Navn på værktøj

En stålvinkel man bruger til at lave en 90 graders afmærkning, som f.eks. at få en ret linie på et stykke træ, hvad hedder den.

En siger et vinkeljern - nogle at et vinkeljern enten er et f.eks. 2x2 cm. jern i afkortede længder, men bruger til overligger o.lign eller et stykke bøjet jern til at hænge en hylde op på (hyldeknægt) - men hvad er det korrekte navn for sådan er fyr.

Man fik dem tidligere i træ, og de avancerede kunne justeres så de fik det korrekte gradtal.

Der er ikke engang en juleøl på spil, men vi er nu 2 familier der er irriteret over ikke at vide hvad det hedder, for en stålvinkel lyder også forkert.

Mvh. JørgenE
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Den store flade ca. 30 x 80 cm kaldes tømrervinkel.

Den lidt mindre ca 15 x 30 hvor den korte vinkel er lidt kraftigere kaldes for en bænkvinkel (bruges ved arbejde ved høvlebænk)

Den stilbare er en smigvinkel.

Oplysningerne er fra min læretid, og kan selvfølgelig være ændret i tidens løb for at tilpasse sig markedet med en masse Gør Det Selv folk og andre diverse fuskere. :lol:
Jeg vil kun sige at her er jeg helt enig med Orla, også selv om jeg blot er en amatør fuske i træ...

Men i stål verdenen bruger vi ofte også ganske små vinkler, 2x3-4 cm hvor den korte del er ret tyk 5 - 7 mm og den lange del sidder i midten og er spidset i 90grader ( 45 grader til hver side, men langs på er den vinkelret med den korte :wink: ) Det hedder en hårvinkel og bruges til at se om noget er virkeligt i vinkel da man kan se selv meget små afvigelser under denne vinkel ( lyset skinner ind under )

Men det er jo en halt anden historie...

MVH Njord
Men i øvrigt er det ofte en meget stor fordel at kende bare de mest elementære fagudtryk når man skal hente gode råd hos en håndværker... Og det er vi jo mange fuskere der er glade for at man kan...

Men netop at kunne forstå og bruge de mest elementære fagudtryk sikrer dels at vi forstår hinanden og at misforståelser undgåes.
Desuden viser jo også at man har en vis forståelse for håndværkerens fagområde, og viser den respekt. :wink:

MVH Njord
Tak for den belærende og informative gennemgang !

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis