Blænding af hul til skorsten

Hej

Jeg har netop sløjfet mit oliefyr og istedet fået naturgas. I den forbindelse har jeg ikke længere behov for min skorsten. Jeg har imidlertid ikke plan om at rive den ned - det vil være et lidt større projekt end jeg har lyst til at kaste mig ud i.

Nevertheless: Der er jo nu et hul ind i skorstenen som oliefyret før brugte til "udstødning". Det vil jeg gerne ha' lukket til - ikke med en lem eller låge men nogenlunde permanent [hullet er ca 140 cm over gulvet, så en låge her vil se lidt tosset ud!]. Skorstenen bliver ikke brugt til noget andet (eks brændeovn), men det er da ikke utænkeligt at indenfor en 50-100 års periode (!) at nogle har lyst til at sætte en brændeovn op.

Kort og godt: er der nogle krav til hvordan jeg blænder sådan et hul? Hvilke materialer må/kan jeg bruge...? Hullet er vel 25-30 cm i diameter. Hvis jeg (eller en kommende ejer) skal bruge skorstenen til en brændeovn bliver der vel varmt inde i sådan en - eller hvad?

De bedste hilsner
TheKrus
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej TheKrus

Jeg har netop fået installeret nyt fyringsanlæg (oliefyr i stedet for en gammel fastbrændselskedel) og det efterlod et temmeligt stort krater i skorstenen. Smeden bad mig blot om at mure hullet efter - hvilket jeg har gjort med en blanding af grovbeton og mursten. Derefter har jeg pudset hullet efter med en finere mørtel.

Skorstensfejeren var her igår, og han kommenterede det ikke, så alt er OK.

Det eneste du skal være opmærksom på hvis du svinger murskeen er, at du ikke "skubber" den grove opmuring ind i skorstenen, så du blokerer aftrækket.

Held og lykke med det smile

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis