Hjælp til tilslutning af Opvaskemaskine

Hej alle,

Jeg har købt en opvaskemaskine, som jeg gerne vil
have tilsluttet i mit køkken.
Uheldigvis har alle VVSere fantastisk travlt i øjeblikket,
og jeg vil gerne have den i funktion til nytårsaften!

Derfor overvejer jeg selv at slutte den til.
men jeg er noget i tvivl om, hvorvidt jeg kan
finde ud af det :?

Problemet er, at der ikke tidligere har været tilsluttet
en opvaskemaskine i køkkenet, og derfor skal der sættes
nye rør på.
Som I kan se af vedhæftede billede går selvfølgelig rør/slanger op
til vasken med koldt og varmt vand. Det er den kolde slange, der
er nederst på billedet.

Kan jeg 'bare' gå ud i mit byggemarkede og købe en ny
T-indsats, som jeg sætter på den kolde slange efter balofix'en.
Og købe en T-indsats, der skal sidde på afløbet.

Eller ser det kompliceret ud?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej!

På forhånd 1000 tak for al hjælp!

Mange hilsner og Godt Nytår!

Nedergaard!
Hej alle, Jeg har købt en opvaskemaskine, som... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra vvs'eren

Sørensen skrev netop noget om rækkefølge med hensyn til kobber og jern i hans indlæg og selvom hans oplysninger generelt er korrekte, er det det ikke helt korrekt alligevel. Står jernrøret lodret op f.eks. i bunden af et skab og man ønsker at forlænge lodret, skal montere en ionfælde.


Hvad er en ionfælde? Eller måske er spørgsmålet nærmere "hvornår forlænger man lodret?" Vi har f.eks. lodrette jernrør op gennem køkkenskabet og lige ovenfor sidder så rørene der fører op til amaturet -- de går (stort set) lodret op fra jernrørerne. Dette blev monteret af en prof VVSer, og han nævnte ikke noget om ionfælder.

Er en ionfælde noget man kan se?

Han lavede stort set det samme arrangement på badeværelset, så et indlæg som dette kan da nok sætte lidt gang i spekulationerne...
En ionfælde er typisk et pex-rør udformet som en grisehale, dvs krøllet hele vejen rundt! Kaldes derror også ofte grisehale blandt fagfolk!

Meninger er, at kobberioner kan falde mod vandets flow-retning ned i buen på grisehalen, når vandet står stille dvs. i mellem tapninger og ligge der indtil næste tapning, hvor de vil blive flyttet mod vandhanen og dermed udløbet.

Med andre ord er det ikke en måde at neutralisere kobberets indflydelse på jernrør, blot en mere sikker opbevaring af ionerne til de kan skylles ud!

Spørgsmålet vedr. tilslutninger af f.eks. blandingsbatterier, hvor der ofte er kobberrør til eksisterende jernrør er berettiget nok, men hører formentlig ind under en petitessegrænse!

Den indvendige overflade på de to 10 mm. tilslutningsrør begrænser jo nok størrelsesordnen på afgivelse af kobberioner. Desuden er der jo fabrikanter, der nu leverer haner med enten pex-rørs tilslutninger eller har forkromet tilslutningsrørene indvendigt også!

Men... der bør ikke i den forbindelse være anledning til nogen langhårede diskussioner. Jeg var ikke tydelig nok i mit tidligere indlæg, men personligt er det min erfaring, at steder hvor vandet kan stå stille i længere tid f.eks. foran en opvaskemaskine, som typisk ikke bruges hver dag, vil der være rige muligheder for spændingskorrosion. Yderligere har man jo en direkte kontakt mellem de to typer fittings, hvis de er skruet sammen.
Mange tak for det uddybende svar.
Hej,

Lige et lille kort spørgsmål:

Jeg ser at der hele tiden snakkes om at tilslutte opvaskemaskine til det kolde vand. Hvad skulle grunden være til ikke at tilslutte den til det varme? Jeg skal have indstalleret en snart og kan se, at der på vandtilførselsslange står "90 grader C max".

- og bare rolig - der kommer en og indstallerer den - jeg vil bare gerne vide det, da det vil være markant billigere for mig hvis jeg kan sætte den på det varme.

Er der nogen der kan sige mig, om man kan få en form for ballofix med kontraventil i som kan bruges i stedet for hanen med kontraventil? Det er mest på grund af pladsen, jeg spørger.

På forhånd tak.

/Inger

Opvaskemaskinen er for det meste billigst i brug ved tilslutning til koldt vand. Det kan dog afhænge af, om man har billigt varmt vand fra fx solfangere. Fordelen med det kolde vand er, at maskinen kun varmer vand til selve opvasken og sidste skyl. Opvasketiden er til gengæld ret lang - omkring 2 timer på normalprogrammet. Ved tilslutning til varmt vand bruges der varmt vand til alle processerne.
Desuden anbefaler fabrikanterne som regel, at det varme vand ikke må være over 60 grader. Hvis vandet er for varmt, bliver opvasken ikke ren.
cool
Annonce
[Indlæg slettet]
Citat fra IngerW

Hej,

Lige et lille kort spørgsmål:

Jeg ser at der hele tiden snakkes om at tilslutte opvaskemaskine til det kolde vand. Hvad skulle grunden være til ikke at tilslutte den til det varme? Jeg skal have indstalleret en snart og kan se, at der på vandtilførselsslange står "90 grader C max".

- og bare rolig - der kommer en og indstallerer den - jeg vil bare gerne vide det, da det vil være markant billigere for mig hvis jeg kan sætte den på det varme.

Er der nogen der kan sige mig, om man kan få en form for ballofix med kontraventil i som kan bruges i stedet for hanen med kontraventil? Det er mest på grund af pladsen, jeg spørger.

På forhånd tak.


Du kan godt på en ballofix med kontraventil

Venlig hilsen

Klaus
Tak for svaret, så forstår jeg det meget bedre.

/Inger

Det glæder mig at høre. Kender du evt. et link til et?

Jeg var forbavset over at komme ind i en VVS forretning og få besked om at jeg SKULLE have en hane med kontraventil i, for jeg mener bare - begge dele lukker jo for vandet - den ene fylder bare mere end den anden.

/Inger

Hanen og kontraventilen har hver deres funktion. Kontraventilen sørger udelukkende for, at der ikke kan løbe forurenet vand tilbage i systemet
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis