Yderdør

vores yderdør er blevet brugt som mål for formodentlig nogle skolebørns stenkastning, så øverste glasdel er smadret. Vi kigger nu på, hvad der er bedst/billigst - at skifte glasset eller finde en brugt yderdør. Jeg har målt døren til 96,5x201 - disse mål har vi fået at vide ved et nedbrydningsfirma ikke er standardmål, så det vil nok blive svært at finde en tilsvarende dør? men nu er jeg kommet i tvivl om hvordan målene tages! Målene jeg har taget er dørpladens mål dvs uden karm er det korrekt at gøre det sådan? eller måler man med karm?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være svært at gennemskue, når det er dørplademål.
Normalt er målene incl. karm.

Mvh. Carsten.
Hejsa,

Med mindre døren ellers er udskiftningsmoden, vil det være klart billigst at skifte glasset - det er faktisk billigere, end mange tror.

Mål hullet, hvor dør (med karm) skal sidde i. Og træk 2-3 cm fra i bredden samt 1½ cm fra i højden. Så kan du finde en dør (med karm) ud fra dette mål. Er hullet skævt eller meget ujævnt, kan du være nødt til at trække mere fra.

Har på fornemmelsen, at du blot vil skifte selve døren, men lade karmen sidde. GLEM DET - det kan lade sig gøre, men kan også blive noget forfærdeligt rod.

Hvad siger forsikringen i øvrigt?

Mvh.

Jan R.
Det vil koste ca. 900 kr at få udskiftet ruden, så det er ikke så slemt. Forsikringen har travlt pga stormskade lige nu, men jeg mener også umiddelbart at huske vi har selvrisiko på 1000,- så det kan næsten ikke betale at blande forsikringen ind i det :? Vi tænkte det nu bare som en chance for at få skiftet døren, da glasset blot et en matteret etlagsglas med en brevsprække i, som heller ikke er for tæt, så det var mere noget termorude eller isoleret dør vi tænkte på, nu vi alligevel skal betale for nogle snotungers hærværk :evil: .
Nu er du jo på en LDS side... så hvorfor ikke vende problemet lidt om...
Det du skal have skiftet er blot en ganske simpel ting, nemlig en etlags rude.

Du fjerner lister stifter og kit ( hvad der nu måtte holde ruden fast)

Herefter kan du måle falsen og få skåret et stykke glas i den rette dimmension hos glarmesteren. Og det monterer du så selv i den gamle dør.... Koster maks 100 kr.

Så har du tid til at finde den rette dørløsning, for jeg fornemmer jo at du gerne vil have en ny dør.....

MVH Njord
Se det var sådan et indlæg jeg manglede Njord :wink: Jeg har også været på nettet for at finde glas og fandt også et hvor glasset ville koste 400,- - men 600,- kr i transport!! Men du mener en alm. glarmester og har matteret glas? Det er i hvertfald en ide jeg vil arbejde videre med!
Takker
Annonce
Det er jeg ganske sikkrt på han har.

Ellers kan en alm rude jo materes med en sand blæsning... Men jeg tror han har glat du kan bruge. Specilt nemt er det jo hvis du tager det gamle glas med.

MVH Njord
Hvor stort er glasset?

400 kr for et stykke glas er fuldstændig vanvittigt, find en glarmester i nærheden af hvor du bor og få ham til at skære en rude, der findes mange typer råglas, så du er nødt til at se hvad han har, det skulle jo gerne ligne hvis der er mere end en rude i døren.


Hilsen aksel
Hvis du har problemer med at finde materet glas, hvad jeg nu ikke tror du har, kan du finde noget folie, der har samme effekt. Det koster ikke ret meget og bestilles til lige dit størrelse vindue. Jeg købte selv mit i Kolding ved et foliefirma
Man må hellers håbe at det er skiftet. Over 3år uden rude wink

 

Ha ha det håber jeg sgu os
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis