Håber på et godt råd ang. køb af motorsav.

Hej alle.

Er der nogle der har erfaringer med motorsave? Skal investerer i en benzindrevet en af slagsen og vil ofre i omegnen af 2000-3000 kroner.

Eventuelt vejledende tips ang. hestekræfter og sværdlængde. Jeg skal bruge den måske 10 gange om året, men når den så skal bruges bliver den udsat for en del. Tykke stammer og mange af slagsen. Altså ikke bare et mindre æbletræ eller lign. ude i haven.

Måske nogle kan anbefale et godt mærke eller noget som man absolut skal holde sig fra. Hvor får man kvalitet for pengene og hvor betaler man ekstra for mærket?

Håber der er nogen der kan hjælpe. biggrin
Hej alle. Er der nogle der har erfaringer med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kik på denneside.
www.skovudstyr.dk

de har et skovningssæt til 999kr + moms som består at hjelm med høreværn, sikkerhedsstøvler med skæreindlæg og stål snude, overalls med skæreindlæg.

og hvis du bestiller det inden 12 har du det dagen efter med posten

Hilsen Lars Krogh
Jeg vil anbefale en Stihl MS 250 på 3 HK med værktøjsfri kædespænding, den kan fås til ca. 3.000. Du har brug for så kraftig en maskine med dit behov.

Jeg savede 8 rummeter for to måneder siden. Jeg havde en Partner halvprof på 2.3 HK med kædespænding på selve sværdet. Dette fungerer IKKE - det kan ikke holde kæden stram. Hvis du vidste hvor meget bøvl jeg havde med at save de 8 rummeter...Jeg manglede 4 stammer a 4-5m og 40-50 cm i diameter. Vores lokale maskinhandler havde et tilbud på en Stihl MS 390 med 4,6 HK hvor de gav 2.000 for den gamle. Byttet kostede mig godt nok 3.500 kr. men jeg 'fik pengene retur' på denne måde for Partneren. Jeg kunne have brugt en hel dag med at save de sidste stammer med Partneren. Med Stihl maskinen var det overstået på 20-30 minutter. Hvilket kram!

Husquarna har også en model der hedder noget med 250- den har længe været på tilbud på deres hjemmeside til omkring 3.000. Jeg vil mene at Stihl er en tand bedre - Husquarna er knap så seriøs plus de er del af en større koncern der også laver alt mulig discountbras. Jeg kunne frygte at noget af den lave kvalitet sniger sig ind i produkterne. Stihl virker mere prof og opsatte på at lave det bedste. Check deres hjemmeside eller skaf deres katalog. Meget overbevisende.

Held og lykke - med en hobbysav bliver du aldrig færdig!

En sidste ting - jeg kan kun bifalde det tidligere råd om sikkerhed - det skal man ikke gå på kompromis med selvom det koster kassen i starten.

Jeg har også skiftet en Partner 4600 ud med en Stihl MS390.

Jeg kan sagtens se hvorfor der er forskel på prisen, Stihl'en er virkelig gennemtænk mht. anvendelse, nu har jeg kun brugt den ½ dag, så hvordan den er at arbejde med i længere tid, ved jeg ikke.

Jeg ved dog, at jeg ALDRIG køber en Partner igen, mage til L*** skal man lede længe efter, saven er 8-9 mdr. gammel og har vel savet omkr. 20-25 m3.

Først knækkede boltene til udstødningen, dem skiftede jeg, så forsvandt spændeskruen til topdækslet, den raslede simpelthen af og forsvandt i skovbunden, senere kunne saven ikke køre i tomgang, og man kan ikke justere høj/lav tænding, jeg rensede luftfilter og karburator og satte nyt tændrør i uden held, nå men der skulle skæres brænde ud i en savbuk, så måtte jeg jo bare starte saven hver gang bukken var fyldt, det kunne nok gå, men så knak den bøjle der holder bagdæksel og luftfilter fast henover lufindtaget til karburatoren, og nu kan den slet ikke starte, Alt sammen i løbet af sidste uge, gad vist hvad forhandleren siger når jeg kommer med reklamationen.

Vedr. værktøjsfri kædespænding, så har jeg ikke gode erfaringer med det, jeg har en ellers udmærket El-kædesav med VFK, der kunne være problemer med at fastholde kædespændingen, og tappen der trykker sværdet fremad var af plastik og brækkede ret hurtigt af, derimod har jeg aldrig haft problemer med normal kædespænding med møtrikker

Mvh Jens

Når skovarbejderne skifter deres save ud indgår de brugte ofte i handelen.
Jeg købte min første Jonsered på denne måde. Den har tjent mig godt i et par sæsoner som selvskover, men trængte efterhånden til en udskiftning af gummiklodser, kæde m.m. så jeg startede forfra med en lettere brugt. priserne ligger i omegnen af 1500 kr, så der skulle kunne blive til sikkerhedsudstyret i dit projekt.
Jeg ville glemme alt om el-save. De er generelt for små og med benzinmotor er du fri for "navlestrengen".
Annonce
Øhh tråden er 4år gammel. Mon der er indkøbt sav?? :o)
Selv om tråden er 4 år gammel, kan nye råd stadig være relevante for folk, der søger efter råd om køb af motorsav.

Som mange andre vil jeg råde til at købe en sav fra en af de to førende professionelle producenter: Stihl og Husqvarna (Jonsered er en Husqvarna sav med et andet modelnummer og rød plastic i stedet for orange, men du får typisk ikke gode priser på Jonsered).

Både Stihl og Husqvarna har tre serier af motorsavs-modeller til private, professionelle og skovarbejdere. "privat" modellerne fra disse leverandører er ikke meget dyrere end discount-save, men er bedre køb hvis man jævnligt skal bruge en sav.

Fordelen ved ovenstående mærker er mange frem for dem du køber i byggemarkeder (McCulloch, Texas, Partner m.fl):

* Langt større motorkraft - stol ikke på HK angivelserne på discountsave. De passer simpelthen ikke!

* Håndtagene er ikke ordentligt afvibrerede på discount-savene, hvilket kan mærkes i fingrene efter en dags arbejde!

* Discountsavene holder bare ikke så godt.

Min personlige favorit allround-sav (som i øvrigt også er den sav som Skovskolen i nødebo har ca 100 af) er en Stihl MS260 (Farm Boss) med et 13"-15" sværd. Det er en skovarbejdersav som tåler tæsk i årevis og bare kører! Den kan købes fra kr 3.800, men Stihl save kan fås helt ned til kr 2000.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis