Isolering af tagflade.

Er ved at renovere 1. sal, hvor der er meget høje skunke. d.v.s. at der er en masse "spildplads" i skunkene som jeg gerne vil udnytte.
Har derfor tænkt mig at isolerere opad spærene. Kan jeg ligge isolering direkte op til teglstene eller hvordan. Og hvad sker der hvis understrygningen ikke er helt tæt
Er ved at renovere 1. sal, hvor der er meget høje... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set nogle vandfaste masonitplader, som er beregnet som undertag. De buer let på midten, så eventuel vand løber væk fra spærene.

Men der skal stadig være 5 cm luft mellem tag og isolering pga. kondens.

Som Orla skrev, så kan du ikke længere understryge, men du skal "overstryge" ovenfra.

Mvh
ThomasB
Hej Morten.

I dit tilfælde, er du nødt til at understryge taget så godt som muligt inden det lukkes indefra. Opsætter du undertag uden at afmontere den gamle tagbelægning, hvordan vil du aflede vandet til tagrende? det kan du ikke så derfor er du nødt til at understryge så godt som muligt.
Husk afstanden/udluftningen mellem tag og overkant isolering 5-7 cm.

------------------
Poul Erik

PE

Det er klart at understrygning er den eneste mulighed for at vandet løber til tagerende, så derfor vil jeg rep. dette så godt som muligt, da jeg jo ikke kan lede vandet fra undertaget til tagrende.
Men jeg vil bare sikre mig at der ikke kommer vand ind på min vægge på 1.sal.
Bare det bliver ude i skunkene hvor det forhåbentlig fordamper efterhånden.
Der skal ikke ligge noget vand i skunken og fordampe. Det skal ledes ned i tagrenden, og kan det ikke det umiddelbart, så skal tagrenden/taget laves om, før du går igang med at indrette førstesalen.

Godt det ikke er mig der skal overtage dit hus når du en gang beslutter at sælge det.

Mvh
ThomasB
der ER indrettet 1.sal, men vi skal igang med at renovere den nu.
Understrygningen er generelt dårlig, så derfor ordner jeg det som jeg kan komme til.
Jeg har bare ikke planer om at ligge helt nyt tag på så derfor vil jeg bare sikre mig at det vand der evt. måtte trænge ind bliver mellem vægge og tagsten og ikke trænger ind.
Det har ikke noget at gøre med at jeg vil skjule noget.Men jarg har bare ikke planer om at rive alt ned på 1.sal for at komme til at understryge alle stenene.
Annonce
Jamen, hvis understrygningen generelt er dårlig, så er det altså smartest at få det ordnet først.
Du aner ikke om dine spær er ved at rådne op eller er ved at blive ædt af smådyr. Fugt opsamlet i muneraluld, kan give skimmelsvamp, som giver et dårligt indeklima. Du kan ikke se om der kommer vand ind, da der er dampspærre.

Det kan også være at det er mig der er hysterisk, men jeg ville ikke arbejde videre på det før jeg var helt sikker på at der ikke er/ved at komme skader.

Hvor lang tid siden er det der blev udnyttet tagetage? Er det mere end 10 år?

Mvh
ThomasB
Det har der altid været. Det er et muremesterhus fra 1936.
Hej igen.

Jeg forstod heller ikke at 1. salen var indrettet fra starten, men mon ikke det er en god ide at checke om taget "holder vand"?

Siger man ikke at selve tagstenene bare er klimaskærm, og undertaget er det der holder vand?

Mvh
ThomasB
Hej Thomas.

Jo tagbeklædningen er en klimaskærm. Er klimaskærmen tæt behøves der ingen undertag.

------------------
Poul Erik

PE

Men hvorfor bruger man så overhovedet undettag? Er det fordi det er lettere end at understryge? Har jeg ikke ret i at det kan være "farligt" at isolere et tag uden undertag?

Jeg har selv lagt bølgeeternit på et 45 graders tag, og der behøver man ikke undertag. Man bruger noget nortonbånd, som holder det tæt.

Mvh
ThomasB
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis