Problemer vedrørende støttemur mod naboskel

Hej LDSére

Jeg har efter den nylig overståede storm, fået endog meget store problemer, vedrørende støttemur mod nabogrund.
-Problemet har efterhånden "ulmet" i adskellige år-
Men nu er her ingen vej tilbage. sad
-Jeg vil kort beskrive eksisterende forhold.-
Jeg købte i 1986 et hus af ældre dato, oprindelig det eneste i området, som nu, senere er blevet til et villakvarter. Huset er opført på en stærkt kuperet grund, og er oprindelig blevet opført med en støttemur,30 cm fra skellinie, på ca. 1/2 -1 meters højde regnet fra eksisterende terræn til naboejendom.

-Problemet er at her er udstykket og udbygget på naboejendommen, her har man lavet en indkørsel, i et niveau ca. 2,5 meter under vores terræn, og "kun" ca. to meter fra skellinie. støttemuren som tidligere var ca. 90 cm i jorden, står nu faktisk oven på skrænten, med fare for nedstyrtning.
Her var før stormen plantet grantræer i ca. 8 meters højde, som nu alle er blæst omkuld. soklen er nu flere steder undermineret. :shock:

Jeg har talt med kommunen, som klar siger, at problemet udelukkende er mit :oops: Det har jeg lid svært ved at kapere, er det virkelig sådan :?:
Er her nogle gode ideer til hvordan et sådant problem løses. :?:

Min nabo vil ikke medvirke, da han ikke ønsker skrænten, han har forøvrigt gennem årene fjernet i omegnen af 20 kubikmeter jord herfra.
- Begrundelse, jorden løber ned i hans granitskærver- :evil:

Jeg håber her er gode råd at hente, trænger virkelig til hjælp. :?
-Her er, fra min side, ikke tale om nabostridigheder, problemerne skal bare løses, koste hvad det vil.-
Indlæg modtages med største glæde
På forhånd tak

Retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej LDSére Jeg har efter den nylig overståede... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

-Sender lige et billede mere, som dokumentation for skelpæle.-

Håber det kan bruges til noget.
Skelpælen er betonpælen lige til højre for træet.

Mvh. retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg takker for de mange indlæg, og håber at de indsendte billeder bedere kan synliggøre problemstillingen. :!:

Jeg giver JanR ret i at løsningen med en højere plantevæg hos naboen skulle kunne eliminere problemet permanent.
-Meeeen den kan han ikke lide, til trods for at jeg er klar på at betale minimum halvdelen af de faktuelle omkostninger.-
Vedkommende ønsker udelukkende trykimp træ på eksisterende sokkel :roll:
njord´s kommentarer giver megen stof til eftertanke, Jeg håber dog ikke at det kommer til civilretslige søgsmål, men man må jo være forberedt på det værste.(og som jeg tidligere har skrevet, skal problemet løses nu.
"koste hvad det vil") Det er møjirriterende at have løse ender på så vitale punkter som konstruktionsdele vedr. byggeri.
-Og ja- hvis det kommer til høj sokkel, med bedre tilkørselsforhold for naboen, :evil: så må ingeniøren/entreprenøren med på råd.

Jeg har dog rimelig svært ved at forliges med tanken om, at man bare kan gøre som det passer en, for så at lade naboen betale gildet. :evil:
Mine skellinier ligger jo i en pæn afstand/højde iforhold til nabo.
-Men jeg må vel hellere bestille et hegnssyn snarest,- eller hvad :?:

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Yderst interessant..
Som jeg tyder din beskrivelse og dine billeder, har træerne, som er væltet, stået "inde" hos naboen. Hvis min antagelse er korrekt, hvordan har de så kunnet blive "hængende" når han har fjernet så meget jord.
(tyder på at naboen har deponeret jorden i hovedet)
Jeg tvivler nu på, at hegnstilsynet kan gøre noget her.
Det hele vil hænge på, om du har/ kan skaffe billeder, hvor jorden ligger hvor den skulle ligge.
Hvis du ikke kan komme videre med hegnstilsynet skal du søge hjælp hos en god advokat - for - nej - den skal du ikke æde.
Noget helt andet er så.....hvorfor har du ikke reageret for længe siden når han fjernede jorden. Du burde have kunne forudse risikoen ved det.
Dette ikke ment som et surt opstød fra mig, men det er den slags idiotiske spørgsmål man bliver stillet af "de kloge hoveder"
UPS....jeg sidder vist og koger lidt af raseri på dine vegne.
Håber du finder en rimelig løsning på det..
De bedste hilsner
sniffer

PS...hvis du sidder fast har jeg tlfnr. på SR-bistand. De har jurister og er til for dig og kan guide videre.

Sniffer  
Med dine billeder har du vist en skel pæl, og så vidt jeg husker er positionerne for skel pæle angivet 3 dimmensionelt. Så på dit matrikkelkort vil du kunne se hvilken højde skelpælen skal stå i, og så er naturligt terræn fastslået i skellet. ( reelt vil en landmåler kunne udmåle det fra andre skelpæle og stedfæste positoinen, incl højden.

På dine billeder ser det også ud som om din side af skellet er hævet i forhold til terræn, Men om det skyldes at naboens side langsomt skrider ned ( incl skel pælen er svær at bedømme )

Jeg tror ikke du skal kunne lastes noget for at du burde have indset at det naboen gjorde da han fjernede jor ville betyde et skred. Hvis nogen burde have indset det, må det være ham.

Du skriver at naboen ikke har til sinds at være med til nogen reel udbedring ( mellem linierne, men er det ikke det du fortæller os ?? )

Hvis det er tilfældet tror jeg du skal fortælle ham at det er et stort problem på din side af skellet og der må gørres noget g hvis han ikke vil deltage i opretningen, så vil du gå videre med sagen.. Og at det kan betyde at du involverer myndigheder og advokat.

Jeg ved ikke om kommunen kan hjælpe dig, altså at der fra kommunen s side er nogen krav, men prøv at tage en serie billeder og tag dem med på teknisk forvaltning og spørg dem hvordan du skal forholde dig og gribe sagen an.

Der er også noget der hedder advokat hjælp hvor man kan få gratis råd, men uforpligtende... Men det kan give dig en retning for at gribe tingene reigtigt an juridisk. Og her kan de måske også henvise til hvor du ellers søger råd og vejledning.

Jeg håber du fortsat kan bevare et godt naboskab.... Men det betyder jo også at din nabo viser god vilje og er med i projektet... Nu stå han vist bare på bagbenene... En tryk impr. trævæg holder intet i denne sammenhæng.

MVH Njord
Hej igen, og tak for indlæggene!

Her er rigtig mange synspunkter, som virkelig batter og giver stof til eftertanke.
- Jo klart jeg burde,og har gennem tiderne observeret og reageret på jorddeponeringen.-
Men mine efterhånden mange henvendelser til kommunens tekniske forvaltning har hidtil udmyntet sig til "småsnakkeri" om sund bondelogik.
svar :-Jeg kunne jo bare fylde nyt jord på skrænten og så træde det til mod "støttemuren" / konstruktionsdelen.-
-Det har jeg gjort, til stor irritation for naboen. - Jeg har absolut intet at gøre på hans side af skellet.-

Med hensyn til de tre dimensioner på skellinie, har jeg efter pælenes nuværende placering førsøgt at skitsere linien.

Til njord, -Ja mellem linierne er naboen ikke helt håbløs-, alene ønsket om beklædning af sokkel, er et strå som bør gribes.
En forklaring om situationens alvor, krydret med indlæggene fra LDS.
burde kunne skabe en forståelse.
Det er alt andet lige, rarest at kunne enes med naboer.

mvh retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Tja - i mine øjne har naboen ikke opført sig ordentligt.... Hvis han ændrer på terræn er det hans pligt at sørge for, at det ikke kommer dig til gene. Så jeg håber, du kan bevise, hvordan terræn (især hos ham) så ud tidligere. Så har du en klokkeklar sag.
Og nej, nabofejder er irriterende - men ret skal også være ret. Som jeg ser din tegning, vil en støttemur op til ca. 1½ meter, hvor det er højest, kunne løse problemet. Og er naboen træt af udseendet, så lad da efeu holde på resten af jorden og kravle ned over muren......

Mvh.

Jan R.
Kigger jeg på din sidste billedfil kan man også lægge en lidt anden synsvinkel.... Nemlig at i begge terrænregulerer. Hu ligger over naturligt terræn og han ligger under. Ingen tvivl om at skaden på din side kan blive størst, han skal jo blot køre lidt nedskreden jord væk.... Og det ser også ud som om i begge regulerer terrænnet direkte fra skel. Her hvor jeg bor må vi ikke regulere terræn mere end 1 meter i højden og terræn reguleringen må først startes ½ meter fra skel, det giver så en meter i naturligt terræn. Og herefter mulgheden for skrænter med en vinkel på maks 45 grader eller stensætninger.

Og da skrænten skrider er der for stejl en vinkel på skrænten. Men om din egen side så også ligger for tæt på skel og stiger for stejlt kan jeg dårligt sige noget om.

Det jeg ser på billederne ligner nærmest nogl fortovsfliser der er gravet ned som støttemur ( altså den på din side af skel ) og det ser ud som om naboen har fjernet jorden der lå på hans side af fliserne så de nu ligger ret frit og formodentligt kan styrte ned i løbet af kort tid.

Hvornår er husene bygget ?? Og hvornår er hans indkørsel etableret ??? Knækfliserne på nabo siden ser da ret gamle ud !! Og er jordskreds problemerne lige så gamle ???

Hvis bare naboen plantede skrænten til med noget tæt lavt krav vil rødderne herfra jo også stabilisere meget på en ret lille skrænt som den i har mellem jer.

MVH Njord
Du skriver i starten at kommunen ikke er særlig interesseret i sagen. Det kunne være fordi den ikke har været opmærksom nok, da din nabo byggede. I Bygningsreglementet under ”grundens udnyttelse” står der:_

3.4 Beregning af højdeforhold
Stk. 1. Højder måles lodret fra naturligt terræn. For bebyggelser på skrånende terræn eller terræn med større niveauforskelle måles fra et eller flere niveau-planer, der fastsættes af kommunalbestyrelsen. Niveauplanernes beliggenhed skal på entydig måde fremgå af byggetilladelsen, normalt ved angivelse af planernes koter. Ved fastlæggelse af niveauplaner skal kommunalbestyrelsen tage hensyn til terrænfor-holdene på de tilstødende grunde og karakteren af den omliggende bebyggelse. Der skal skabes rimelige bebyggelsesmuligheder og adgangsforhold for den pågældende grund. Der kan fastlægges flere niveau-planer for samme grund.

Altså har kommunen en forpligtelse til at blande sig, når der er ”større niveauforskelle”, og det har den vist ikke gjort i dette tilfælde.
Dette er bare en mulighed??
Knud

Venlig hilsen
Knud
Hej!

-det et debatforum, bla. er så hamrende godt til, er at få en til at åbne øjnene og anskue problemerne fra en ny eller anderledes vinkel.- biggrin
Her er mange synspunkter, og alle vil indgå i mine overvejelser.

-Jo vi terrænregulerer vist begge- :!: Men jeg 0,6 meter bag skel.
Men for mig er problemerne størst, det er jo samtidig også mig som står med det juridiske ansvar, "hvis" eller når muren vælter. eller hvad :?:
-det er rigtig set at støttevæggen, på visse punkter er lavet, "midlertidig", af kørefliser.- men det er kun ved havedelen. Årsag: at holde jorden hjemme og undlade at beskadige rodnet på eks. træer.
Ved husdelen er her nedstøbt fundablokke i 1,5- 2,0 meters dybde.
Mit hus er bygget i begyndelsen af 60érne og naboens i midt 80érne. men vejanlæg og tilkørselsforhold er senere ændret. grundet nyudstykning/nybyggeri af et byggefirma, som efterfølgende gik konkurs.
Vejanlæg blev og er aldrig blevet færdiggjort. vi er kommunens eneste private vej. ( så måske ligger Sorteper her ) tak knudr :!: :idea:

-Men tilbage til jordskredsproblematikken, nej den er af nyere dato. for mindre en to år siden var her en solid kratlignende bevoksning, så problematikken var ikke visuel. Denne bevoksning er blevet udraderet af nabo. ( -er det ikke også sådan man laver ørken- ) :?:
Herefter startede problemerne, jeg var på samme tid nødt til at opsætte plankeværket. for at holde hund og jord hjemme. på et tidspunkt havde nabo terrænreguleret 2,5meter ind til sokkel på mit drivhus.
-Jeg vil nødig lyde som et forurettet tudefjæs, så derfor skrev jeg også, problemet skal løses nu. koste hvad det vil.-
Da naboen fældede krattet var det for at få " -rene linier-" og det håber jeg vi begge får nu.

mvh. retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Holder du os a´jour med udviklingen i sagen, den er interessant.

Hilsen Aksel
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis