Knudsens plantage

Goddag

Er der nogen der kender noget til bjælkehusene fra Knudsens plantage? http://www.knudsens-plantage.dk/bjaelke/bjaelke/bjaelke1.htm

Hvordan er kvaliteten og evt. hvad bliver den fulde pris reelt med tag (tegl/tagpap), sokkel og etc.?

Mvh Mhoff
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der var en artikel ang. træhytte på 37 m2 fra denne leverandør i det seneste nr. af GørDetSelv.

Erik
Hej

Bjælkehuse med krydsene hjørner er efter min mening bandlyst i det fugtige klima vi har her i Danmark.

Der er desværre sket det at modeflippet med træhuse har fået en del importører og producenter til at markedsføre husene som om det var helt problemfrit at eje et sådant.

Der må jo være en grund til at forsikringsselskaberne gennem tiderne har afvist at tegne svamp og insektforsikringer på bl. a. træhuse/ bjælkehuse med krydsene hjørner.

Det er iøvrigt ikke langt tid siden jeg har haft til opgave at skifte nederste bjælker og en del af bjælkeenderne i hjørnerne af et sådant hus p.g.a. råd, og det er absolut ikke billigt eller en sjov opgave, ligesom det får en til at tænke på om det er fornuftigt at fortsætte med at opføre disse produkter.
Jeg er fuldstændig enig med Orla!
Ja så vil jeg også melde mig i enighedens kor !!!

Men trods alt sige at jeg tror mere på den type huse/hytter Knudsen leverer end den type amerlink laver. Her er der åbent melle bjælkelagene, på Knudsens model er der dog ikke lommer der kan lede vandet ind i konstruktionen.

Efter at have set gds artiklen på biblioteket tror jeg også at det vil være en nem sag at lave et råhus på ca 40 kvm for 100 kkr.

Min garage er 52 kvm og med støbt isoleret sokkel ( laver af proffer med moms, regning og alt ) og ellers har jeg selv lavet alt ellers.

Der er 150mm isolering i vægene og på loftet. Der er tegltag og vinduer & dør fra Velfac samt to garageporte.

Hele herligheden har kostet under 120.000 kr og en masse arbejde og incl i dette er der jo isolering, tag, undertag, lægter, loftsbeklædning, El incl kraft, loftsrum med opbevaringsplads osv.. Malingen ligger nok ud over dette beløb, men er jo heller ikke incl i Knudsen modellen.

Det tror jeg ikke hytten fra Knudsen kan holdes ´nede på i pris. OK min har betydet en masse mere arbejde..... Men det er jo en fornøjelse at lave i sig selv :wink:

MVH Njord
Ja, jeg tænkte også hvad I andre har skrevet! (Men gad ikke lige sætte en "debat" igang.)
Disse huse er jo grundlæggende forkert konstruerede. For den bærende del er fuldstændig ubeskyttet mod vind og vejr.
Skal man bygge træhus, må man se på hvordan århundreder har lært svenskerne at gøre det: En høj stensokkel, et indre bærende skelet, OG udvendig bræddebeklædning, der ad åre nemt kan udskiftes.

klassikeren
Annonce
" height="20" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/smile.gif" width="20">
Jeg har et 300mm rundtømmerhus fra Knudsens Plantage bygget i 2002 og har ingen problemer med det,tværtimod,bortset fra træ terrassen som ikke kunne klare klimaet.
Der er hems,totalhøjde 5m,gulvareal 92m2,væggene er tætte.Taget er betontagsten.
Isolering og tag incl oplægning kostede 82.000,elarbejdet 42.000(alle ledninger skjult under dørramer),VVS 25.000,fundament og kloak (septiktank og sivebrønd 150.000).
Totalt kostede huset indflytningsklart 600.000 inkl teak vinduer med dobbelt
åbningsystem,teak døre.
Bemærk pga de specieller vinduer som havde dobbelt åbningsystem blev lysindfaldet for lille og idag ville jeg bygge med et åbningsystem og større vinduer.
Huset krøb 230mm på 2 år mens det tørrede ud så det dag er 4700mm højt.
Pga designet betød det ikke noget da taget lå af på ydervægge og 5 søjler som kunne sænkes .
Skillevægge var også i 300mm rundtømmer og det ville jeg ikke have brugt idag da det tager for meget plads.
Prisen som blev tilbudt blev holdt,huset kom på aftalt dato og det blev rejst på 14 dage,også til aftalt pris.Forventningerne var store og de blev overtruffet.
VVS og el samt stengulv i bad,køkken og gang med varme i blev udført bagefter.
Huset bliver behandlet med træbeskyttelse hver 2det år og jeg har ikke bemærket nogen skader fra vand.
Meget tilfreds
sirjhp

sirjhp

Bjælkehuse i danmark kan sagtens holde hvis det bygges af kvalitetstræ, tagkonstruktion med stort udhæng, konstruktiv træbeskyttelse, og en sokkel på min. 50 cm fra terræn. Desuden er der nogle forskellige forholdsregler man skal tage, som man ikke behøver når man bor i et muret hus. Problemet med danmark er at vi ikke har tradition for at bygge på den måde, og derpå mangler noget ekspertise, både med hensyn til opførelse og vedligehold.

Masser af bjælkehuse rundt omkring i Europa er et levende bevis på at de kan holde mange generationer.

Desuden har svenskere også bygget bjælkehuse i århundreder, og nordmænd ligeså.

http://www.lyrk.dk
Jeg er enig med Naveren i at en konstruktiv træbeskyttelse som stort udhæng o.l. er et must ved alle bygninger i Danmark, men man må ikke sammenligne et Danmark med vores fugtige klima med Norge og Sverige hvor der er helt andre klimatiske forhold.

Selvfølgelig skal der bygges i gode materialer men mon ikke altid der vil være en svagere bjælke et eller andet sted i konstruktionen og så er f..... løs

For øvrigt er der en del danske arkitekter m.m. der har glemt grundlærdommen om konstruktiv beskyttelse, når man ser mange af de nybyggede huse helt uden udhæng.
Det er desværre ikke kun arkitekterne der har glemt hvad konstruktiv træbeskyttelse er engang i mellem, har efterhånden set en hel del tømrer som også har misforstået dette helt, og bare laver løsninger som du har set andre steder, frem for at bruge hovedet lidt, også står kunderne bagefter med en konstruktion med ringe levetid.

Du har helt ret Orla, det er nærmest en trend for tiden, at husene udføres uden eller med meget lidt udhæng, for at få så meget sol ind i huset, frem for at benytte sig at feks. tagvinduer, ovenlys kupler og lystunneler.
en stor del af Sverige ligger på præcis samme breddegrad som Sverige, det er ikke kun i det kolde tørre nord, at svenskerne bygger træhuse og bjælkehuse.

Det er med bjælkehuse og træhuse som det er med alt andet, også huse bygget af tegl. Der vil altid være eksempler på at det IKKE er godt, hvorimod der stadig er 99% der består i bedste velgående uden optrængende fugt, sætningsskader osv. Dermed ikke sagt at det er problemfrit at bygge bjælkehuse, men det kan sagtens være rentabelt og forsvarligt hvis man virkelig brænder for at det er det det skal være.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også