IHC anlæg

Hej til alle
Vi går og tumler med om det ikke er nu at vi skal i geng med at bygge vores eget hus, og damm der er mange ting man skal have styr på, mange af de hustyper som vi kigger på kan man vælge alm 220V installation eller ICH installation, og så er at spørgsmålet melder sig.
Hvad får man ud af denne ekstraudgift, ved godt at man kan lave kontakter om til at slukke akt lyset i hele hust osv., men hvad er der ellers "man ikke kan leve foruden" :shock:

Og hvis der er en der har nogele erfaringer så kom frit frem biggrin

Michael

Michael

Hej til alle Vi går og tumler med om det ikke er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så længe siden at jeg trak tomrør i hele huset, huset er helt nyt, så vi skulle have netværkstik overalt. få år senere kom det trådløs netværk til ingen penge, der er også trådløs AV-netværk på vej. Så udviklingen går hurtigt, men en ting er sikkert 220V-strømforsyning bliver aldrig trådløs ;-)
Så ofrer hellere penge i strømsytemet fremfor smarte AV-netværk og EDB-netværk. Sørg for at placere kontakter de rigtige steder og tøv ikke med antallet af stikkontakter.
Jeg synes også er det er for meget at betale for IHC og spild af standbystrøm at have IHC kørende.

 

Netværk over el-kablingen er godt gok aldrig slået helt igennem, men det kan ikke udelukkes at det alligevel kommer.
Men nyeste standard i trådløs teknologi WIMAX siger 70 mbit over en afstand på 48 km - det er tæt på at traditionel kabling bliver historie.

Erik
Citat fra ErikP

Netværk over el-kablingen er godt gok aldrig slået helt igennem, men det kan ikke udelukkes at det alligevel kommer.


Næ, for øjeblikket er det jo både dyrt og langsomt:-) Men der udvikles stadig på det - man kan fx købe enheder i "Homeplug"-standard, der sender audio over el-nettet (komprimeret til mp3), og jeg har læst, at man arbejder på en standard for videooverførsel - jeg går ud fra, at det også betyder højere hastighed end den nuværende. På længere sigt tror jeg nu også, det bliver de trådløse løsninger, der "vinder".

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej,
Vi har bygget et nyt hus og fået IHC (Ikke IHCnet; men "bare" IHC). Vi er superglade!
Vi bruger bla. funktioner som sluk alt - slukker alt lys på førstesalen fra bunden af trappen - slukker alt lys i huset når vi går - laver "hjemmesimulering" når vi er ude - kobler alarmen på lyset i huset - laver oplyst "rute" til toilettet om natten....
Jeg kunne blive ved, vi synes at det er forrygende. Mht. prisen, så er det lidt dyrere end en traditionel installation, og man får sikkert ikke pengene igen ved salg; men alt er jo ikke fortjeneste...
Alt i alt - go for it!

Anders

Hils!
Først vil jeg sige at jeg også selv er elektriker, og jeg synes sku IHC er smart, jeg har selv lavet en del, meno m jeg selv ville lave det hjemme er svaret nej. Jeg kan som andre ikke helt se hvad jeg i vores hjem skal bruge det til. Jo med ABA og AIA anlæg tilsluttet osv, så begynder det at være smart også, men hvis man ellers ikke lige har de store planer om at flytte om ofte så ved jeg ikke. Du kunne også kigge lidt på EIB, om det måske vil opfylde dine behov bedre?
>ErikP, det du snakker om med IHCnet, det er ikke det mtl tænker på tror jeg, det er traditionel IHC, og dermed alt 230V, IHC net mener jeg har været en død fisk fra starten da alm kabling både til antenne og Edb langt overgår hvad IHCnet kan tilbyde med hensyn til kvalitet og hastighed og det er vel det man går efter hvis det hele skal være nyt alligevel. Derudover ved jeg ikke om du selv har rodet med Wifi for de hastigheder du snakker om der og de afstande så tror jeg der er langt fra teori til realitet. Det jeg har prøvet har jeg ikke være inponeret
af, både zyxel, netgear, linksys og smc kunne dårligt skyde mere end 50meter med en hastighed a 2mbit og det var alle med 2x54MBit til start og med retnings bestemt antenne ja så kunne vi knap200meter, her stopppede vi dog da et træ stod i vejen for hvor signalet skulle hen og det var nok til at ødelægge det. Så jeg mener nu stadig kabel er nr 1 og her kører vi trods alt 1GBit på cat 5e, der går lidt før wifi er deroppe og er stabilt, dog kan wifi være udemærket til en hjem hvis man ikke har mulighed for at trække kabler. Jeg vil bare ikke mene wifi endnu er toppen af poppen, smart men ikke rigtig godt endnu.
Til sidst, hvis du kan li de funktioner som >Hvilsom nævner så hop på, da det netop er hvad IHC er godt til, og det kan meget mere, dæmpe lys når du tænder tv og skal se film, koble AIA ind når du går og meget mere, men overvej om i vil bruge det, og især hvis i har alle vægge nede og åbent alle steder. JA så ville jeg måske nok gøre det, da der helst skal trækkes et kabel til hver afb. og stikk, samt lampe udtag for virkelig at kunne bruges.

Held og lykke

\René
Annonce
>Mtl kig evt her omkring EIB også,

http://zeus.carlbro.dk/bygningsinformatik.php?modules=entries&states=getFile&file_id=529&noheaders=1

http://www.answers.com/topic/european-installation-bus

http://www.lapplimited.co.uk/products/bus_systems/uni_bus_eib.htm

Nu er det ikke for at få dig til at glemme IHC, som nok er noget af det mest anvendte, men EIB bliver nok fremtiden tror jeg, så læs lidt om det også. Nu kan ingen jo spå om fremtiden og IHC udvikler sig jo også men så får du måske lidt mere at kigge på wink
Kunne én eller anden lige kort forklare forskellen på IHC og EIB

Og hvad er det nu liiige ABA og AIA står for??

Torben
Hej sørensen, undskyld mig for at bruge forkortelser uden at forklare hvad det er. ABA er brandalarm og AIA er tyveri alarm.
ABA Automatisk BrandAlarm
AIA - Automatisk Indbruds (Intruder)Alarm



Forskellen mellem dem. er kort at ÌHC kræver kabel til hver enkelt ting og EIB er en slags bus system som går rundt.
JEg vil næsten forslå at du søger på In House Control for info omkring (IHC) og European Installation Bus for (EIB) så vil du kunne læse om dem begge, de kan sådan set meget af det samme.

\René
Hvad er ICH anlæggets standby strømforbrug? Jeg mener at der kører computere og transformere døgnet rundt og det for bekvemmelighedens skyld.

 

Der findes 2 IHC strømforsyninger. Den ene er på 15W og den anden er på 72W. Den på 15W vil nok være stor nok til de fleste hus anlæg.

Søren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis