jeg på nogen måde er ekspert, vil jeg mene at hydroforløsningen er den bedste, da den sikrer et mere stabilt tryk også når du bruger vand flere steder.

Vi har hydroforløsning i ødegården i sverige. Det har virket upåklageligt i 30 år.
Problemet med egen boring er ikke vandværket som sådan.

Men derimod vandets kvalitet og måske den mængde vand boringen giver.

Så er du igang med at købe hus med egen vandforsyning skal du få en analyse af vandkvalitetetn. Vandmængden ved jeg ikke kvordan du checker, men det kan lokalt være problemfyldt at få vand nok i fx tørre somre.

MVH Njord
ja, det er egen boring.

tilslutning til offentligt vandværk er vist at foretrække- så er du sikker på vandkvaliteten. Der har vist været nogen grimme sager med folk, der har måttet betale mange penge for tilslutning til vandværk, fordi deres boring vist sig at være forurenet.

Tror det bedste er at snakke med den pågældende kommune om reglerne og deres vurdering. Hvis kommunen siger, at der ikke er krav om fremtidig tilslutning til offentlig forsyning og de ikke kan sige noget om vandkvaliteten, kan du evt. overveje at forlange foretaget en prøve af vandkvaliteten. Aner ikke hvad det koster, men helt billigt er det næppe.
Kvalitets analysen må være et ufravigeligt krav. Faktisk tror jeg det er et krav fra det offentlige at vandet analyseres hvert andet år, også for private boringer.

MVH Njord
Annonce
Enig i at vandkvaliteten er det afgørende- Jeg tror dog ikke, at det er lovgivningskrav, at der skal være test hvert andet år - så vidt jeg kan se af Bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg (bekendtgørelse nr 871 af 21/09/2001) (findes på retsinfo.dk), er det kun ved anlæg, der producerer over 3000 kubikmeter, at dette er et krav. For anlæg, der producerer herunder, er det kommunalbestyrelsen, der fastsætter krav til kontrol, dvs. at det kan variere mellem kommunerne. Men som sagt, er absolut ikke ekspert på området! Derfor, snak med kommunen om det.
Ved ejendomshandler skal sælger garantere for vandforsyningen, både hvad angår mængde samt kvalitet.

Max grænsen for nitrat er 50 mg/l, men der er ingen risiko ved at drikke vand med et højere nitrat indhold, når blot indholdet af colibakterier er 0. Grænsværdien på 50 er "adopteret" fra WHO, som har indført de 50 mg idet et højere indhold sammen med colibakterier, hos småbørn kan forhindre iltoptagelsen fra blodet. Dette er et problem i mange lande, hvor overfladevand bruges til drikkevand.

Private vandforsyninger kan være udmærkede, når blot de er udført forskriftsmæssig. Alt for mange boringer er "utætte", idet forurenet vand trænger ind langs borerøret og derved forurener grundvandet.

Hydroforer bør være med gummimembran, hvilket giver de færreste driftsproblemer.

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis