Hjælp til tilslutning af Opvaskemaskine

Hej alle,

Jeg har købt en opvaskemaskine, som jeg gerne vil
have tilsluttet i mit køkken.
Uheldigvis har alle VVSere fantastisk travlt i øjeblikket,
og jeg vil gerne have den i funktion til nytårsaften!

Derfor overvejer jeg selv at slutte den til.
men jeg er noget i tvivl om, hvorvidt jeg kan
finde ud af det :?

Problemet er, at der ikke tidligere har været tilsluttet
en opvaskemaskine i køkkenet, og derfor skal der sættes
nye rør på.
Som I kan se af vedhæftede billede går selvfølgelig rør/slanger op
til vasken med koldt og varmt vand. Det er den kolde slange, der
er nederst på billedet.

Kan jeg 'bare' gå ud i mit byggemarkede og købe en ny
T-indsats, som jeg sætter på den kolde slange efter balofix'en.
Og købe en T-indsats, der skal sidde på afløbet.

Eller ser det kompliceret ud?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej!

På forhånd 1000 tak for al hjælp!

Mange hilsner og Godt Nytår!

Nedergaard!
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så farligt :oops: at lave selv.

På koldtvansledningen skal du efter Balofixventilen sætte et Tstykke ind, og på greneen du fører til opvaskeren sætter du endnu en balofix ventil. Herfra bruger du blot slangen på opvaskeren.

På afløbssiden skal du have et Tstykke ind mellem vasken og vandlåsen.
Her monterer du så afløbsslangen fra opvaskeren. Husk at føre slangen over dette tilløbspunkt for at du ikke skal kunne fylde vand fra vasken bag ind i opvaskeren.

Husk at anvende paktape eller pakgarn når du laver vandtilslutningen. Og hvis du bruger paktape så IKKE at skrue bag ud da det ofte så bliver utæt.

På elsiden er der flere muligheder. Enten er det er 230V model der blot skal i et stik med jord eller det kan være en 400V tilslutning der skal til.
Har du afbryder af den rette type hvor du skal bruge det ??
Hvis ikke må du faktisk ikke selv lave det og tilslutningen til 400V er jeg heller ikke sikker på at man selv må rode med.. Men det er dog ganske enkelt....

Skriv igen hvis du savner yderligere oplysninger.

MVH Njord
Som beskrevet kan du sætte et T-stykke ind på dit rør ved afgangen til dit blandingsbatteri. Men du må ikke nøjes med en ballofix. Tilslutning til opvaskemaskiner kræver en hane med kotraventil.
Du skal desuden være klar over at uanset hvad må man ikke lave den slags selv men det er jo op til dig.
Husk at få en hane med den rigtige gevindstørrelse på tuden.

mvh
gug
Hej gug

Ang. den kontraventil, så skal jeg lige være sikker på min egen installation. Jeg kender reglen med kontraventilen, men mener at det er integreret i min opvaskinemaskines vandtilgang. Dvs. at det er en del af den "boks" (som i øvrigt er ret stor) der indeholder magnetventilen (AquaStop).

Kan det passe?

Der er tale om en nyere Bosch opvaskemaskine (½ år gammel)...

-AllanE

Mvh. AllanE
Med hensyn til afløbstilslutning kan man få en tud man bare skal spænde på afløbsrøret. I afløbsrøret har man så boret et hul.
Det er i hvertfald nemt!!!

Husk også lige at tjekke hvilke materialer du sætter sammen så du undgår kobber/jern kontakt!
Nå ja, jeg glemte lige: Det elektriske må man ikke selv (alt med jordforbindelse er forbudt område), men da jeg for et par år siden fik renoveret el i en gammel lejlighed, foreslog elektrikeren selv at jeg ordnede tilsutningen selv, så han slap for at skulle rykke ud endnu en gang.

Torben
Hej igen,

Tak for al hjælpen.
Vi nåede at få installeret hele svineriet før Nytårsaften, hvilket var
formålet med det hele biggrin

Jeg tog i Silvan og kombinerede deres råd med jeres.
Dvs at jeg købte et T-stykke OG en tilbageløbsventil.
Jeg kontaktede efterfølgende opvaskemaskine-forhandleren
for at tjekke, om der allerede var en tilbageløbsventil
på maskinen (det er der åbenbart på nogle af de nyere modeller).
Men det var der ikke her.

Derfor satte jeg den ind.
Til gengæld mente Silvan ikke, at der var grund til at sætte endnu
en balofix ind - og jeg kan egentlig heller ikke se grunden til det -
så den har jeg udeladt!

Det hele er selvfølgelig pakket godt ind i tape - det eneste store problem var selvfølgelig at få røreren strammet så hårdt, at de ikke var utætte... men det er lykkedes nu, og den kører uden problemer!

Nå, men det her var bare lige for at runde af - igen - tak for hjælpen!

Mvh Nedergaard73
Ikke for at genere dig, men hvis der ryger et eller andet der, tror jeg du får svært ved at overbevise dit forsikringsselskab om, at det er en håndværker der har lavet den "fuglerede".

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
tja... i virkeligheden er det jo rigtigt synd med alle de gode råd, når det så alligevel er forkert.
På det fine billede ser vi jo sørme et galvaniseret T-stykke placeret efter en skæreringsamling på dine pex-rør!!
Jeg er fuldstændig sikker på, at de skæreringsamlinger ikke er fremstillet i det der hedder afzinkningsfrit materiale og dermed vil du få kobberioner før jernet i vandets retning- og dermed spændingstæring i dit galvaniserede T-stykke. Og selvom der skulle være tale om en kvalitetsskæreringsamling, vil der stadig opstå tæring... det tager bare lidt længere tid.
Er du uheldig, så er der hul på under et år afhængig af forskellige faktorer som vandhastigheder og om ioner kan stå og aflejre i længere tid. !!!

Sørensen skrev netop noget om rækkefølge med hensyn til kobber og jern i hans indlæg og selvom hans oplysninger generelt er korrekte, er det det ikke helt korrekt alligevel. Står jernrøret lodret op f.eks. i bunden af et skab og man ønsker at forlænge lodret, skal montere en ionfælde. Simpelthen fordi kobberionerne 'falder' ned i jernrøret når vandet står stille og på den måde får man tæring, selvom rækkefølgen som udgangspunkt er rigtig.

Jeg ved godt, at det kan lyde som noget højpandet fagsnak og mavesurt opstød, men folk i Silvan eller for den sags skyld andre discount byggemarkeder ved generelt ikke en skid om VVS eller EL, der hvor problemerne virkelig er. De kan fortælle, hvordan man samler et gevindrør med teflon, men har ikke noget erfaring med materialekombinationer.

Jeg er helt på linie med PeterR; hvis en taksator kommer ud og ser det der efter en vandskade, vil han ubetinget afvise at betale den.

Lav det om.. gå til en vvs-mand eller grossist og køb et 1/2" messing T-stykke, så er det hele lavet i kobber/messing!
Og det er jo det skønne ved LDS - så træder en prof. i positur og fortæller os alle hvad der er forkert.

Jeg havde selv for ½ år siden en vandledning der var sat sammen af kobber og jern, og jeg lover jer det gav rustninger - godt nok kun med dryp, men det havde jeg ikke nerver til, og selvom det var en "klog" der havde lavet det, var man ikke i tvivl om det var forkert.

Den prof. rystede bare på hovedet og skiftede det, og nu føler jeg mig sikker igen.

LDS er ikke altid godt, så brug prof. når det gælder og lad os så bruge den anden tid til at at lave alt det, der ikke kræver andet end arbejde.

Njord har nævnt det flere gange, men man kan også spare sig til en øretæve - ikke at jeg henviser til dette indlæg, men til os LDS'ere i al almindelighed.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis