opsætning af filt

Jeg har taget det gamle tapet af og rengjort de pudsede vægge, spartlet div- huller, og kørt en gang med rustepudser så væggen ren og fri for ujævnheder. Er det nok til at få en pænt resultat til opsætning af filt eller skal væggene fuldspartles -hvilke jeg jo helst er fri for.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Hvis du vil have det helt perfekte resultat, er der ingen ej uden om fuldspartling.
Da det er pudsede vægge,vil de sandskorn der er på væggen resultere i små "buler" under glasfilten.
Det var nemmere hvis du havde gipspladevægge.

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
Jeg er så af den mening at det faktisk godt kan være pænt, med en lidt ujævn overflade. Men så skal det også være jævnt ujævnt.

Gælder det samme egentlig glasvæv? Hvor finpudset skal overfladen være, når man opsætter væv?

Mvh
ThomasB
Hej.

Underlaget for filt/glasvæv "skal" have en 100% jævn og glat overflade, eller vil det kunne ses igennem.

------------------
Poul Erik

PE

Uden at kende til filt vil jeg lige komme med en oplevelse, hvor det var savsmuldstapet, som nok dækker ujævnheder bedre.

Vi har netop fjernet alt tapet fra en ældre lejlighed - mørtlet huller til, og renset væggene med en mursten der blev gnedet mod væggen.
Så kom der savsmuldstapet på og der blev malet to gange, og resultatet er næsten så man får tårer i øjnene - flot.
Ok, de steder man var nervøse for - f.eks. en dør der er blændet - kan man ane nogle konturer, men er man ikke perfektionist eller krakilsk ser kun dem der har været focuseret på det, mens de der ikke bliver gjort opmærksom på det aldrig opdager det, det er bagateller i forhold til arbejdet, hvis tiden er knap, så bunden er væsentlig, men helheden er nu god til at dække over enkelte mindre væsentlige skavanker i hvertfald i en ældre lejlighed, hvor meget ikke er som et strømlinet nyt hus, hvor alt er lige.
Og husk så lige den hvide siliconesprøjte til alle mellemrum ved paneler - det er dog utroligt hvad det betyder for slutresultatet, og det tager kun få minutter at køre igennem inden malingen. Det er næsten mere væsentligt end lidt ujævnhed i denne lejlighed - og jo, så bruge indkapsling skinner af store synlige kabler. Det kan da ødelægge hele totaloplevelsen af en flot stue, at et et par ledninger sno sig ned i hjørnet.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, selvfølgelig.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Vægen skal være glat som en babynumse.

Jeg ved pev har gode erfaringer med gips.
Selv bruger jeg sandspartel. Første gang efterglatter jeg med et filsebræt. Så behøver jeg ikke slibe. I anden omgang kan jeg få vægen helt glat. Det er et dødsygt arbejde som jeg kun klarer mig igennem med interessante debatprogrammer på P1.

Råd og Dåd har lige nu tilbud på sandspartel.

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 16-10-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Gipsspartling er godt nok kedeligt!
Jeg ved snart ikke hvor mange spartler jeg har kastet rund med i raseri!

Jeg gjorde den fejl, at jeg købte finspartel, som SILAN anbefalede. Jeg har spartlet 8 gange! Det værste er der hvor 2 plader mødes i enderne - på skrålofter. Efterfølgende har jeg købt mellemgrov sandspartel, som en maler anbefalede. Det er meget nemmere, og det synker ikke så meget. Og når der skal slibes, så støver det næsten ikke - ihvertfald ikke i forhold til finspartel.

Jeg kan bidrage i denne dabat med et godt råd: Køb en spartel på ca. 40 cm. de små 20 cm'ers duer kun til skruehuller.

Den med filsebrædtet skal jeg huske, det lyder en del nemmere end at slibe.

jeg havde dog håbet, at spartlingen ikke betød så meget når der skal glasvæv på, men det er åbenbart ikke nogen vej udenom.

Mvh
ThomasB
Nej Thomas - der er ingen let løsning!
Det er med det, som så meget andet, forarbejdet tager tiden og giver prikken-over-i'et.

mvh JSJ

Mvh Jan Steen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også