Antenneanæg

I mit nye gamle hus skal jeg lave et antenneanlæg.
Er der nogen, som kender noget til sådanne. I mit tidligere hus havde jeg lavet et med en linieforstærker og derfra stikdåser i serie ud til værelserne.
Der er nogen, som har fortalt mig, at man nu fører kabler frem fra forstærkeren til hver enkelt dåse.
Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet derom, kun firmaer som gerne vil lave antenneanlæg, -men jeg vil selv!!
Knud

Venlig hilsen
Knud
I mit nye gamle hus skal jeg lave et antenneanlæg.... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Fru Hoffmann

Har du fået trådløs antenne nu? (det vil jeg nemlig så gerne have og så kunne det jo være, at du vil dele ud af din erfaring).


Der findes ikke trådløs antenne (til privatbrug), men kun A/V-sendere, som Sørensen skriver. De kan alle sende præcis én kanal trådløst fra et sted til et andet. Nogle af dem (som den, du linker til) har indbygget tuner i senderen, så man kan sætte den direkte i antennestikket, mens andre kræver, at der fx står en video ved senderen, som kan tune kanalerne.

Man vælger så med en fjernbetjening, hvilken kanal, der skal sendes - man kan godt sætte flere modtagere op (til fx video og tv), men de vil alle modtage det samme signal. Hvis det skal virke ordentligt skal man altså have en sender for hvert apparat i huset - og så løber man måske ind i begrænsninger med sendefrekvenser/kanaler - de fleste sendere har valg mellem 4 kanaler, der endda godt kan forstyrre hinanden!

Alt i alt tror jeg som Sørensen at det ligger et stykke ude i fremtiden, og så bliver det nok noget digitalt...

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at du nok ikke kan bruge udstyr, der er købt i USA, så lige den model du linker til er nok ikke sagen!
Citat fra alfleha

Jeg har et system magen til det som Anders (anje) beskriver. Det fungerer fint bortset fra én ting:

Der er dæleme meget strøm i antennestikkene! Jeg kan faktisk få stød af at røre ved dem (ikke noget alvorligt, men ubehageligt).

En anden "sjov" ting: Jeg har TV-kort i min computer. Da jeg forleden satte antennestikket i TV-kortet, rørte jeg computerens chassis med antennekablets skærm og så slog det gnister og HFI afbryderen slog fra.

Er der ikke ét eller andet rivende galt? Der er ingen forbindelse mellem el-installationer og antenneinstallation iøvrigt. I hvert fald ikke inden for husets mure. Det ved jeg med sikkerhed fordi jeg selv har lavet antenneinstallationen.



en sådan "fejl" skulle kunne rettes ved at jorde, dine brugsgenstande, jeg havde selv et pysseløjerligt problem for noget tid siden, jeg har en lille vejrstation siddene og vindmåleren sidder i toppen af antennemasten, og hver gang det regnede gik målingen agurk så den viste orkan.
først fik jeg sat jord til min pc installation, det tog toppen af problemet, men det var ikke væk.
og efter at have rykket en hel del i håret samt trippet op og ned af taget for at finde problemet, fandt jeg på at sætte jord på "skærm" af antenne kablet.

det fjernede alle "orkan" problemer samt kildren i fingrene når jeg havde poterne på antennekablet.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej smile
Vi er lige flyttet på landet, hvor vi ikke har kabeltv, øv.
Nå men jeg skal jo have sat nogle antenner på taget formoder jeg. Vi vil gerne kunne se lidt fjernsyn og lige ledes høre radio.
Er der nogen der ved hvad man skal købe og hvordan det sættes op?
Hvordan får man kablerne samlet til et og hvor langt skal de evt sidde fra hinanden, kan de sidde inde på loftet eller er det bedre ude?
Gode forslag modtages.
Vi skal have det fordelt til 3 rum, men jeg har med held før brugt de fordelere eller hedder de splittere man bruger til parabol.
Jeg har set meget på naboens, han har en som en pil og en Fm antenne og så en 3. antenne, som jeg ikke ved hvad er.
Kan man ikke få noget der kan det hele til en fornuftig pris? Eller måske en billig løsning. biggrin
Vi har lige bestilt en parabol fra viasat, så jeg ved ikke hvor meget jeg egentlig har brug for? confused
Du kan godt sætte antennen op på loftet bare det ikke er ståltag på huset.
Find en lille radioforhandler i nærheden "de er mest troværdige."og spørg om hvilken type antenne osv. du skal bruge.
Umiddelbart lyder det som om din nabo har en FM ant. og en VHF ant. men det er lidt svært og sige når man ikke kan se dem.
Husk det kan være at du også skal have en forstærker på til F.Con stik.(skruestik)
En dåse en ledning og et samlingspunkt vil i langt de fleste tilfælde eliminere fejl.wink
Køb aldrig billigt kabel, ant., forst.,osv. for det er roden til alt ondt.biggrin
God fornøjelse.
Annonce
Som jeg husker Viasats programudbud mangler du så bare tv2, men Viasat leverer også jordbunden digitalt tv, som har tv2. Og det kan du formentlig tage med en stueantenne.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det er rigtigt at både Viasat og Canal Digital sender noget "jordbaseret".
Dette kan tages med en digitalmodtager og digitalantenne, som ikke fylder meget mere end to pakker smøger. I dette tilfælde skal man vide at en modtager kun kan vise et program af gangen, det betyder at enten skal alle se det ene program, ellers skal man have hele pakken x tv, der er skal kunne ses tv på.
Man skal bare lige huske på, det er ikke alle steder der er lige god dækning af det digitalesignal før engang til foråret. (tjek dit område på dr.dk).
Man kan også gå skridet ud og opsætte en parabol.
Det er bare meget dyrere og og ser måske ikke så smart ud.:sad:
Lige en gang til: Det jordbaserede indeholder kun TV2, DR1 og DR2 (og leveres af Digi-Tv uden omkostninger), og den Grundig, som jeg sporadisk så i en Viasat annonce sættes i scartstikket på Viasats digitale modtager (som stadig får sit oprindelige signal med resten af kanalerne via satelit til en parabol). I den opsætning kan man så på et tv modtage et program ad gangen. På denne måde får man så TV2 digitalt, og via en stueantenne, eller enkelt UHF antenne. (Tror iøvrigt jeg må have sovet i timen, for jeg forsøgte egentlig bare at svare Streit, uden at se, at der var en meget længere tråd).

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis