Hilket Mærke/model?

Hejsa

Jeg købte sidste år nedenstående 14 fod speedbåd med tilhørende 40HP Mariner motor.

Jeg kan dog ingen steder i båden finde navn på producenten af båden.

Har i nogen ideer til hvilket mærke her er tale om og måske endda model betegnelse.

Med Venlig Hilsen
Thomas Brixtofte
Skibby.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

din båd er sandsynligvis en Silverstar, fremstillet i Sønderjylland, husker ikke byen, men samme skrog har været, og bliver stadig brugt til en masse forskellige fabrikater.

Jeg mener de oprindeligt hed " BMT " og blev importeret af HØGHSBERG i Odense. Jeg handlede selv med både i Årene 68-75 hvor de var meget populære. I vore dage betragtes de nok, som forældede, med deres flade bund, som gi'r nogle ordentlige klask i bølger, men de er sødygtige og pålidelige nok, så held og lykke.

samme værft fremstillede to sejljoller, spar2 og spar es, hvis jeg husker rigtigt.
hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Spar 2, så er jeg med...

Iflg Bådrevyen 1983 er Spar2 lavet af Spar2 Boats i Vedbæk og den er konstrueret af J Pejlby i 1970.

Men der er desværre ingen oplysninger om din speedbåd...

Er der nogen der kender en der har en Spar 2 liggende til en rimelig pris. Så er jeg da en mulig køber af en jolle af denne type.. :wink:

MVH Njord
hej igen

Jeg har selv solgt flere " Silverstar " , og havde selv en, med en 55 hp Chrysler, det var først i 70'erne, værftet havde en kort levetid, som så mange dengang. Njord påpeger at sejljollen blev lavet i 1983 i Vedbæk, så de har nok overtaget formen til denne meget smukke klinkbyggede smakkejolle. men det har jo ikke noget med din båd at gøre.
hilsen Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej igen

prøv at gå på www.poca.dk og vælg fotos, og du vil se nogle joller, som stærkt ligner din, måske med små ændringer, men de har samme ophav.

Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
BMT og Silverstar er ikke samme båd.

Jeg havde en BMT fra 1968 og nogle år fremad - den var ganske anderledes og ikke så fladbundet som Silverstar'en.
Annonce
Citat fra Spi D

BMT og Silverstar er ikke samme båd.

Jeg havde en BMT fra 1968 og nogle år fremad - den var ganske anderledes og ikke så fladbundet som Silverstar'en.
.

du har nok ret. mange tog BMT'en ændrede lidt på længde/bund og andet, jeg må indrømme, at jeg selv gjorde det med deres 11', som jeg gjorde mere skarp i bunden, og satte et par trinlister på. Jeg fik lavet nogle stykker på et glasfiberværksted i Lumby på Fyn. Ændringerne blev nok lavet, for at ungå sagsanlæg fra BMT, det var en tid, hvor man bare gjorde ting, der var ikke nogen godkendelseskrav. Sigerbåde i Århus var nok nogle af de første, som fik deres joller godkendt af Lloyds. Det var også en tid, hvor Ungarnske og Engelske både, havde så meget " kridt" i polyesteren, at de hurtigt faldt fra hinanden. Nå jeg kom vist udenfor emnet.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo, man må erkende at meget er sket i branchen.

En del af de 'gamle' producenter findes endnu. De har sadlet om og rettet til, og selvom de i perioder lavede noget 'mindre godt', mener jeg at dagens glasfiberbåde er af OK kvalitet.

CE har naturligvis gjort sit, men de almindelige markedsmekanismer har gjort købere så opmærksomme, at det er nærmest umuligt at sælge et dårligt produkt. Heldigvis, for alle parter!

På forunderlig vis findes der dog stadig nogle, som står i en lade og støber både under forhold som man troede kun fandtes i Indien. Og som sælger uden certificering, til folk som ikke ved at den slags krav har været lov siden 1998.

Ser man idag på både af de gode mærker, kan de have både 10, 20 og 30 år bag sig, og stadig være i fin stand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis