Antenneanæg

I mit nye gamle hus skal jeg lave et antenneanlæg.
Er der nogen, som kender noget til sådanne. I mit tidligere hus havde jeg lavet et med en linieforstærker og derfra stikdåser i serie ud til værelserne.
Der er nogen, som har fortalt mig, at man nu fører kabler frem fra forstærkeren til hver enkelt dåse.
Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet derom, kun firmaer som gerne vil lave antenneanlæg, -men jeg vil selv!!
Knud

Venlig hilsen
Knud
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Knud

Mit anlæg er opbygget på denne måde: Signalet føres først til en linieforstærker derefter til en fordeler eller "tv signal splitter" og derfra et kabel ud til hvert antennestik/tv.
7mm antennekabel er bedre end 6 mm kabel. Systemet fungerer fint hos mig.

Mvh Anders
Husk at der er stor forskel på kvaliteten af antennekabler og linieforstærkere, du skal ikke regne med at en forstærker til 100 kr hos Harald er god nok.

Triax og Hirshmann laver gode forstærkere og fordelere, hvis du har muligheden er stik der skrues ind i firstærkeren bedre end den mere almindelige type.

Hvis de enkelte kabler fra fordeleren er meget forskellig kan det være nødvendigt at sætte dæmpningsled på de der er nærmest, eller lave alle kabler samme længde og rulle dem op på loftet.

Århus Radiolager har gode kabler og forstærkere til nogenlunde rimelige priser, de har desværre ingen netshop

Elektronik lavpris http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp har en del på hjemmesiden de har forstærkere med op til 8 udgange, husk at antennekablet skal være 75 Ohm og så tykt som muligt. 50 Ohm er til gammeldags netværk.

Hilsen Aksel
Jeg har et system magen til det som Anders (anje) beskriver. Det fungerer fint bortset fra én ting:

Der er dæleme meget strøm i antennestikkene! Jeg kan faktisk få stød af at røre ved dem (ikke noget alvorligt, men ubehageligt).

En anden "sjov" ting: Jeg har TV-kort i min computer. Da jeg forleden satte antennestikket i TV-kortet, rørte jeg computerens chassis med antennekablets skærm og så slog det gnister og HFI afbryderen slog fra.

Er der ikke ét eller andet rivende galt? Der er ingen forbindelse mellem el-installationer og antenneinstallation iøvrigt. I hvert fald ikke inden for husets mure. Det ved jeg med sikkerhed fordi jeg selv har lavet antenneinstallationen.
Tak for svarene
Jeg har så udtænkt: En linieforstærker med 3 udgange og herefter splitte hver udgang op 2 eller 3 gange? Efter hver splitter kan kablerne så være lige lange, -kan det accepteres eller skal kablerne absolut være lige lange?
Hvilken type dåser skal jeg bruge i værelserne?
I mit tidligere hus, hvor jeg havde et anlæg med linieforstærker og dåser i serie, fik jeg også stød når jeg kom for tæt på kablerne, men jeg fandt aldrig ud af hvorfor, -nu er der nogle nye folk, som måske får stød!
Knud

Venlig hilsen
Knud
hej til dig alfleha med strøm i antennestikkene
det kan være fjernsynet der er defekt.
det har jeg prøvet. prøv at tage stikket ud af de forskellige apparater
så forsvinder det sikkert. jeg havde ca 120volt til at stå på skærmen
af kablet. efter at udskifte et app.er der 0volt
en tv mand fortalte mig at det var højspændingen der er defekt i tvet
Annonce
Hej Knudr

Jeg har lavet mit på følgende måde:
Hovedkablet som oprindeligt gik op ad muren og igennem muren til stueetagen har jeg ført igennem muren til kælderen her har jeg monteret en viderførselsdåse, og herfra videre til en videreførselsdåse i stuen på stueetagen, herfra videre til en videreførselsdåse i soveværelset på førstesalen, herfra videre til en videreførselsdåse i børneværelse på føestesalen, og sidst videre til en slutdåse i børneværelse på førstesalen. Jeg har benyttet det billige kabel fra Hjem & Fis og det virker upåklageligt.

Dog vil jeg sige, at da jeg koblede den sidste dåse på kom der på nogle kanaler på det sidste fjernsyn en ubetydelig lille smule sne på. Faktisk havde jeg indkøbt en antenneforstærker som jeg har valgt ikke at montere, da jeg ikke mener det er nødvendigt. Måske kunne jeg have undgået denne lille smule sne hvis jeg havde valgt noget bedere kabel.

Så mit råd, hvis du skal tilkoble 5 fjernsyn eller derunder er: Glem alt om splittere og antenneforstærkere, køb noget godt kabel og forsøg på at gøre kablerne så korte som muligt (bor igennem etageadskillelser og mure i stedet for at gå uden om), brug viderførsels- og slutdåse. Hvis det så viser sig, at der alligevel kommer sne på kan du jo altid indskyde en forstærker evt. efter den første viderførselsdåse.

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Hej Alle
Er der ikke også noget med at hvis man gør det på en bestemt måde kan man fx. sende dvd signal ud til de andre tv man har uden at flytte dvd maskinen. Dette er vel hvis man har det i serie, eller hvad?
Hold da op... Mange forslag- nogle bedre end andre.

Jeg har lavet mange antenneanlæg for år tilbage.
Jeg vil lige bidrage med et par generelle råd her på siden, men også løsningen på dit spørgsmål.

1. Antennesignaler er svage signaler. De varierer meget i styrke ofte inden for bare få meters forskelle.

2. Man retter antennerne ind til forskellige sendere afhængigt af hvor man bor. En antennemontør bruger en feltstyrkemåler, til at justere antennerne med. Andre placerer dem efter naboens antenner for derefter at finjustere v.h.a skrig og skrål. Er der træer eller hindringer i modtageretningen er det lidt sværere.

3. Tænk på en haveslange. Du skal have så kraftigt et signal som muligt, inden det deles op af de her på siden kaldet splittere.

4. Vi starter på taget. UHF antenne placeres øverst med 2-5 meters kabel ned til samlefilter eller 1.ste forstærker. (kan forstærkeren placeres indenfor er det fint.) VHF og FM antenner nedenunder helst min. 2 meter fra UHF antennen.

5. Nu føres signalet ned i et kabel 7 mm, med fast inderleder, vi skal ikke miste signal lige nu.

6. Nu føres indgangskablet ned til netdelen, som jo er den strømforsyning, som laver 230v om til typisk 24v.

I nogle opsætninger, skal klippes en DC bro, hvilket kan være en årsag til at nogle får stød!

7. Fra netdelen trækkes så kabel rundt til de forskellige appareter / tilslutningsdåser. Disse indeholder en opbygning, som opdeler signalet i radio henholdsvis TV signaler. Foran disse- i enkelte tilfælde efter, kan bruges en linieforstærker, bedst forklaret som en pumpe, for at vende tilbage til vandet.

8. Der er altid kabeltab i antennekabel, brug derfor altid 7 mm kabel. Kablet bør ikke ligge rodet i spoler.

9. Antennekabel må ikke monteres for skarpt i hjørner, da dette forringer resultatet.

10. Har man dårligt signal i området, hvor du bor-spørg/kig evt. hos et par naboer- kan man købe større eller bedre antenner, ligesom man kan få forforstærkere som er støjsvage ( læs mindre sne-bedre billede ).

Strengen i de enkelte tilslutninger skal ikke klippes i specielle længder...dog opnås der stort kabeltab over f.eks 50 m. i en almindelig installation.

TRIAX er den mest seriøse producent af materiel, som jeg kender til-men også dyre.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Min egen erfaring med antenneanlæg begrænser sig til et enkelt anlæg, jeg installerede for nogle år siden da vi flyttede ind i et nyt brugt hus.

Ved den lejlighed ville jeg gerne fremtidssikre anlægget ved at sætte antennestik alle de steder, jeg kunne forestille mig, der kunne blive brug for dem.

Jeg satte en forstærker op efterfulgt af en splitter, der delte signalet i tre kabler. Hvert af de tre kabler blev ført forskellige steder hen i huset med 2-3 stik på hver. Med en 20 dB forstærker virker systemet fint.

Ved samme lejlighed førte jeg en telefonledning med rundt så der kan sættes telefoner op alle steder

Men jeg ved ikke om jeg ville gribe det an på samme måde i dag! Telefonledningen er allerede forældet! I dag bruger vi trådløse telefoner, hvor kun ét af apparaterne kræver tilslutning til fastnettet.

TV og radiomodtagere er ikke helt så langt fremme, men der er allerede produkter på markedet, der i nogle tilfælde kan erstatte antennestikket (det er vel at mærke ikke antennesignalet, der er blevet trådløst, men der er trådløs overførsel af et AV-signal). Jeg gætter på at disse produkter i løbet af få år bliver bedre og billigere og dermed vil antenneanlægget være forældet, ligesom telefonledningen er det i dag.

Min pointe er, at jeg i dag ikke ville ofre så meget på en "fremtidssikring" ved at sætte flere stik op end der skal bruges umiddelbart. Næste gang i flytter rundt på møblerne vil der nok være produkter på markedet, der overflødiggør at flytte antennestikket!

Antennesignalet skal naturligvis stadig hentes ned fra antennen (eller fra kable-tv-leverandøren) og føres frem til en centralt placeret enhed, der kan sørge for videreformidling af signalet.

Mvh
Torben
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis