Gammel *ny* trappe

Hej Allesammen

Min plan er at lave en trappe af gamle fernis behandlede gulv brædder. Min hensigt er at når de var samlet,(fer og not+forkanter), at give dem en ordenlig gang fernis på den gamle måde, for derved både at udligne forskellige mellem nyt og gammel træ, og fylde gamle sømhuller.
Måske kan en gammel opskrift på fernis, opfylde dette??

Mvh fænk

------------------

På forhånd tak til alle jer byggekloge autodidakte og profies, for en kongeside med megen aktivitet og kort responstid.

Mvh. Peter Fænk
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fænk, er det opskriften på fernis du eftersøger ?. Det er lidt diffus i dit indslag. Der må der være en gammel maler der ved noget. Det er i hvert fald noget med cellulose ikk.

Ja ærgeligt at man ikke kan købe det mere. Jeg er ved at lave gulv i et værksted, og kunne godt bruge en "fed" lak, aner ikke hvad blitsa og lign er for noget, men jeg ved da efter afslibning af hele huset hvad fernis er for noget. Men kan du ikke få fat i fernis, kan jeg ikke anbefale at lave en trappe ud af brugte brædder, da det er meget svært at slibe/skrabe af trappen når først den er bygget.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej peterR

Jeg har talt med et par malere, og en gulvsliber uden held, så hvis du kender en, sig frem. Jeg vil dog anbefale dig at bruge isoblisa til dit værksted's gulv,det er et 2-komponent produkt giftig men stærkt, og bruges af gulvslibere i haller, som skal tåle bankospil.
ps. det er meningen at trappen skal se "gammel" ud, der skal hældes så meget fernis på at igen har lyst til at slibe det af igen.
Mvh Fænk

På forhånd tak til alle jer byggekloge autodidakte og profies, for en kongeside med megen aktivitet og kort responstid.

Mvh. Peter Fænk
Skibslak med bejse, det lyder som en god ide.
Spørgsmåler er om det kan gå i forbindelse med den gamle fernis, hvis den er på fortynder basis, som peterR nævnte. Så vidt jeg ved findes bejse kun på vand og sprit basis. Eller hva!
Mvh Fænk

På forhånd tak til alle jer byggekloge autodidakte og profies, for en kongeside med megen aktivitet og kort responstid.

Mvh. Peter Fænk
Hej.

Som jeg forstår dig, så vil du have gamle gulvbrædder med fernis på, laver om til trappetrin?

Hvis jeg var dig, så ville jeg få brædderne høvlet af. Derefter ville jeg enten give dem skibslak, eller også ville jeg give dem fernis.

Fernis er, så vidt jeg er orienteret, bare kogt linolie tilsat tørrelse. (tørrelse kaldes vist også sakkitiver)

Husk at du skal kassere klude osv, som har været i berøring med linolie. Eller også skal de renses. Der er noget med at linolie bliver varmt når det kommer i forbindelse med ilt, og så kan kludene selvantænde.

Det ville være dejligt hvis Ida, kunne komme med et farvehandlerråd her.

Mvh
ThomasB
Annonce
Jeg har talt med den tømrer om det at afhøvle brædder med fernis på.
Han kikkede underligt på mig.
"Det kan godt lade sig gøre, bare ikke på min tykkelseshøvl" sagde han. Fernis'en er fyldt med sten og andre fremmedlegemer og det smadrer kniven. Lidt flovt at jeg kunne spørge. Jeg kan forstille mig at at en ny kniv er dyrere end et helt gulv.
Men nu røg vi offtopic igen. Jeg tror nu nok at digteren til indlægget mener at han vil lave en trappe af nye materialer, men den skal behandles så den ser ud som en gammel trappe.
Var det mig ville jeg vælge trin i mørkt træ ala mahogni istedet for det der fernis/lak. En af mine venner har købt sådan en trappe i gammelt look for 26.000 med helsving, hånddrejede balustre (tror jeg nok de hedder) efter eget mønster, 2 * Meyer gelænderknop, og alt det andet der hører sådan en trappe til.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 17-10-2002).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

smile
Digteren til indlægget mener faktisk!!!
(Den danske sporg er en svær en) Men nu vil jeg prøve at trykke mig ordenlig ud ;D

Jeg har materialerne(gamle fernis brædder a'1m.) Og det er vitterlig mit ønske at få den autentiske vare, en fernis trappe. Så jeg takker og bukker for de mange gode indslag,og jeg tror at jeg graver mig lidt dybere ned forslaget fra ThomasB. Som "ægte" lav det selv mand,er det jo også en ære i sig selv at hele projektet ikke overstiger, en 2-3 tusinde. Så hellere købe værktøj for de sidste op til de 26.ooo som peterR's ven brugte.
Mvh. Morakkeren Fænk
ps. jeg håber at jeg denne gang udtrykte mig lidt mindre diffus.
pps. Hvis der er noget der render over en præcis opskrift på fernis, ville jeg være en lykkelig modtager af denne. wink

På forhånd tak til alle jer byggekloge autodidakte og profies, for en kongeside med megen aktivitet og kort responstid.

Mvh. Peter Fænk
Hej ThomasB
Kanon link smile jeg kaster mig over opskriften

Mvh.fænk

På forhånd tak til alle jer byggekloge autodidakte og profies, for en kongeside med megen aktivitet og kort responstid.

Mvh. Peter Fænk
Ellers giver en søgnig på google med
fernis+fremstilling rigtig mange hits.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også