Vitualiekælder

Hej

I vores "nye" hus fra 1913 er der et lille vitualierum med forhøjet gulv, hvorunder der er en lille kælder med ca. 1.70 cm højde (pga. det forhøjede gulv på ca. 25 cm.

Vi overvejer at sløjfe kælderen og vitualierummet, da det ligger lidt i vejen for en bedre indretning af køkkenet.

Mit spørgsmål er derfor. Hvordan sløjfer jeg kælderen? Hvad fylder jeg den op med? Vi ønsker at støbe gulv i resten af køkken og også over vitualie-"afdelingen".

Husets hovedledning til vand går ind i kælderen ca. 1,3m under terræn og går gennem hele huset. Hvordan pokker gør jeg med den? Det er vel ikke smart at fylde kælderen op og støbe gulv ovenpå?

Der hvor hovedledningen går ind i kælderen fra ydervæggen kommer der ofte vand ind om bliver pumpet ud af en dykpumpe. Hvordan skal vi forholde os til det?

/Jacob
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er der slet ikke nogle som kan hjælpe med ovenstående indlæg?
Jeg stiller mange spørgsmål, men hvis nogle af jer blot kan svare på nogle af tingene, vil det være en kæmpe hjælp for mig.

/Jacob
Hej Jacob,

dit spørgsmål er relativt komplekst cry

Hvis kælderen var tør, var det nok nemmere at komme med et bud, men når der er vand i den bliver det mere kryptisk, især fordi det kan påvirke din sokkel.

Umiddelbart vil jeg anbefale at få en bygningssagkyndig ud - især fordi forkert udført arbejde kan ende i en forsikringssag, hvorfor det er meget vigtigt, at det kan dokumenteres, at alle forholdsregler er taget. Tag evt. forsikringen med på råd, inden du gør noget - og få deres godkendelse.

Skulle jeg komme med et bud, ville jeg sørge for at få løst "vandproblemet" (tætning udefra). Så skal dit kældergulv brydes op, således evt. fugt kan komme nedenud. Dernæst opfyldning med sand, hvorefter et traditionelt gulv støbes (kapillarbrydende lag, isolering etc.....).
Men når det er sagt...... ville jeg bruge en weekend på at grave kælderen ud, så den kan blive anvendelig!!!!

Mvh.

Jan R.
Hej Jacob!

-Selvfølgelig er her nogle som vil/kan hjælpe- smile

Men det er rimelig svært, at danne sig et overblik over de faktiske forhold.

Du skriver at hovedledningen går gennem hele husets længde, i en dybde på 1,3m. og samtidig at her er en indsivning af vand fra... :?:

Er det grundvand :?: eller "bare" utætheder i sokkelkonstruktion :?:

Er vandproblemerne, som løses med dykpumpe, beliggende i viktualiekælder :?:

Er der fra den "øvrige kælder", for det vides ikke præcis om du har en sådan, adgang til viktualierum, og i givet fald fra hvilket rum :?:

Jeg er af den klare overbevisning, at hvis/når du besvarer ovenstående spørgsmål, kan vi komme en løsningsmodel meget nærmere.

Held og lykke.............

retro04

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej,

I vores hus fra 1930 har vi adgang fra køkkenet ned i en viktualie-kælder. Og efter først at have ignoreret den et års tid, er vi kommet frem til at det simpelt hen er noget af det mest geniale, specielt om sommeren.

Vi har også haft fugtproblemer, der er blevet klaret med effektiv dræning på ydersiden af huset og så en fugtsamler i selve rummet. Det tog nogle måneder før vægge og gulve tørrede ud, men i dag er det en rigtig rar og tør kælder til at holde ungernes sodavand, mors mad og fars bajere kælderkolde :-)

Vi er blevet virkeligt glade for den, og kan slet ikke forstå at huse i dag bygges uden.
Det er grundvand som kommer ind gennem hullet i soklen hvor hovedledningen til vand går ind.

Så vidt jeg kan se, har vi mulighed for flytte denne hovedledning og grave den ned i vores gårdhave istedet for. Hvis vi kan flytte hovedledningen fra vitualiekælderen, kunne en fremgangsmåde så ikke være:

1) Grave ned langs sokkel på yderside og tætne hullet hvor hovedledningen i dag går ind.

2) Bryde gulvet op i vitualiekælderen

3) Fylde vitualiekælderen op med fx. lega blandet med cement

4) Lave alm. støbt gulv med fx. flamingo isolering

Lyder det fornuftigt?

Det er forresten ikke anden kælder end denne vitualiekæder på ca. 6 kvm.

/Jacob
Hej Jacob,

Grundvand i en dybde på 1,3m, er vel ikke unormalt.
-Huset står jo forhåbentlig som det skal,- viktualiekælder eller ej.-
Om det er nødvendigt at flytte hovedledning, eller om man på et senere tidspunkt kan skyde en ny ind, må¨være op til VVS-eren og ledningens beskaffenhed.
-Som jeg ser det, er det "bare" at bryde det gamle gulv op, udlægge kapillarbrydende lag for nedsivning af vand. Herefter komprimeres sand/- på sjælland grus -, indtil den ønskede højde.
-Lecabeton vil jeg nok ikke bruge, det er bare med til at binde fugten.-
Herefter udstøber du et traditionelt gulv, flamingo, beton, rionet osv...

Problemerne med indsivning af grundvand, er som jeg ser det, udelukkende fordi eksisterende kældergulv ligger under grundvandsspejl.
-Soklen står og har altid stået her.-

Du kan selvfølgelig vælge den sikre løsning, med byggesagkyndig, forsikring m.v. som JanR klogeligt beskriver. -Så er/burde du være 100% garderet mod fremtide angreb -
Men ellers er det, efter min mening "bare" på med vanten, og få lavet det køkken du ønsker.

Held og lykke med projektet...................

retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis