hjælp til grønlangkål

Er der nogen der kan hjælpe mig med en opskrift på grønlangkål. Det skal være den de bruger i Vendsyssel. Det er noget med nogle grønkålsboller, vendt i smeltet smør og kogt op med fløde. De ældre i familien kan ikke hjælpe, og da det er min datter og svigersøn, som skal bruge den, kan jeg ikke prøve mig frem.
På forhånd tak
Hanne

Hanne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hanne.
Hvis du ikke vil stå med hovedet i en gruekedel, hvor du koger de friske grønkål i en grisehoved suppe, :wink: så skal du købe de frosne grønkålsboller.
Tø dem op og varm dem i smeltet SMØR. Lad dig nu ikke forlede til at bruge margarine. Rør rundt samtidig med at du tilsætter lidt fløde, mælk kan til nød bruges. Konsistensen bestemmer du med mængden af mælk/fløde, men endelig ikke for meget. Grønkålen skal jo ikke stuves. Serveres med rødbeder og sennep, samt kogt kold flæsk, medister, til nød hamburgryg, samt DRAMMER. smile
Det er en rigtig juleret.
VELBEKOMME. tongue

Mvh.
bodker

Ja, og så fra Lolland laver man en sursød sennep til den iskolde medisterpølse som er kogt og groft rugbrød og ja, "drammer". Det er himmerigsmad, hvis man må være så fri at bruge det ord her i julen.

Mvh. JørgenE
Tusind tak for hjælpen.
Det blev de unge mennesker MEGET glade for, så nu kan de gå i gang med at lave RIGTIG grønlangkål til Sønderjyderne
Hanne

Hanne
Hov, der mangler sukker!

Smelt smørret på en pande, kom sukker på, kom det optøede grønlangkål i, kom piskefløde i, smag til med salt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis