har jeg en hulmur?

har et murstenshus fra midttrediverne. Jeg ahar lige lavet et hus til en udsugning fra en emhætte, men mødte ikke nogen hulmur på trods af, at jeg er blevet oplyst om at der er hulmur i huset. Men jeg tænkte måske at det er fordi at det var ret tæt på en dør.

Kan det virkelig tænkes, at man kan have valgt ikke at bygge hulmur ?

Muren er halvanden sten tyk - dvs. en sten på langs og en på tværs, men det forekommer mig at der er det samme mønster over det hele og ikke kun omkring dørene.

Jeg havde overvejet at hulmursisolere, men kommer så til at sylte det projekt.


Er der andre måder at tjekke det på end bare at bore et hul i muren og se hvad der er bagved?
har et murstenshus fra midttrediverne. Jeg ahar... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan altså godt være hulmur i dit hus - andet lyder ikke rigtigt, selv ikke i et hus fra 30'erne.

Da du borede igennem, borede du da hele vejen i sten, eller var der et ophold og så igen sten.

Hvis du har boret gennem sten hele vejen gennem muren, kan det være du har boret i en af de sten der er sat på "tværs", normalt murede man for og bagmur sammen med en sten, der kunne fungere som binder.

Rundt om vinduer og døre, samt i toppen blev det ikke unormalt valgt at mure for og bagmur helt sammen.

Mvh.

René

Jeg borede i en fuge, og jeg borede det der svarer til en stens tykkelse på tværs plus lidt mere, så jeg ville være sikker på at komme ind i hulmuren, men jeg mødte ikke nogen ændret modstand undervejs. Jeg forventede at boret på et tidspunkt ville "give efter", men jeg synes ikke der skete noget.

Med hvor stort mellemrum er det normalt at sætte sten på "tværs" i en normalt hulmur?

Men ellers har jeg mere eller mindre syltet projektet indtil videre. Jeg fryser ikke og er ikke helt færdig i huset, så jeg venter til sommeren sætter ind.
Hvis du måler væggens tykkelse i døråbningen og du lander på noget der ligner 30 cm. kan du regne med et hulrum på små 10 cm. Det kan variere lidt da gamle mursten ikke altid kan regnes som 10,5 cm bredde.

At boret ikke gav efter er ikke nødvendigvis et udtryk for manglende hulrum, hvor langt var det bor du brugte?

Mvh.

René

jeg brugte et elektrikerbor. Dvs. ca. 30 cm. og så havde jeg sat et stykke tape, hvor boret ville være når jeg var kommet igennem den første sten og hvor jeg kunne forvente at hulmuren ville være.
i anden anledning (ved opsætning af hylde) har jeg boret i muren igen, og til min store forbavselse gav boret pludselig efter, og efter nærmere investigation viste det sig at jeg nok rent faktisk HAR en hulmur.

Tak til alle, der har medvirket til min lille aha-oplevelse... smile

Så, Brandmand, du havde ret. Min lille boreforsøg HAVDE spillet mig et puds. :wink:
Det var da rart at høre. smile
Problemet er jo bare, at nu må du finde finanserne til at få isoleret. Det skylder du os alle sammen :wink: biggrin biggrin
ja, jeg ved godt, det ville være i een god sags tjeneste, men lige pt. står det lidt små med midler til den slags udskejelser. 8)
-> Pegazuz

Når økonomien er til det bør du seriøst overveje det som en rigtigt - rigtig, god investering at få isoleret - der er mange muligheder på markedet forskellige granulater af enten stenuld, papir, flamingo osv. Det er lidt om at shoppe rundt og får den rigtige pris.

Mvh.

René

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis