Bondehusvinduer

Er et "bondehusvindue" altid et "bondehusvindue" - uanset hvor man køber det?

Kort før vi overtog huset, er der blevet udskiftet et vindue i gavlen, og nu vil jeg gerne lave en tilsvarende udskiftning af vinduet ved siden af. Jeg har imidlertid ingen idé om hvor det første vindue stammer fra. Min gengenbo Som Ved Alt (ahem) påstår, at det er lige meget hvilken fabrik man bestiller fra - siger man "bondehusvindue" laver de det alle efter samme tegning.

Er det virkelig rigtigt?

Er der evt. nogen der ved hvor i vinduet man skal kigge for at finde fabrikanten? Jeg kan ikke se nogen klistermærker eller logoer nogen steder...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et bondehus vindue ligner sikkert andre bondehusvinduer.

Men der er givetvis forskelle på dimmensionerne af træet og hvilken profilering der er på kanterne.

I mine vinduer sidder der øverst i hængsels siden et mærkat der angive fabrikat osv. Der ikke synligt når vinduet er lukket. Så prøv at åbne vinduerne helt og kig rundt i karmen for at se om der er angivet noget. Kig også i kanterne af rammen helevejen rundt da der også her kan være mærkater der angiver fabrikat.

Eller hvad med at spørge ham der har sat vinduet i ??

Held med "eftersøgningen" :wink:

MVH Njord
Der er alskens og endog meget store forskelle på bondehusvinduer!

Nogle har bare en enkelt rude med udvendige sprodser, nogle er lavet af tvivlsom trækvalitet, nogle er i kraftig kvalitet mens andre er tynde og skrøbelige, nogle er enkle i udførelse mens andre er flot forarbejdede - som sagt; forskellene er store. Og så er der jo også mange glaskvaliteter med forskellige egenskaber. Der er kun at tage ud til de forskellige producenter/leverandører for at se deres produkter efter. (De billige har som regel rigtig grimme samlinger og er upræcise i sprodslængderne).

Det tog mig mange uger at finde lige de bondehusvinduer, jeg skulle bruge. Jeg besøgte tolv producenter, før jeg fandt lige hvad jeg skulle bruge - der hvor pris og kvalitet hang sammen for mig...

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej,

Tak for de mange - og fyldestgørende - svar.

Citat fra njord

Eller hvad med at spørge ham der har sat vinduet i ??


Det ville vist kræve visse evner, som hverken jeg eller nogen i min omgangskreds er i besiddelse af... :wink:

Men så er det jo godt man kan forlade sig på de kollektive evner på dette site :-) Med jeres hjælp fik jeg fundet mærkaten, der siger Outline Vinduer i Them.

Så langt, så godt -- og jeg regner med at tage kontakt med dem snarest.

Men så melder den næste tanke sig. Huset har jo mere end een side, og med tiden skal andre vinduer også skiftes. Og til den tid vil man vel gerne være konsekvent.

Så -- er der nogen her, der har erfaringer med dette firma, de ønsker at øse af?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis