Vilde fugle.

I denne tid hvor det kan være svært for de vilde fugle at finde føden, vil jeg gerne selv smelte noget fedtstof og tilføre fuglefrø, og så hælde det ud i kokus skaller - men hvilken fedt stof skal jeg bruge, eller der nogen der har gode erfaringer med andre ting.

henrik1

I denne tid hvor det kan være svært for de vilde... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer nu at fodre mine små fjerede venner hele året, men tror nu at jeg vil stoppe, for jeg har ingen små venner mere..........skaderne har invaderet det hele - spiser alt maden og jager de små væk.
Kattene har fået nedlagt en, men har forklaret dem, at de skal fange flere - tror i lige de dumme katte forstår det???? Kunne ellers spare både fuglefoder og kattemad..... :lol:
Hvordan slipper jeg mon af med de mange skader - ikke fordi de er nogen reel skade til (var en vitz) De er smukke, men synger de...nix...de larmer og er så frække, at lande på mit bord og tror jeg vil dele...damm

sniffer

Sniffer  
Hej Zephirine, det er da godt at høre at jeg ikke er den eneste der er dum nok til at fodre hele året, for tiden æder de små forslugenhalse ca. ½ kg solsikkefrø (jeg bruger ikke andet, de gider ikke spise vildfugleblanding) om dagen, min kone mener jeg kan holde en bette gris med de mængder frø jeg køber.

Jeg kommer frøet i foderautomater af metal som hænger i en rødeg på terrassen, jeg har ingen problemer med skader eller råger, men der er et par fede duer der deltager i festlighederne under foderautomaterne.

Der kommer grønirisk, gulspurv, musvit, blåmejse, bogfinke, dompap, stillits, solsort, munk, spætmejse, topmejse i en 30 år gammel parcelhushave, der er en lille skov ca. 300 m fra haven.

Er gråspurve en truet art, vi ser ingen hverken sommer eller vinter?

Tæt ved foderpladsen står en (alt for) stor østrigsk fyr, men den er god som tilflugtssted når spurvehøgen kommer, men den får da alligevel fangst en gang imellem.

Hilsen Aksel
Jeg tror faktisk også, at det er foderautomaterne, der gør, at jeg ikke har skader i haven. De færdes nemlig gladeligt i nærheden tillige med råger og krager. Den ene vinter hærgede de også på mit fuglebrædt.

Din have lyder rigtig hyggelig, Aksel. Når der er tilløb til kommentarer til mit frøforbrug, plejer jeg at påstå, at ved at holde småfuglene til, så mindsker antallet af "skadedyr" i haven. Jeg ved ikke, hvor meget der er om snakken, men argumentet virker :wink:

Da jeg var barn (det er kun 20 år siden, jeg blev konfirmeret) var der mange flere gråspurve. Og så er det ikke engang løgn. Jeg har et lille link her, som jeg læner mig opad: http://danske-dyr.dk/dyr.php?id=363&difficulty=hard&all=1

I.ø. fodrer jeg også med korn på jorden netop for at holde liv i gråspurvene - og også til fasanernes fornøjelse.

Solsortene (som altid er meget synlige her) bliver også stadig forkælet med mindre pæne æbler foruden det de napper under automaterne. Ja de går sågar på vingerne og spiser af automaterne, som ellers kun er lavet til småfugle.

Grønirisk er foruden mejserne den flittigste gæst for tiden her. Men Bogfinker er der også en hel del af.
Jeg har også et stort forbrug at solsikkekerner for tiden, dels til musvitter og blåmejser, men også til denne røde fætter, som kommer hver dag, og som nu også har lært at balancere ud til mejsekuglerene, og tømme dem.

Green

Så er fuglenes sommerferie åbenbart ved at være slut :lol:

De seneste par måneder har jeg ikke set meget til dem - men dog nydt deres sang i trætoppene.

Igår da jeg fejede og lugede ukrudt i gården begyndte de første musvitter igen at flyve forbi mig på deres vej til jordnøddebeholderen - og idag kan jeg da se, at det er sunket lidt i den.
Annonce
"Mine"fugle holder ikke fri...de bare æder og æder og får unger, hvilket jo er skønt at følge..Foran mine stuevinduer har der været en terasse, som har måtte lade livet, da den lå som Kong Volmers************
Det har så været min "grusgrav" længe og der er mere endnu.
Det sjove er, at jeg har trukket gulerødder op i min "grusgrav" i dag. Den længste var ca. 10 cm. Så jeg har altså fundet ud af, at der er gulerodsfrø i mejseboldene.. Mine fugle deler pænt med mig.. :lol: :lol:

Sniffer  
Sidste vinter var der en der foreslog at man samlede ukrudtsfrø til at fodre fugle med til vinter. Jeg syntes at det er en god idé, og det er tiden til at gøre det nu. Så er problemet - hvorn' hulen samler man ukrudtsfrø. Der er ualmindelig mange burrer på sokkerene når man har gået gennem "skoven" men det er jo ikke nok til en hel vinter.

Nogen forslag?

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis