Vådrum - flytte toilet/håndvask-bruser

Hej...

Jeg har lige fået en andelsbolig i København efter mange års venten og er fuldt tilfreds med alt udover vådrummet. Da jeg stort set aldrig har prøvet at lave noget i et vådrum før, ville jeg blive meget glad for nogle gode råd herinde fra.

Vådrummet er et aflangt flisebeklædt rum, hvor der findes et toilet for enden og en håndvask samt bruser i begyndelsen af rummet på venstre side (dvs. at man går "igennem" bruseren når man skal på toiletet - et rigtigt københavnerbad). Idet at jeg gerne vil have en bruseniche, så jeg ikke pjasker alt til på hele badeværelset når der tages brusebad, ville det have været meget mere hensigtsmæssigt hvis toilettet havde være i starten af rummet (op mod en af væggene) og bruseren for enden (hvor der således kunne laves en niche af glassten eller bare bruges et badeforhæng). Der er selvfølgelig en faldstamme for enden af rummet og et afløb i starten af rummet. Mit spørgsmål er nu: er det muligt at flytte rundt på de to ting og derved "vende" rummet rundt og hvordan?!?

Jeg har selv tænkt lidt over nogle muligheder, så dem skriver jeg også her.
Umiddelbart tænkte jeg at man kunne bruge de to "afløb" vilkårligt (dvs. faldstamme til bruser og afløb til toilet), men tænkte at det nok ikke var muligt.
Dernæst er der selvfølgelig muligheden for at rive hele gulvet op og indstallere nye rør... men er dette muligt hvis faldstammen er placeret ca. 2 meter væk?
Sidste idé var at mure døren til og "åbne" en ny i den anden ende af vådrummet... således ville man jo vende rummet. Men hvor svært er det? Kan jeg gøre det selv?

Og ikke mindst, hvor dyrt tror i Jeres/mine løsninger ville blive?!?!? Hvad skal jeg regne med at slippe hvis der skal fagfolk til og jeg gerne vil gøre mest muligt selv?!?!

Håber at der er en venlig sjæl der vil hjælpe lidt... :-)

Venlig Hilsen,

Toni
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det du beskriver er jo en større omgang. Det mangler nogle detaljer før man kan gætte pris og give forslag.
Jeg antager at du bor i en etage ejendom af ældre dato? Ofte indvolverer afløbsændringer underboen, idet røret fra afløb (både toilet og bad) løber under dit gulv, altså nede hos underboen. Hvis denne har nedsænkede lofter skjules dine rør af disse.
Afløbsrør fra bad og håndvask er i en mindre dimension end afløbsrørerne fra toilettet. Der er altså ikke umiddelbart muligt bare at bytte om.
Den umiddelbart billigeste løsning er jo klart at beholde afløbne hvor de allerede er. Med andre ord: Hvis du kan få noget fornuftigt ud af af flytte døren, så gør det. Det er langt det billigeste. Snak i første omgang med en murer om at få flyttet døren. Er muren bærende?
Den gode men dyre og besværlige løsning er nyetablering af afløb på passende steder. Denne operation skal ubetinget laves af fagfolk og inddrager sikkert også din underboes loft. Der er du så nødt til at afhjælpe skader/rengøring (den slags arbejde sviner) evt betale et nyt loft. Du kan sikkert sagtens hjælpe til og spare en del ved det. Jeg antager at du bor i højden og der bliver mange ture op med materialer og ned med affald. Så find en smed som vil indvilge i at bruge dig som arbejdsdreng.
Så snart rør til vand og afløb er på plads (og så er der også brugt en del penge! tør næsten ikke gætte 15,000? 30000?) har du brug for en murer.
Få gulvet rettet af evt støbt et helt nyt (skal der evt gulvvarme i?) Så har du en flade som er med det rette fald mod afløb. Det er ret svært at lave hvis man ikke har øvelsen i det.
Næste punkt er anvendelsen af et godkendt vådrumssystem. Det er et meget vigtigt punkt. Det sikrer at badeværelset er tæt, så du ikke oplever at underboen får vand ned når du bader(!) Jeg er ikke helt klar over om der er regler for om man selv må lave det i en etageejendom? Der findes flere systemer alle rimeligt enkle at bruge. Det skal blot gøres omhyggeligt!
Derfeter er det flisearbejde som står for. Det ville da være en passende ting at forsøge sig med selv. Resten er montering at sanitet o.l.
Vupti og du har et nyt badeværelse.
Som du nok ser er der en grund til at andre ikke har gennemført operationen før dig!
Vend blot tilbage med spørgsmål. Start altså med at gøre op med dig selv om du vil betale f.eks 50,000 eller mere. Hvis du vil det så kontakt først en smed om forhør dig om mulighederne. De har tit gode råd og idéer.


mvh Anders
Hej Anders,

Mange tak for dit svar. Det var meget givende at læse det.

Jeg tror at den dyre løsning ikke kan komme på tale. Jeg er trods alt fattig studerende og efter et lån i banken til selve lejligheden tror jeg ikke jeg kan tillade mig at bruge 1/4 af bolignes pris på badeværelse :-)

Ellers er det, med at åbne en ny dør, nok næste ting jeg skal undersøge. Væggen er ikke bærende, men problemet er, at døren kommer til at være længst inde i soveværelset (tænk på når gæsterne skal på toilettet) og det kommer sikkert også til at koste en del at få muret en væg op.

Ellers er den billigste lysning jo, og som jeg nok skal ty til, kun at lægge nye fliser selv og samtidigt rette det skæve gulv til. Men her er det at jeg har et spørgsmål:

Hvis jeg skal sætte nye fliser op inkluderer vel: nedtagning af gamle fliser, spartling, tætning (tættemasse, tættetape i kanterne, manchetter ved rør), fliseklæb, fliser og til sidst fugemassen. Og alt dette har jeg forstået som, at man gerne må gøre selv ?!?! Eller hvad?!?! Er det samme regler for andelsbolig som ejerbolig/hus?!?

Og endnu et spørgsmål: hvis det ovenover stående er tilladt at gøre selv, vil det så ikke også være tilladt at mure døren til selv (f.eks. med mulitplader) og gentage samme procedure som ved opsætning af fliser?

Er der måske et sted hvor man kan læse hvad man selv må og ikke må i andelsboliger?! Min andelsboligforening ved stort set intet om sådanne ting og de ved ikke hvor man skulle kunne får svar på de mere specifikke spørgsmål.

Venlig Hilsen,

Toni
Hej

Har aldrig haft en andelsbolig og derfor ingen viden om særlige regler, men mon ikke der gælder det samme som i alm. ejerboliger?
Det giver oftest det bedste resultat hvis man fjerner de gamle fliser. Det er dog osgå muligt at smøre vådrumssystem uden på de gamle og så fortsætte med fliseklæber og fliser. Døm selv. Jeg ser intet til hinder for at du selv kan lukke den gamle døråbning med multiplader.
Er du sikker på at væggen hvor den nye dør skal være ikke er bærende?
Hvis den ikke er burde det også være et lav-det selv projekt. Hvordan man præcist gør har jeg ikke tilstrækkelig erfaring i til at kunne vejlede dig. Vent evt på andre svar her i tråden eller start en ny med det spørgsmål.
Kig i øvrigt her: http://www.alfix.dk/

mvh Anders
Dejligt...

Tak for alle de gode råd!

VH
Toni
Hej T D M

Jeg kender ikke til regler der bygge teknisk gør andelsboliger anderledes end andre boliger de kan sammenlignes med.
Men da nogle andelsboliger er et plans huse er der regler for huse af denne type de ligge rind under. Der er andre der er etage ejendomm og her er der ganse andre regler.

Så inden du går igang er det nok en ganske god ide at kontakte teknisk forvaltning ( ring på komunen ) og spørg om hvilke bygge tekniske regler du kommer til at skulle overholde.

Her efter kan du så igen kigge på projektet og se om det er noget du kan ( og må ) klare selv. Ellers er der jo muligheder i at mikse mellem eget arbejde og så håndværker arbejde. Altså få goderåd og hjælp til de dele du ikke er helt sikker på og så lave det du er god til og har "fod" på ..

Skriv gerne igen og gerne med billeder da det ofte kan give en bedre indsigt i problemet / opgaven. :wink:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis