Rød Tvetand "lamium purpureum"

Under mit fuglebræt har jeg i flere år nydt et selvgroet bed med nogle yndige lave krybene planter med lyserøde blomster og hvidbrogede blade. Pæn og blomsterene det meste af året og så tæt at selv kvikgræsset ikke kunne komme igennem.
Jeg har ikke vidst hvad det var, og undrede mig over at den ikke var nævnt i div. stauderbøger, men det var jo også ligemeget for den er jo pæn. Men nu har jeg fundet den i en havebog - under almindeligt ukrudt.
På nettet har jeg nu også fundet dem på Bayers med en beskrivelse af hvordan man bekæmper den, samt andre steder hvor den heller ikke er speciel populær.

Nu er jeg så i et dilemma: Skal jeg ryde den søde plante, når det nu er et farligt ukrudt, eller skal den få lov til at få en hovedrolle i min skovbund med fare for at den kvæler liljekonvallerne og juleroserene?

Kender I den? Og hvad gør I ved den

Green

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror da nok at jeg har den også, men ukrudt er jo et
vidt begreb. Selv stemmer jeg for at hvis planten er pæn og
ikke for grov ved andre ønskede vækster kan den få lov
til at blive - nok den pragmatiske tilgang....

Man kan jo også købe skvalderkål på planeskoler...

mvh
Jakob
Jeg mener, at det er Rød Tvetand, jeg har. Og den har ikke hvidbrogede, men grønne blade. Jeg er netop stødt på et eksemplar i blomst i mit drivhus, hvor ukrudt og i.ø. også chrysanthemum og rosenstiklinger har en lidt bekymrende vækst i denne grønne vinter.

Jeg mener bestemt, at jeg har set andre Tvetand i handlen, så måske skulle du besøge en planteskole med en stilk, så de kunne vurdere, om det er ukrudt eller ej. Og om det "farligt" for andre planter at lade den udvikle sig i et område.

Min Tvetand kommer hist og pist og alle vegne uden dog at virke problematisk.

Et lille sidespor: Da vi overtog "Lillebo" i '96 voksede der flotte, lange, elegante planter op i et hjørne, som fik smukke, små lyserøde blomster i toppen. Yndige! Det måtte bestemt være en staude...

Nu kommer de "overalt" i haven (og sågar sidste år bag druen i drivhuset). Det var sørme "ukrudt" kaldet Gederams. De er ganske nemme at fjerne, hvor de ikke "passer ind", så de er ikke noget problem. Men det er dog imponerende, hvor meget de spreder sig, når de får lov...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis