½ Lieter piskefløde 470 gram-??--Vægtfylden på fløde.

Hej
Vi har 2 Halve Liter piskefløde Karoline fra Arla Hobro, men min Kone siger de fylder ikke en halv liter i hendes litermål.
Efter en tur på vægten, fratrukket kartonens vægt, vejer de 470 gram
og det er ens for begge to.
Nu er spørgsmålet først om der er nogen der ved hvor stor er vægtfylden på Fløde.
Jeg kunne forstille mig den er lavere end mælken selv, da den jo flyder ovenpå-?
Er det rigtig-?
:lol:

Med venlig hilsen

Søren
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Anjins-Honey

Vi har 2 Halve Liter piskefløde Karoline fra Arla Hobro, men min Kone siger de fylder ikke en halv liter i hendes litermål.


Mnøh - de skulle vel tilsammen helst fylde en hel liter... :mrgreen:

Nå, ...

Der er 38% fedt i piskefløde. Resten må vel antages at være vand, proteiner mv. -- men lad os kalde det vand. Så i 500ml fløde er der 190ml fedt og 310ml vand. Fedts massefylde er sådan circus 0,9g/ml og vand 1g/ml - det giver 171g fedt og 310g vand, ialt 481g fløde.

Citat fra Anjins-Honey

Efter en tur på vægten, fratrukket kartonens vægt, vejer de 470 gram og det er ens for begge to.


Med forbehold for "proteiner mv", variende massfylder alt efter temperatur osv. kunne det da godt se ud til i er blevet snydt for 11g fløde/karton.

Men det skal godt nok være et nøjagtigt litermål før du kan se den forskel...
Tak for svaret
biggrin

Med venlig hilsen

Søren
Så fik jeg lige kigget på en karton -- det er ganske rigtigt vægt, ikke volumen procenterne hentyder til. Så hvis vi antager at din vægt er nøjagtig og bruger de samme data/forbehold...

38% af 470g = 178,6g fedt - det fylder 198,4ml
62% af 470g = 291,4g vand - det fylder 291,4ml

Ud fra det er der så 489,4ml fløde i kartonen.
Man skal huske på at det normalt er MEGET svært at tømme en karton helt! Desuden er et køkkenlitermål ikke helt nøjagtigt. Der skal ikke meget til for en fejlaflæsning. Lidt skævt bord, en forkert aflæsningsvinkel osv.
Vægtfylden skulle intet have at sige, hvis det er angivet at der er 1/2 liter i kartonen. Kun hvis det var angivet i gram. Hvis man gjorde det på et flydende produkt som fløde som man typisk anvender i rum-mål, ville det blive påtalt af Direktoratet for fødevare og Erhverv, da det ville blive betragtet som misvisende.

Normalt er der god kontrol med afvejning af produkter, da man er udemærket klar over at det er noget af det som forbrugerne stejler over, hvis de kan fange et par manglende gram her eller der. Feks har jeg fra en bekendt hørt historier om folk der i supermarkeder har gået hen og kontrolvejet diverse fødevarer (typisk kød osv) på frugtvægten. Men frugtvægten er typisk kalibreret til at trække noget emballage fra (af selvsamme grund som ovenstående) og derfor er folk så kommet og brokket sig over at de får 15 g fars for lidt...... :shock:

Men summasumarum. Hvis du har en produktionsdato mv. som typisk står på emballagen, vil firmaet altid kunne finde tilbage til den pågældende produktion og tjekke deres kontrolvejninger. De har ganske givet også gemt et par kartoner fra den produktion, netop for at tjekke sådanne ting, og kunne modbevise eller bekræfte det.

mvh jan
Annonce
Til Majkat


Jeg tvivler stærkt på at proteiner, mineraler og den slags udgøre en seperat vægt i fløde eller andre produkter, de er indeholdt i produktet og kan ikke vejes på en køkkenvægt.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra PeMa

Jeg tvivler stærkt på at proteiner, mineraler og den slags udgøre en seperat vægt i fløde eller andre produkter, de er indeholdt i produktet og kan ikke vejes på en køkkenvægt.


Det var også min umiddelbare tanke... men kig engang på
http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D01.nsf/O/385D69A0C6CE8B83C1256E5100437223

Pr. 100g:
Fedt: 38g
Protein: 2,1g
Kulhydrat: 3,2g

Så de 62% der er tilbage efter du har fjernet fedtet er i hvert fald ikke det rene vand. Jeg er hverken er biolog eller kemiker, og kender ikke vægtfylden på hverken kulhydrater eller proteiner -- så derfor tog jeg et vist forbehold i udregningerne.
Jeg tror at du helt har misforstået dette. Hvis du har 100 g af et eller andet så er protein, fedt og andre ting af ernæringsmæssig værdi indeholdt i disse 100 g. Restvægten op til 100 g er så vand eller andre stoffer uden ernæringsværdi.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Det der menes er at fedt måske har en anden vægtfylde end vand,- og det samme gælder proteiner.
Derfor kan der ud fra ovenstående oplysninger om hvor meget fedt og proteiner der er i 100 g fløde, regne ud hvor meget det er i liter/ml.
Men stadigvæk. Hvis der står der er 1/2 liter, så er skal der også være 500 ml og ikke nødvendigvis 500 g. Så hvis mejeriet har taget vægten som målestok for fyldning af kartonen og ikke ml. ja så kan det være her humlen til problemet er. At de fylder 500 g i, og ikke 500 ml.
Det er måske værd lige at understrege, at jeg på intet tidspunkt har påstået at mejeriet har snydt den gode Anjins-Honey -- jeg har blot taget de oplyste tal, og beregnet ud fra mine evner og viden. Dette er sket med nogle forbehold, som jeg gjorde klart fra starten.

Citat fra PeMa

Hvis du har 100 g af et eller andet så er protein, fedt og andre ting af ernæringsmæssig værdi indeholdt i disse 100 g. Restvægten op til 100 g er så vand eller andre stoffer uden ernæringsværdi.


Jeg mener nu heller ikke jeg har sagt andet... biggrin

Hvis jeg ser på 100g fløde, så udgør protein, fedt og kulhydrater tilsammen 43,3g af de 100. Vandindholdet er så max 56.7g (og så er der ikke taget hensyn til yderligere mineraler, mv.)

Jeg kender massefylden på vand og på fedt - men ikke på de andre sager, og derfor lavede jeg en antagelse om at de har samme massefylde som vand. Det gjorde jeg, fordi jeg antog at de kun forefindes i meget små mængder og derfor kun i begrænset omfang ville påvirke resultatet. Det viser sig så at disse mængder ikke er så små endda, og givetvis forklarer den difference som regnestykket kommer frem til.

Citat fra jancar

Det der menes er at fedt måske har en anden vægtfylde end vand,- og det samme gælder proteiner.
Derfor kan der ud fra ovenstående oplysninger om hvor meget fedt og proteiner der er i 100 g fløde, regne ud hvor meget det er i liter/ml.

Nemlig.
Citat fra jancar

Men stadigvæk. Hvis der står der er 1/2 liter, så er skal der også være 500 ml og ikke nødvendigvis 500 g. Så hvis mejeriet har taget vægten som målestok for fyldning af kartonen og ikke ml. ja så kan det være her humlen til problemet er. At de fylder 500 g i, og ikke 500 ml.


Grunden til at man ender med at regne tingene ud i gram og ikke pr. liter er jo netop, at mens der uden på kartonen står "1/2 l", så er de 38% der angives som fedtindhold baseret på vægt, ikke på volumen. Det er derfor du er nødt til at regne frem og tilbage. Og jeg har ingen grund til at tro mejeriet ikke fylder 500ml på kartonen -- derimod mener jeg at være kommet frem til, at vægten (og dermed fylden) af proteiner og kulhydrater ikke er så uvæsentlig som jeg i første omgang antog.

Sikke dog en masse skriverier sådan et lille indlæg kunde afføde... biggrin
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis