Erria 25

skulle der her være nogen, som kender til konstruktive ændringer af denne bådtype ? evt ændret ror.

hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Konstruktive på hvilken måde ??

I forhold til "originalen" ??
"Originalen" er en Bandholm 26. Men hækken er lagt om og der er lavet en fiber overbygning på den. Bandholmen er med en træ overbygning.

Om der i denne forbindelse er lavet om på roret tror jeg ikke, men det er ikke noget jeg ved noget om...

Erriaen er jo lidt langkølet og med rorer hængslet på agterkanten af kølen. Det er jo en relativ gammeldags måde at gøre tingene på så mon ikke det er ført videre fra Bandholmen ??

Hvis Erriaen er monteret med indenbordmotor er skrueakslen ofte ført ud lidt ved siden af rorstammen og sidder dermed lidt til den ene side. Ikke optimalt men det er også set på en del ældre spidsgattere. Jeg vil tro de fleste er kørende med påhængsmotorer.

Om nogle Erriaer er med en anden ror konstruktion pga. skrueakslens placering kender jeg ikke til...

Har du en Erria ???

Er det en med Indenbords motor ??

MVH Njord
jeg har en Erria
den har indenbordsmotor.

med konstruktive ændringer, menes der ændringer på en Erria i forhold til en Erria, og ikke til en Bandholm, som ganske vist har samme konstruktør, men ikke samme spantrids nogetsteds. Jeg er vidende om at mindst een Erria er ændret til et balanceror med skæg, og ville gerne høre om erfaringerne hermed, derfor spørgsmålet. Jeg har sejlet i ca. 50 år, og kender alle trimnings metoder, men tror en ombygning ville hjælpe på rorets virkemåde, til det bedre
hilsen Erik :lol:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Jeg skal ikke gøre mig mere sikker end at Bandholm 26's skrog er støbt hos Erria Boats...

Men min svigerfar har haft en, der dog er solgt nu, og her mener jeg ganske sikkert at have set nogle gamle bådbladstest's af den hvor denne beskrivelse af at der blot er lagt en "omvendt kile" i formen og det nye skrog herefter er forsynet med glasfiber overbygningen. Og vupti en ny båd er skabt.....

Jeg kender ikke noget til denne ombygning af rorkonstruktionen. Men der er ingen tvivl om at den kan blive mere effektiv end det påhængslede ror. Dog vil jeg mene at det er mere arbejde og besvær end "fortjenesten" ved operationen.

Det er jo efterhånden en lidt ældre konstruktion og jeg vil ikke mene det står mål med gevinsten at ombygge. Der er jo også en vis usikkerhed i at ombygge, her tænker jeg på styrke virkning osv.

Min eraring siger mig at man ofte har gamle sejl der ikkemere er helt up to date og disse kan meget nemt have en stor del af skylden for at der ikke er optimal styre evne. Posede sejl trækker ofte mere krængning end fremdrift og en for stor vinkel til vinden inden der er træk nok så båden får optimal styrefart.
En langkøler vil under alle omstændgheder have en længere reaktion end en mere moderne båd med en kort køl og et spaderor.

Held med eftersøgningen.

MVH Njord
Nu er der jo ikke snak om samme båd, men aligevel
Jeg ved at flere Vega'er har fået nyt ror. Noen har et Maxi 87 ror hengslet på akterspejlet, andre har et spaderor. Jeg har selv veldig gode erfaringer med spaderoret på Vega'en. Det ble en helt anden båd.

.
hej Njord.

tak for endnu et indlæg, som på ingen måde, berører spørgsmålet jeg stillede. Jeg ulejligede mig med at fortælle, at jeg havde sejlet i 50 år , hvorfor den mest almindelige almindelige viden ikke er mig ubekendt, hvis du vil synes at en Erria er en Bandholm, så OK. Ændringerne vedr. roret, skulle bevirke en bedre styring for motor, især ved havnemanøvrer, og især i bak. Du ka' ha' ret i at der kan være en usikkerhed ved ombygning, derfor mit første indlæg.

hilsen Erik

også tak til det norske indlæg, som viser at nogen gør noget

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej igen

Jeg beklager at jeg ikke kan underbygge min påstand..

Men Erria 25 er testet i oktobernummeret 1972 af "fritid til søs". Og her beskrives båden som en velsejlende og meget et ualmindeligt dejligt skiw.

Men de skriver også at rygterne vil vide at der kun er tale om små ændringer på undervandsskroget i forhold til Bandholmeren.

Faktisk nævnes familieskabet mange gange i artiklen. Faktisk nævnes båden som en direkte videreførelse af Bandholmeren. Specielt hvad angår undervandsskrog. Placering af ror og udformning af samme samt placering af skrue.

Min påstand kommer fra min svigerfar der husker at værftet på Ærø fortalte at der var tale om en ilagt kile iforhold til Bandholmeren.
Men om der er tale om en lille erindrings forskydelse kn jo ikke afvises..

Kender du ikke denne test vil jeg gerne sende den i kopi til dig. Eller lån evt bladet på biblioteket.

MVH Njord
hej njord jeg har selv testen
der er da ikke noget at beklage din manglende bevisførelse fordi !
i princippet er jeg fuldstændig ligeglad med familieskabet til Bandholm, jeg er kun interresseret i en ændring af mit ror. Så med mindre du kan bidrage med viden derom............................................

stadig med venlig hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej Jensen

det kunne da være interressant at se, hvad andre har lavet, hvis du vil ha' den ulejlighed.

hilsen Erik :lol: biggrin smile

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har en Erria 25 med spaderor. Den oprindelige rorkonstruktion var meget tung i hårdt vejr, og den blev så ændret til spaderor. Resultatet er over al forventning.

Mvh. Peter Pan.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis