har jeg en hulmur?

har et murstenshus fra midttrediverne. Jeg ahar lige lavet et hus til en udsugning fra en emhætte, men mødte ikke nogen hulmur på trods af, at jeg er blevet oplyst om at der er hulmur i huset. Men jeg tænkte måske at det er fordi at det var ret tæt på en dør.

Kan det virkelig tænkes, at man kan have valgt ikke at bygge hulmur ?

Muren er halvanden sten tyk - dvs. en sten på langs og en på tværs, men det forekommer mig at der er det samme mønster over det hele og ikke kun omkring dørene.

Jeg havde overvejet at hulmursisolere, men kommer så til at sylte det projekt.


Er der andre måder at tjekke det på end bare at bore et hul i muren og se hvad der er bagved?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er hele muren kun halvanden sten tyk? Hvis, så har du ingen hulmur.
Jeg har selv hus fra midt trediverne, og jeg har hulmur. Muren er 29 cm tyk, hvilket er den tyndest hulmurskonstruktion jeg kender til.

Nogle hulmure bliver lukket i toppen, ved at man murer hen over.

Mvh. Carsten
En mur på halvanden sten er 348 mm tyk. En typisk hulmurskonstruktion.
Carsten: Læg mærke til at Pegazuz skriver "en sten på langs og en på tværs"
At forbandtet er det samme på hele huset tyder det på at der ikke er muret sammen ved døre og vinduer, og der derfor må være hulmur.

Kan man se "kopper" altså enderne på stenene i muren?? eller prøv at beskrive forbandtet!
Dooo. Selvfølgelig er det det :wink:

Mvh. Carsten
Kan man se "kopper" altså enderne på stenene i muren?? eller prøv at beskrive forbandtet!


de vandrette linier skifter. Jeg kender ikke ordet "forbandtet men jeg formoder det er "mønsteret" i stenene.

I een række ser man kun den lange side af stenen.

I næste række ser man kun enden af stenen.

Derefter en side med kun den lange side.

Og så fremdeles.
OK. Grunden til at jeg spurgte var, at havde man kun kunne se løbersiden (den lange) var det næsten helt sikkert en hulmur. Det lyder som om du har krydsforbandt der er det velnok mest benyttede forbandt. Her kan man ikke sige med sikkerhed om det er hulmur, men jeg tror stadig det er. Vurderet ud fra murens tykkelse og husets alder!!
Eller må du bore et hul i fugen. Evt. oppe under udhænget. Og så lige lappe den bagefter. Så er du jo helt sikker.
Annonce
Eller måske kan du indefra komme til at fjerne en sten, bag et skab og så få en usynlig reperation. Skabet kan være i fx bryggers eller køkken. Ofta kan man tage et enkelt skab ud. Eller komme ind bag opvaskemaskinen. Men det afhænger jo også af hvordan køkkenet er lavet.

MVH Njord
jeg har ikke lige fået samlet mod til at undersøge sagen pga. andre ombygningsprojekter, men vil gøre det een af dagene.

Men hvad skulle grunden være til IKKE at bygge en hulmur? Der skal selvfølgelig benyttes lidt flere materialer, men jeg formoder at huset vil være væsentligt lettere at opvarme.

Er der en tommelfingerregel for, hvor meget mere der skal varmes for at opvarme et hus med hulmur kontra et med massiv mur? Ikke fordi jeg skal til at bygge om, men mere så jeg ved hvad jeg evt. har fået for pengene.

Hvornår begyndte man iøvrigt at bygge hulmure?

En anden grund til at jeg tror jeg måske ikke har en hulmur er, at selvom der er fuld knald på brændeovnen og 23 grader i stuen, så er ydermurene temmelig kolde, i retning af 10-15 grader, og det forekommer mig ret koldt.
10-15 gader lyder virkelig koldt. Er det noget du har målt??? Er der fugt på væggene??
Min beregning (ikke alt for videnskabelig biggrin) fortæller at med 348mm massiv mursten og 23 grader inde og 0 grader ude burde der være ca. 19-20 grader på væggen. Så hvis de er så kolde er der virkelig et eller andet galt.

Jeg tror dog stadig du har hulmur. Hvorfor mure 1½ sten massiv når man kunne nøjes med 1???
Jeg tror også du har hulmur. Lav et lille hul og stik en tommestok ind. Så kan du måle hulmurens størrelse.
Indblæsningsfirmaerne tjekker også om man har hulmur når de kommer og giver tilbud.
Det hjælper helt vildt på indeklimaet (kan VARMT anbefales he he)

Held og lykke
jeg ville langt om længe lige lukke tråden.

jeg har boret en del huller i muren, men har ikke fundet noget hul... hmmm. Nu er væggene sandspartlet, så sagen er lukket for nu.

Jeg havde formodentlig ikke ville hulmursisolere hvis jeg havde fundet nogen, da det er noget dyrere at isolere end at fyre lidt mere på brændeovnen. Det var mest for nysgerrighedens skyld.

Men måske lader jeg alligevel et isoleringsfirma komme og undersøge muren og komme med et evt. tilbud. Så kan jeg jo altid revurdere om det alligevel er noget. Så kan jeg også finde ud af, om den tidligere ejer har snøret mig, da vedkommende har oplyst at der er hulmur i huset... Gad vide hvad man egentlig kan gøre, hvis man finder ud af, at man er blevet prakket noget på ærmet???
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis