Fabrikker

Goddag til Jer.

Hvad kalder man fabrikker, der kun producerer til omkringliggende beboere? Kalder man dem lokalfabrikker, eller ? Hvordan finder man flere oplysninger om disse ? Jeg tænker for eksempel på fabrikker på evt. Shetlands-øerne, der laver produkter kun dertil.

Underlige spørgsmål, men jeg skal til at skrive om diverse fabrikker til et skoleprojekt, og ved simpelthén ikke hvordan jeg kommer igang her?

Det skal dreje sig om fabrikker, der evt. på grund af fragtomkostninger af færdige produkter, selv laver produkterne til nærmeste omegn.

Et eksempel, er en fabrik på Shetlandsøerne, der laver flamingokasser til fiskeindustrien. De sælger kun produkterne lokalt. Mon ikke det er på grund af fragtomkostningerne på flamingokasser, hvis de blev købt et andet sted hen, fx. i Danmark ?? De fylder jo en del, men materialerne til at lave dem med, fylder næsten ingenting i forhold til.

Hvis I har nogen kommentarer eller indvendinger, eller for den sags skyld idéer, eller eksempler, så hører jeg gerne.

Venligst

SPUNK

En ekspert er en person, som har begået det størst mulige antal fejl indenfor sit område !
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sputnik

Jeg tror at vi (i min skoletid) kaldte det for hjemmemarkedsindustri.
Jeg tror ikke at vi har ret meget af den slaks tilbage i Danmark, måske lidt indenfor natur og miljø.
Produktion til hjemmemarkedet sker vel mest i lande,stater eller øer der er issoleret på en eller anden måde.
I visse områder af Kina, er der formentlig stadig en del hjemmemarkedsindustri (mest for at bevare arbejdspladserne lokalt).

Dette var mit bud..... (Og jeg er ikke sikker i min sag).

Godt nytår.
Anders
Hej spunk...

Jeg kom jo straks til at tænke på at en så lokal produktion som du beskriver, ofte hænger sammen med iderigdom ( eller mangel på samme ) og kreative løsninger på hvad produkter ellers kan bruges til...

I det konkrete eksempel kan man godt sige at der er for meget luft der fylder og skal transporteres væk fra øerne... men nu er det jo ikke kun kasser der produceres af flamingo... Meget andet embalage er også lavet i flamingo og rigtig meget af denne er noget der fremstilles i kompakte klodser og senere sklles og anvendes som fx mellem embalage... hjørne beskyttere osv.

Faktisk ser man jo dagligt lastbiler køre europas veje tynde med netop denne type produkter... Så det burde vel også være muligt at eksportere fra shetlandsøerne til resten af europa...

Men denne lokal produktion hører nok efterhånden fortiden til, og så lige enkelte specielle tilfælde... Det er lidt som at tænke sig tilbage til 50'erne.... Hver by sin fabrikation af stortset alt.. Og kun ganske lidt eksport/import af dagligvarer.

Jeg har tidliger arbejdet med kølefryse skabe/bokse og det er sjovynok en vare der virkeligt eksporteres til de mest fjerne egne af verden. Og her er tale om et relativt lavteknologisk produkt, og hvor der transportere enorme mængder luft fra fabrik til slutbruger... Altså en modtpol til dit emne....

Men hjemmemarkedsproduktion eller lokalproduktion kunne være bud på et navn til denne industri.

MVH Njord
Tak for indlæggene I to. smile

Her kommer endnu et eksempel:

På Færøerne er der en fabrik, der laver sådan nogle plastrør, ved ikke hvad de hedder, men som bliver brugt til at føre ledninger, kabler, vand og alt muligt andet med, og som der bliver gravet ned i jorden. Fabrikken laver kun produktet til bruget på Færøerne.

Jeg søger andre eksempler, please :oops:

Venligst

SPUNK

En ekspert er en person, som har begået det størst mulige antal fejl indenfor sit område !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis