Valg af brændeovn, hvilket mærke er godt ??

Jeg skal beklage, at jeg i forbindelse med oprydning på siden, er kommet til at flytte indlæg til ovennævnte emne fra Njord over i arkivet.
Fortsæt venligst indlæggene her. De tidligere indlæg er på side 4 i arkivet.

Beklager meget.

Mvh. Jørgen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Jørgen (den 11-10-2002).]

Med venlig hilsen

Jørgen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidste indlæg var fra hpn og lød:

Kan det tænkes at hovedpinen opstår pga emissioner fra ovnen - ovnsværten eller måske udsivende CO2 / CO?
Hvis ovnens tætningslister og der ikke opstår dampe fra ovnenes overflade, så kommer der jo ligesom ikke noget ud i stuen - og derfor ingen hovedpine...


Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg opfattede nu mere det var mangle på ilt, og om vinteren i blæst var det ikke lige sagen at sidde med åbent vindue.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jamen så fortsætter jeg lige:

En brændeovn afgiver ikke CO2 i rummet, hvis der er ordentligt træk i skorstenen.
Dog kan der komme noget Co2 ud i rummet, hvis der lukkes for meget for luften. Kan det tænkes at elektronikken lukker for meget for luften?

Har i måske købt en brændeovn, som er for stor til jeres hus? Hvis man har en ovn som kun bruges til sekundær fyring, så skal man vælge en ovn med meget lille brændekapacitet, eller kan man komme til at underfyre, altså lukke for meget for luften, da der ellers bliver for varmt. Dette medfører at der er en dårlig forbrænding og det soder. (og kan give co2 udslip)

Bliver jeres glas på lågerne sodet til?

I kan få jeres skorstenfejer til at måle trækket i skorstenen, og hvis det er for lille, så kan i enten gør skorstenen højere, eller i kan montere en slags emhætte, som laver et ordentligt træk.

Det er en skrøne at brændeovnen "tager" al ilten fra rummet - tværtimod. Det luft den suger ind i brandkammeret, kommer ind i huset et andet sted. Ellers ville man jo opleve en undertryk.

Det med ovnsværte:
De fleste nyere brændeovne skal ikke have ovnsværte, de skal have maling. Og den maling lugter kun en dag eller to under fyring. Hvis man alligevel bruger sværte, så kommer der som regel skjolder.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 17-10-2002).]
Hej Thomas.
Tak for din tålmodighed.

Efter at have lært at fyre rigtigt, var vores glas rene ved brænding. Jeg har skiftet "pølsen" i døren der tidligere var asbestsnor for at være sikker på, at den var tæt, og der er absolut ingen lugt i stuen andet end af støv, hvis den ikke har været brugt i en periode. Skorstenen blev monteret af samme pejsecenter som leverede ovnen, og alligel får vi hovedpine efter et par timer. Vi lufter ret meget ud - vel hver 2 time da vi er rygere, men alligevel undgår vi ovnen og bruger den ikke mere.
Skulle vi få skorstensfejeren til at måle, for så skal det vel aftales inden, så der er blus på ovnen?
Ovnsværte har vi kun brugt måske en gang om året.
Jeg mener fortsat det er iltmangel, og da vores hus er fra 1972 er det ikke specielt tæt. En terassedør, der er lige overfor ovnen er i hvertfald ikke helt tæt, så her burde den trække luft, så der ikke blev undertryk.
Huset er på 175 m2 + kælder, så godt nok skulle ovnen kunne trække det hele minus kælder jf. sælger, og har også gjort det med piller eller energikoks, men størrelsesmæssigt synes jeg den ligner de fleste andre ovne.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Hej igen.
Jeg ved ikke hvordan de skorstensfejere måler trækket, men jeg vil tro du skal være hjemme.

Han kan vist også måle, om der skulle være unaturligt meget CO2 i indeluften. Hvor lang tid siden er det i købte den ovn? Det må være lang tid siden, da pakningen er lavet af asbest.

Jydepejsen må da ha' hørt om det med hovedpine før..

Se dette link:
http://www.kruse-elektronik.dk/products/mtechmore.htm

En kuliltealarm kan købes i Silvan for 300 kr.

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den er max. 10 år gammel, så det var ikke asbestsnor, men det troede jeg.

Heldigvis må jeg ligge på 0,02 jf. siden du var så venlig at fremtrylle - ellers havde jeg nok ikke stillet noget spørgsmål smile

Hvis man kan købe sådan en fyr i Silvan, vil jeg prøve det, for det irriterer mig gevaldigt, at have kombinationen af masser af brænde og så el-varme, og så ikke kunne bruge brændeovnen.

Vi har også en pejs, men der tror jeg alle er enige om at den er dømt ude. Vi bliver stegte når vi bruger den, da den er ret tæt på siddepladserne, og der er iskoldt når den dør ud. ? Jeg har lukket den med Rockwool og en muret flise på skorstenen.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Det er vel ikke den du har lukket med rockwool, du får ondt i hovedet af vel? biggrin

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også