Pudsmørtel eller Gipspuds?

Jeg skal igang med at pudse vægge i køkkenet. Det gamle puds er helt eller delvist væk og der står kun trævægge med siv tilbage.

Jeg har læst at det nye gipspuds er væsentlig nemmere at arbejde med end det traditionelle pudsmørtel. Er der nogle der har erfaringer med det?
Jeg har forsøgt at få fat i gipspudsen, men både i Flügger og Røverkøb kendte de ikke til det. Er der nogen der ved hvor det kan købes?

Til sidst vil jeg blive glad for et par gode råd om opbygning af hjørner (de skal helst blive skarpe i kanterne smile ).

MVH Malene
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
.....har du overvejet at beklæde væggene med fibergips eller alm gipsplader i stedet for ?
måske en nemmere løsning hvis man ikke er proff.
og så griser det ikke så meget

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej
- nu skiver du ikke noget hvor stort et areal det drejer sig om , men umiddelbart vil jeg ikke anbefale det du kalder gipspuds. De produkter af den type som jeg har mødt har efter min mening intet med puds at gøre - men hører til "afdelingen for" polyfilla og andre former for spartel og er kun egnet til mindre reperationer og til finspartling af vægge og lign.
En alm. pudsemørtel er ikke helt nem at arbejde med. Det kræver en hele del øvelse - samt en grundlæggende forståelse for hvordan materialer opfører sig. Dette er meget vanskeligt at lære sig selv - så medmindre du har nogen du kan "støtte dig til" som kan pudse - så ville jeg nok vælge en anden løsning.
Hvis du vælger at pudse med mørtel - så vil jeg anbefale, at du køber en færdigblandet (tilsæt kun vand) det er selvfølgelig dyrere men for en uøvet en hel del nemmere. Du skal efter min opfattelse også have fjernet al den gamle siv og erstatet den med et moderne produkt - der findes flere forskellige typer - men fælles for de fleste er, at det er et trådnet med "indbygget" ler/granulat. Dette banker du fast med søm/klamper efter producentes anvisninger.
Herefter er du klar til at pudse - husk altid at forvande og de lige kanter opnår du ved at lave en forskalling af træ som du pudser op til. Først fra den ene side og derefter kan du forsigtigt pudse den anden side "op mod" den etablerede kant. Det kan være nødvendigt at pudse i flere lag - evt. ved at du bekaster det første lag. Alt afhængig af tykkelsen og hvorledes du ønsker at slutresultatet skal blive (her tænker jeg på finpuds'en)
Men som nævnte hvis du ikke har erfaring hermed - eller kender nogen der kan hjælpe dig - så find en anden løsning !!!
Med venlig hilsen Jan Petersen

Jan Petersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene!

Det drejer sig om én væg hvor midterstykket på ca. 2*1 M er helt ind til trævæggen. Resten af væggen har stadig det gamle puds og er fin glat. jeg vil derfor gerne undgå at sætte gipsplader op når det ikke drejer sig om mere.... Så det jeg leder efter er den bedste måde at lappe det store hul i midten af væggen.


Resten af væggen (og de resterende vægge) bliver fuldspartlet.

MVH Malene
Lige som tillægsinformation. Du kan købe færdige kunstmåtter lige til at sømme på - men er stråene rimeligt intakte, skulle der ikke være noget i vejen for at genbruge dem. Du kan evt. sætte et ekstra lag trådnet hen over for at styrke strå såvel som puds.

Du skal pudse i flere lag - første skal kastes/masseres ind i stråene, derefter kan du trække næste 1-2 lag på (afhængig af pudstykkelsen på det resterende).

Vil også foreslå færdigblandet pudsemørtel - er meget nemt at arbejde med. Gipspuds hører kun hjemme i en væg ifm. småreparationer.

God vind med det!

Mvh.

Jan R.
Hej igen
- nu var det ikke for at tage modet fra dig at jeg foreslog, at du evt. skulle overveje et alternativ - men jeg ved af bitter erfaring, at puds på trævægge kan være noget en vis herre har skabt. Nok om det - når dit område ikke er større end du beskiver så har jeg følgende yderligere input :
- jeg tvivler på at det resterende strå er tilstrækeligt til, at du kan få pudsen til at hæfte (det er min erfaring, at når den gamle puds er fjernet så er den resterende strå løs og for beskadiget) - så der er efter min opfattelse ingen vej uden om en ekstra/ny "måtte" - hvilket i øvrigt også er meget nemmere at arbejde med end de gamle "stråmåtter". Det er afgørende at underlaget er 100% ok - ellers vil du formentlig opleve, at pudsen umiddelbart hænger ganske fint fast - man kan for den sags skyld sagtens pudse direkte på brædderne - men når tingene tørrer op så afslører materialernes forskellige egenskaber sig og dit puds vil i løbet af kort tid få en "meget hul lyd" fordi det ganske enkelt ikke hænger fast på underlaget - og så vil du ikke få andet end problemer dermed.
Du kan sagtens "banke" den nye måtte fast ovenpå det gamle strå - men hér kan du få en udfordring - nemlig, at hvis du begynder at banke en ny måtte fast - så bliver den restrende puds mere eller mindre løs - og så er du jo lige langt. En løsning på dette "bankeproblem" kan være, at du benytter en elektrisk/trykluft sømpistol til at sømme/klamme fast med. Den vil kun give minimale "rystelser". Jeg har også set/brugt andre sindrige løsninger med skruer og spændskiver - når man ikke lige har haft en sømpistol "indenfor rækkevidde".
Næste fase bør være, at du smører alle kanter på den gamle puds ind i LIP eller lign. Gør dette med en grov pensel og det gør intet at der kommer LIP godt ind på det område som skal have ny puds. Pointen med dette er, at LIP'en sikrer en optimal overgang mellem den gamle og nye puds således at revnedannelser undgås.
Næste fase er, at den nye puds skal på. Når arealet ikke er større end du beskiver - så "smør bare på" - det vigtige er bare at pudsen arbejdes godt ind i måtten. Pointen er her efter min erfaring den rigtige konsistens af mørtlen - dvs. den helt rigtige mængde vand samt at underlaget har den rette "sugeevne" i forhold til denne konsistens. Sagt på en anden måde, hvis du har en meget "våd" mørtel - så må underlaget ikke være for vådt og omvendt - hvis mørtlen er meget tør - så skal underlaget være godt forvandet. Hvordan finder du ud af om du har de rette forhold - tja hvis det hænger fast så er du på rette vej - hvis det falder nej - så drej på en af "knapperne". Den måde jeg plejer at teste er, tag en god "klat" mørtel op på dine murske - kast den op på væggen - bliver den hængende så fortsæt - hvis den falder ned - så drej på "knapperne". Nu skiver du ikke noget om tykkelsen - men hvis det drejer sig om mere end 1-2 cm så vil jeg anbefale dig at gøre det i to omgange.
Hvis du er prof. så kan du trække og pudse det lag du har lagt på således at du får en homogen og plan overflade i forhold til det gamle puds. "Amatørløsningen" er en lidt anden, smør/kast/træk for meget på på hele fladen. Vent til pudsen er "halvtør" - dvs den føles hård men du kan nemt kradse i den med en negl. Så skal du skrabe den overskydende puds af med et brædt som du flugter på den bestående puds kanter. (Her vil jeg godt advare dig - en gang jeg brugte denne metode og det var blevet lidt sent - så tænte tja den kan sidde til imorgen tidlig - og så skraber jeg det overskydende af - det var dumt ! næste morgen var pudsen blevet stenhård - så der var ikke andet at gøre end frem med den store vinkelsliber og "skrubbeskiven" - så prøv løbende om "den er der" eller vent en time og prøv igen - gå ikke i seng !!!)
Resultatet bliver 100% lige - men med en noget grov overflade - men hvis du alligevel skal finspartle betyder det ingenting. Derefter er det egentlig bare at vente til pudsen er tør. Hvis dit projekt foregår i et opvarmet eller meget tørt rum - så vil jeg anbefale dig at du vander din nye puds et par gange under optørringen. Dette gøres nemmest med en stor murekost og en spand vand.
God fonøjelse - mvh. Jan Petersen

Jan Petersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også