Vilde fugle.

I denne tid hvor det kan være svært for de vilde fugle at finde føden, vil jeg gerne selv smelte noget fedtstof og tilføre fuglefrø, og så hælde det ud i kokus skaller - men hvilken fedt stof skal jeg bruge, eller der nogen der har gode erfaringer med andre ting.

henrik1

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik1.

Jeg blødgører - ikke smelter - som hovedregel 1 pakke stegemargarine og ælter forskelligt i.

Du kan evt. blødgøre ved at lade skålen med margarine stå og hygge sig ovenpå en varm radiator, mens du laver noget andet. Fedtet fra julemiddagen røg med sidste gang efter at have kogt vandet ud i en gryde og kølet af. Jeg har også hørt, at andre anvender brugt palmin eller friturefedt.

Fyldet er lidt forskelligt, efter hvad jeg har i skabene. Denne gang slås de om solsikkefrø, brødtern, en rest frosne hindbær og havregryn.

Sidst var det rosiner, birkes, cornflakes og vildfuglefrø, som blev serveret til stor fornøjelse for dem og mig bag ruden :wink:

Vil man slippe for fedtede fingre, æltes det sammen i en kraftig plastpose. Og så er det bare at fylde i kokosskallerne med en ske. Tryk det godt sammen deri.

Vi vikler et stykke ståltråd om et søm, som puttes i bunden af et plastbæger og fylder fuglemaden i. Så lader vi dem stå og blive faste i køleskabet til dagen efter, hvor de lempes ud af bægrene og fastgøres med den anden ende af stålstråden derude i haven.

Og så et tip til jer med rosenbuer: De er meget dekorative om vinteren med fuglemaden hængende - og kattene her kan ihvertfald ikke klatre i rosenbuen. Så jeg har stort set droppet fuglebrædtet i år. Dog kommer der halvtørt brød på det. Det river jeg i.ø. på den grove side af råkostjernet, så det bliver til fine fuglekrummer.

God fornøjelse biggrin
I en fuglebog har jeg fundet "Helges blanding" som mine mejser spiser med stor fornøjelse.

En pakke margarine (den biligste) smeltes og blandes med en pakke havregryn (også den billigste) så det hele bliver lidt fedtet og snasket.

Det bliver ikke en "fast" blanding, der kan side fast i kokosnøder eller lignene, bare giv dem en stor skefuld om dagen på fuglebrættet, og du er næsten sikke på at få gæster.

Green

Jeg har lavet min egen vildtfrøblanding. Som er lidt mere luksusiøs end den fra købmanden.

25 kg solsikkefrø
5 kg hampefrø
5 kg kanarieblanding
5 kg jordnødder

Jeg ved godt at det er en stor portion, men den passer cirka til en vinter i min have. Kan også bruges son "værtindegave" i en pæn pose med pænt bånd (husk at skriv hvad det er, ellers spiser værtinden det bare som snack).

Frøene køber man i foderstofforetning, det er det billigste. Det nemmeste er at blande det i en plastik tønde med låg, så musene ikke kan komme til det.

Frøblandingen fra købmanden har for meget havre (som kun fasaner og dompapper spiser) og hele majs (som kun musene spiser) Mejser spiser helst frø med meget olie, som solsikke og hamp, det er også dem der er dyrest, så derfor koster denne blanding lidt mere end standartblandingen.

Benny Génsbøl har skrevet en rigtig god bog:Fuglevennens have. Læs eller køb den hvis I er interesseret i mere om fugle og have.

Green

jeg brugte oksetalg, men enhver slags fedt der kan stivne og alle slags frø er godt.
Engang jeg havde småfugle i bur, brugte jeg e ndel af eftersommeren på at samle neg af urkudtsfrø til dem. Det var de vældig glade for. Det ville også være brugbart til fuglehuset.

Delfinen
Som os har fulgene ikke godt af store mænder fedt (uanset om det er palmin, fedt, vegetabilsk margarine eller smør for den sags skyld). Det er derfor vigtigt kun at anvende netop tilstrækkeligt fedtstof til at frøene, havregrynene, nødderne eller hvad foderkuglen nu skal indeholde kan holde sammen. Derved får fuglene primært ernæringsrigtig energi fra nødderne/grynene/frøene og ikke "fedt om hjertet" fra margarinen.
Annonce
Godt nok er jeg ikke biolog, men jeg tror ikke at man sådan kan sammenligne musvitter og menneskers stofskifte. Fuglene har et stort fedtforbrug for at holde varmen, især i den koldeste tid.
Du har ret i at magarine ikke er naturlig kost for musvitterene, men det er jordnødder, havregryn og hirse vel heller ikke. Måske kunne man bruge solsikkeolie.

Forslaget om at samle ukrudtsfrø er klart det mest økologiske jeg har hørt. Det må jeg prøve til sommer.

Green

I sidste uge overtalte den ældste datter mig til at købe et smart sæt med mejsekugler, nødder og solsikker i net og så en anden fedtdims i net sammen med et krogstativ til at hænge dem op på.

Nuvel det var ved at tynde ud i den hjemmelavede fuglemad, så jeg lod det indkøbte stå sin prøve. De seneste dage har den hjemmelavede været sluppet op og der har været meget få fugle at spise af det indkøbte.

Så nu er jeg i fuld gang med at lave ny fuglemad...
Modsat alle vores regler der kører lidt efter hvad der er i vælten, finder vores dyr fint ud af, hvad de har behov for og hvad de ikke har. Og det går da vist ganske godt

Det er kun os mennesker, der får så mange input, så vi alle bliver forvirret, så fulgte vi bare vores behov/krop ville det ikke være helt dårligt, men det ville nok gøre mange arbejdsløse. Men det er efterhånden blevet en industri, der skal fortælle os om vores behov.

Jeg taler ikke om dem, der har et problem mht. mad, men min krop sender f.eks. klare signaler når jeg har lyst til salt, og jeg er ikke i tvivl, jeg skal bare have salt, sukker eller vand osv. så kroppen er for mig nu en bedre fyr til at holde styr på det, end mange firmaer er det, og jeg lytter hellere til den end til andre. Som yngre lyttede jeg ikke til den, men det har jeg dog lært med alderen, det er den klogeste man kan lytte til, og den bliver ikke dummere med alderen eller lytter jeg bare lidt mere? smile

Mvh. JørgenE
Sædvanligvis plejer fodringssæsonen at være slut her nu. Men i år har jeg gjort en undtagelse; Jeg er fortsat med at fodre med solsikkefrø og jordnødder i nogle plastbeholdere jeg købte i vinters med jordnødder i.

Resultatet er ikke til at tage fejl af. Jeg har et vildfugleliv og en fuglesang i rigelige mængder i haven og gården. I gården flyver de ofte tæt forbi mig på vejen mig til maden - og det synker godt i beholderne. Selv de lidt større småfugle flyver op og napper en bid, hvor det i vinter ellers kun var mejser og musvitter. Og nedenunder skrabes der ivrigt og samles det tabte.

Så jeg har købt et lille lager nu, hvor fuglefoder skulle ryddes af butikshylderne, for det er godt nok bare for hyggeligt at have så mange små fjerede venner så tæt på biggrin

Så holder de sig forhåbentlig for gode til at snuppe mine ærteblomstfrø, som jeg såede igår :lol:

Solsikkefrøene spirer i.ø. glimrende, så det nærmest er forfærdeligt at skulle hive dem op.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis