Paneler rundt i stuen.

Hej
Jeg har fået den gode ide biggrin at der skal paneler på væggene i stuen, men nu kommer problemet , :? har en af jer set hvor man kan købe sådan nogen.
De må gerne ligne gamle fyldningsdøre , dem har vi brugt i havestuen lagt dem ned og en liste for oven , det er rigtig pænt,
forskellen er bare at dem i stuen skal være 2 m. høje.
Tak for hjælpen hvis en af jer kan hjælpe. biggrin

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig !!

Jeg ved ikke hvor du kan finde paneler i den højde..
Og jeg er ikke sikker på det vil være pænt..

Jeg kender godt de høje paneler der i gamle dage blev anvendt i stuerne på enkelte gårde. Enten i folkekøkkenet for at undgå smuds på vægene. Panelerne er nemme at tørre af igen.

Og jeg har mødt dem enkelte steder i fx en spise stue og så her i en højde på max 180, nok nærmere 170 cm. Og afsluttet med en listeprofil der giver en hylde... Jeg husker engang, i min gymnasietid, at have været til fest et sådan sted... Og vi havde "dekoreret" med tomme ølflasker på denne hulde.. Fruen i huset havde ikke opdaget disse "udstillings genstande" så næste gang familien havde gæster til spisning opdagede hun disse "klenodier" og sønner var vist ikke helt så populær hos hende efter denne opdagelse..

Men højden skal afstemmes nøje med loftshøjden for ikke at tage magten og profilerne til husets stil i øvrigt. Har du overvejet om andre profiler var en mulighed ?? De kunne være lettere at finde...

Held med projektet og fortæl gerne mere og gerne med billeder.

MVH Njord
tak for svaret , jeg er helt klar over at højden er afgørende, nu har vi tapet op til hvor panelerne skal være og så en stuk kant , det har været perfekt men nu vil jeg have paneler.
er der en af jer der har en ide til at lave det.
hej fra midtfyn

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Hvad har du af værktøj/mulighed for at låne?

Fyldinger kan laves af MDF-plade, og skelet af høvlet fyrretræ, men kræver umiddelbart en bordsav og en overfræser med et væld af profiljern, hvis det altså skal se lidt ekstra godt ud.

Fyldinger skæres ud i den størrelse de skal have + det de skal stikke ind bag skelettet, typisk kunne det være 15 mm hele vejen rundt.
Den skrå flade yderst på fyldingen skæres på bordsaven, med pladen stående, og klingen kippet en smule. Denne operation kræver tålmodighed, omhyggelighed og et roligt temperament og hånd :lol:
Herefter kan der fræses et profilleret spor i pladen ned til savsnittet, kræver også ovenstående, og så haves en fylding.

Skelettet fræses med det ønskede profil på de to yderste kanter, og efter tilskæring i ret længde med et modsat profil i enderne, så det passer fint sammen i samlinger.
På bagsiden fræses en fals, som fyldingerne skal ligge i, og er man en haj, laver man en passende not i siden i stedet, så er der mere styr på det når det samles.

Materialer: omkring en 22 mm MDF plade alt efter ønskede profilering, kan godt være tyndere.
Høvlet snedkertræ, IKKE Reglar, dimension efter mit skøn 30-45 mm tyk og ikke under 70 mm i bredden.

Håber det kan bruges! Ellers kender jeg en god snedker på østfyn :lol:

Mvh. Carsten.
prøv at se hos chateau d´cor på www.d.cor.dk de har alt til faget hørende

mvh
gug
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis