Oppudsning af kælder mv.

Hej Handyfolk!

Vi har et ældre hus med en kælder som vi gerne vil have istandsat. Kælderen er høj og tør, men "urenoveret". Vi vil gerne have klinker på gulvene, nedsænket loftet, samt renoveret væggene.
I relation til det sidste (væggene) vil jeg gerne høre jeres mening om nedenstående fremgangsmåde. Det drejer sig om pudsede vægge, hvor pudsen dog nogle steder er faldet af (pga saltpeterudtræk).

Jeg har tænkt mig følgende:

1) Reparation af affalden og løs puds, med Lip multiklæb (jeg har hørt af det skulle være velegnet til formålet)

2) Derefter fuldspartling af væggene med letspartel

3) Og til sidst mling med strukturmaling, for at få den rustikke overflade.

Desuden vil jeg gerne undgå alt for meget salpeterudtræk fremover. Er der noget jeg kan behandle væggen med (blåt vand?) for at undgå dette?

På forhånd tak

Deerhunter
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
du kan også lave et mønster i den våde letspartel, fx med er bred korthårdet pensel ,
det har jeg gjort, og det ser rigtig godt ud,
og så er det tilmed billig ,
skulle der så komme udtræk senere er det meget nemt at reparere i,

det var et af mulighederne

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej
- tja intet er vel umuligt - men at pudse/reparere puds med LIP - det kommer nok tæt på !!
Det man bruger LIP'en til er at sikre en god kontakt mellem den bestående væg/fundament og den nye puds man bruger til at reparere med. Dvs man smører kun et tyndt lag LIP i hullet og på kanterne - resten fyldes op med mørtel !
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dine "vægskader" men selv i en kælder man opfatter som tør - skyldes de fleste skader i væggen fugt ! - enten udefra eller nedefra. Min erfaring er den, at forsøge at spærre fugten inde i væggen med et af de forskellige"vandstop/fugtstop" produkter der findes er meget vanskeligt. Sørg i stedet for, at væggen kan komme af med fugten - dvs. fx. stuktur maling er ikke nogen særlig god ide og sørg for opvarmning og god udluftning. Hvis der kun er tale om du har et lokalt problem - fx et enkelt sted i hele kælderen, så skal du nok finde årsagen hertil inden du begynder på en reperation - en typisk årsag er utætte rør. Hvis du ikke finder årsagen - så vil du kunne reparere det pågældende sted i en uendelighed !
Mvh Jan Petersen

Jan Petersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Årsagen til at pudset falder af, skyldes givetvis fugtgennemtrængning udefra, og altså ikke et sprunget rør. Jeg vil følge rådet om en diffusionsåben maling og hyppig udluftning.
Jeg er helt åben for at prøve nævnte metode, altså først smøre med Lip og derefter pudsemørtel. Bruger man så en tynd "opløsning" af Lip der smøres på med en børste eller hvad?
Og hvorfor bruger man egenligt ikke Lip til at pudse med - det virker ret let at arbejde med?

Venlig hilsen

Deerhunter
Salpeterudtrækket kan skyldes gennemtrængende fugt eller kondens som følge af mgl. udluftning.
Væggene kan tætnes med vandex eller tilsvarende. En væske, der efter sigende går i forbindelse med betonen og gør den vandtæt.

Brug en diffusionsåben maling - ellers risikerer du at spærre fugten inde.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også