Problemer vedrørende støttemur mod naboskel

Hej LDSére

Jeg har efter den nylig overståede storm, fået endog meget store problemer, vedrørende støttemur mod nabogrund.
-Problemet har efterhånden "ulmet" i adskellige år-
Men nu er her ingen vej tilbage. sad
-Jeg vil kort beskrive eksisterende forhold.-
Jeg købte i 1986 et hus af ældre dato, oprindelig det eneste i området, som nu, senere er blevet til et villakvarter. Huset er opført på en stærkt kuperet grund, og er oprindelig blevet opført med en støttemur,30 cm fra skellinie, på ca. 1/2 -1 meters højde regnet fra eksisterende terræn til naboejendom.

-Problemet er at her er udstykket og udbygget på naboejendommen, her har man lavet en indkørsel, i et niveau ca. 2,5 meter under vores terræn, og "kun" ca. to meter fra skellinie. støttemuren som tidligere var ca. 90 cm i jorden, står nu faktisk oven på skrænten, med fare for nedstyrtning.
Her var før stormen plantet grantræer i ca. 8 meters højde, som nu alle er blæst omkuld. soklen er nu flere steder undermineret. :shock:

Jeg har talt med kommunen, som klar siger, at problemet udelukkende er mit :oops: Det har jeg lid svært ved at kapere, er det virkelig sådan :?:
Er her nogle gode ideer til hvordan et sådant problem løses. :?:

Min nabo vil ikke medvirke, da han ikke ønsker skrænten, han har forøvrigt gennem årene fjernet i omegnen af 20 kubikmeter jord herfra.
- Begrundelse, jorden løber ned i hans granitskærver- :evil:

Jeg håber her er gode råd at hente, trænger virkelig til hjælp. :?
-Her er, fra min side, ikke tale om nabostridigheder, problemerne skal bare løses, koste hvad det vil.-
Indlæg modtages med største glæde
På forhånd tak

Retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lidt svært ved at forestille mig situationen. Hvordan kan skænten undværes?Hvad støtter støttemuren?Hvor stod de 8 m høje granner, inde ved dig, eller ved naboen?

Hvordan kan han bare fjerne 20 m3 jord, hvis det forårsager ovennævnte forhold?

Kunne spuns være en løsning, eller er det overdrevet? Det er i hvertfald ikke pænt. Hvad med støttemur af betonblokke?

Mvh. Carsten
Hej Carsten!

Granerne stod ca. i skellinien Med rod 1meter under niveau, regnet fra min grund.

-Jeg ved ikke hvordan, man kan tillade sig at fjerne 20 kubikmeter jord,
men når jeg forespørger mig hos kommunen, beder de mig gøre pågældende person opmærksom på problemet, samt at jeg skal fylde nyt jord på og træde det til mod sokkel.- :roll:

Støttemuren er etableret for at holde jorden i niveau i forhold til eksisterende bygninger. Muret garage i skel.( understøbt i 4meters dybde. samt ikke mindst hele mit hus i to etager 3 meter fra skellinie.

Jeg er ekstremt bange for, at hvis jeg rejser en ny støttemur, nedgravet 90 cm under nuværende terræn, -at undermineringen bare fortsætter.- :evil:

Støttemuren er 33 meter lang, og skal hvis man medregner sokkel til frostfri være 3,4 meter høj.

Jeg ved ikke om et hegnssyn kan bringe mig videre, det er jo ikke "bare" et hegn, men en vital del for bygningskonstruktionerne.

Jeg skal vel nærmest bruge en hel havnemole :!:

mvh. retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Ja hvis du skal bruge en havnemole, så er det nok spunsvægge du skal ha' lavet.

Sådan som det lyder, så er jeg ikke sikker på du kan nøjes med en ny mur ned gravet til 90 cm under terræn. Det skal i hvertfald beregnes.
Kan du ikke komme til at tage et billede af situationen?

Mvh. Carsten
Hvis jeg forstår sagen rigtigt har I fra starten købt et ældre hus hvor der var bygget en støttemur ½ - 1 m høj med fundament til frostfri dybde.

Senere er der bygget et hus nedenfor hvor der er gravet ud til en indkørsel 2 meter fra skellinien og 2½ m under det oprindelige niveau, som jeg regner med er underkanten af jeres støttemur.

Der blev på det tidspunkt afsluttet med at lave en skrænt fra denne indkørsel op til skellinien, altså en meget stejl skrænt mere end 45 grader, sådan en skrænt kan kun holde hvis der er tale om kompakt ler.

Senere har naboen gravet yderligere af så skrænten er blevet mere stejl.

Normalt skal den der ændrer oprindeligt terræn bekoste de afstivninger der er nødvendige, jeg mener det bedste du kan gøre er at tilkalde hegnssynet som er den korrekte myndighed.

Du må trøste dig med at den nye støttemur bliver grimmest fra naboens side.

Hilsen Aksel
-Det lyder som der, trods alt, er håb om en smule retfærdighed.- :!:

Til akselj, tak for svaret!
- din beskrivelse af faktiske forhold, er fuldstændig korrekt opfattet, dog er underkanten af vores sokkel PT 1/2 meter over naboens indkørsel. svaret lyder dog, trods alt, positivt. Så måske er her håb forude.- smile
Jeg troede dog at kommunens tekniske forvaltning var den korrekte myndighed. -Men er det hegnssynet, vil jeg naturligvis tage kontakt til dem.-

Til Carsten! Tak for svarene

Jo her er muligheder for at indsende billeder. De siger mange gange mere end 1000 ord. :wink:
Så det vil jeg gøre, så hurtigt det er mig muligt.

mvh. retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Husk at du skal betale et depositum for hegnssynet, men, mener at man får pengene retur, hvis man får en del ret i sin påstand. Mener her i "vores" kommune at det pt. er Kr. 750,00

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
hejsa,
Er heller ikke i tvivl om, du har retten på din side. Naboen ændrer væsentligt på terræn, hvilket han i og for sig gerne må, så længe det IKKE påvirker skel. At fjerne 20 m3 jord lige op mod dit skel er jo "flinkt".

Men jeg tror nu løsningen er ret lige til. Som jeg forstår "tegningen" kunne naboen løse problemet ved at sætte en mur af støtteblokke op langt indkørslen.

Mvh.

Jan R.
Jeg har kigget lidt rundt omkring hos leverandører af betonblokke til støttemure, og hvergang skrives der at mure over 1,35 til 1,5 m skal beregnes!
Når det nu forholder sig som AkselJ skriver, er jeg sikker på, at du/I er nødt til at have en ingeniør indblandet.

Mvh. Carsten.
Hej

Når du kommer til at diskutere hvad der er naturligt terræn vil gamle billeder, fra før naboen kom til, være nyttige for at "bevise" ( sandsynliggørre ) at det er ham og ikke dig der har ændret terræn. Har du en lokalplan vil den ofte beskriv hvordan man kan/må ændre i terræn... Altså afstande til skel inden der ændres og hvilke vinkler og højder terrænnet må reguleres i.

Måske har du gamle billeder eller måske kan du skaffe nogle kopier fra tidligere ejere eller måske på lokal historisk arkiv.

Din nabo vil sikkert fortælle at han kun har ændret ganske lidt i terræn og det derfor ikke er ham der skal afholde udgiften og stå for udbedringen.

Det kan både blive dyrt og svært at lave en løsning der er god for dig og en løsning hvor han fortsat få indkørselsforhold der kan fungere.

Men noget tyder på mig på at der skal laves en rigtig beton støttemur. Og med de højder du taler om vil jeg ikke tro det er fornuftigt at arbejde med blokke. Men i stedet entrere med en rigtig entrepenør der kan lave en rigtig forskaling og støbe støttemuren i et stykke.

Held med projektet og vis gerne nogle billeder...

Check også om din forsikring evt har en retshjælp der kan komme in for at dække omkostninger til en evt advokat og retssag.

MVH Njord
Hej !

-Sender lige et billede af skræksenariet- :oops:

Skelpælene står i niveau med underside af det nederste påsømmede brædt.

Håber det bedere kan danne et indtryk af situationen.

mvh. retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis