Opretning af pudset væg

Hjælp søges til hvordan en skæv pudset væg indendørs kommer til at blive nogenluden lige igen (tapet er pillet af væggen). Væggen nærmest buer (flere steder) både i højderetning og i længderetning.

Jeg har forsøgt mig med sandspartel, men hvis jeg kommer for meget på, så klumper det bare sammen, og det føles ikke helt optimalt at bruge sandspartel til dette projekt.

Da det flere steder er 1-1½cm. skævhed der skal rettes op over 30-50cm (et vaterpas er lagt på væggen), søger jeg et godt råd.

Tanken om at flå pudset ned og sætte gipsplader op har været vendt, men jeg ville helst om jeg kunne undgå dette 'svineri'

Thomas

Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er lige faldet over et produkt som jeg er sikker på du kan bruge:
Gipspuds!
Fordelene er mange og ulemperne få. Det føles lidt ligesom spartelmasse at arbejde med og hæfter fint på cement/kalkpuds samt mursten. Derudover kan man påføre det i ret tykke lag uden at det synker ved tørring/hærdning.
De eneste rigtige ulemper er prisen 130kr per 30 kg samt at man skal prime væggen med en speciel blanding før man kan pudse på den. Det skal lige siges at man får mere puds per kg gipspuds end man gør per kg cementpuds (det er ikke nær så tungt).

se også http://www.danogips.dk/dok/p_2_10_gipspuds.pdf
Det burde kunne klares med sandspartel. Du SKAL bruge den grove. Den kan bruges i op til 2 cm tykkelse. (faktisk 25 mm ifølge deres beskrivelse)

Til sammenligning kan fin sandspartel ikke bruges i tykkelser på mere end 3 mm. Medium sandspartel kan smøres på i 4 mm lag, så kan du selv regne ud hvor mange lag du skal have.

10 l fås i Bauhaus til 189 kr fra Danalim.

http://www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/letspartelgrov.pdf
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ja det er helt rigtigt: kun en grov sandspartel er anvendelig,
men til gengæld meget anvendelig

så det er bare med at komme igang
god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Citat fra vatos

Du SKAL bruge den grove. Den kan bruges i op til 2 cm tykkelse. (faktisk 25 mm ifølge deres beskrivelse)

10 l fås i Bauhaus til 189 kr fra Danalim
www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/letspartelgrov.pdf


Det er dér at mit problem er, jeg har fået købt Sandspartel (Medium) til max 4mm., men hos Jem&Fix hvor jeg handlede, havde de ikke den grove. Prisen var ellers god, under 100kr. for 10L

Hvordan er den korrekte måde at oprette en skæv væg på, i dette tilfælde er der en "bule" udad midt på væggen, og hvis jeg bruger en lang retteskinne, vil der enten i bunden eller toppen skulle spartles helt vildt. Kan jeg "snyde", og spartle fra midt til top, og fra midt til bund, så ujævnhenden bliver sådan cirka lige fordelt ?

Og endelig, hvad er mest korrekt at bruge, når man vil bruge en lang retteskinne ? Jeg har pt. et stykke vinkel-alu. 40x40x5mm.

Thomas

Thomas
hej igen !
du har købt en for dårlig spartelmasse i Jem og Fix, du skulle have købt den der hedder letspartel , som fås både grov og medium , måske fører J og F kun medium udgaven , en letspartel er nemmere at arbejde med , både at trække på og senere at slibe,
du kan evt bruge din sandspartel til sidste gang spartel ,
ja indrømmet : det er en jungle at finde rundt i ,

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra g.lykke

du har købt en for dårlig spartelmasse i Jem og Fix, du skulle have købt den der hedder letspartel , som fås både grov og medium , måske fører J og F kun medium udgaven , en letspartel er nemmere at arbejde med , både at trække på og senere at slibe,
du kan evt bruge din sandspartel til sidste gang spartel ,
ja indrømmet : det er en jungle at finde rundt i


Forvirret kan man godtnok hurtigt blive, og spørger man i Jem&Fix, får man ofte et noget intetsigende svar... jeg købte sandspartel (Color Sandspartel H - 4mm.) i den tro at det var til at pudse en væg op med, og Let-spartel medium (Color sandspartel - 3mm) til at spartle gipsplader med (som det iøvrigt er gået relativt fint med), begge fra J&F. Desværre har J&F ikke let-spartel i den grove udgave.

Sumasumarum, det vil sige at let-spartel bruges både til gipsplader og til en pudset væg, blot med den forskel, at til en pudset væg, vælges der ofte den grove udgave ?

http://www.danalim.dk/Spartelmasser.html

Thomas

Thomas
ja det er rigtigt .
hvis vægge er fin og finpudset af murer bruges kun en medium, men i de fleste tilfælde er væggene ikke finpudset og så er det nødvendig med en grov spartelmasse,
forskellen på de forskellige byggemarkeder er nok deres personale,
nogle har udelukkende håndværksuddannede folk og andre satser på butiksuddannnede,

god arbejdslyst

PS: er der flere spørgsmål så spørg bare løs

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Citat fra g.lykke

Er der flere spørgsmål så spørg bare løs

Det vil jeg hermed benytte mig af!

Jeg var i en lokalt trælast, hvor der normalt er gode svar på ens spøgsmål, de sagde at jeg ville kunne slippe langt billigere fra problemet ved at bruge pudsemørtel, og selv blande det op, også eftersom at væggen er relativ ujævn. Så stod jeg dér og lignede et stort spøgsmålstegn, men endte med at tage en 30kg's pose med til 47kr. Det er jo ikke et beløb som vælter bugettet.

http://kortlink.dk/gd4

Men.... hvad mener i, vil jeg få noget godt ud af at bruge pudsemørtel, og er det til at rette væggen op med det, uden at være "prof", også med den tanke at jeg har "smurt" et par lag sandspartel på ca. 50% af væggen?

Jeg mener at man bruger et filtsebrædt/pudsebrædt hvis der bruges pudsemørtel ?

Thomas

Thomas
Har du for pokker ikke en murer-ven, som kan hjælpe dig igang ?

Ikke for at skabe mere forvirring, men at sandspartle HELE vægge i tykke lag, er efter min opfattelse ikke for uøvede.

Jeg kan begge dele, men lad nu polyfillafolket spartle huller i kolonihavehusene, og betal evt. en murer for en time.
Er han frisk, og er du lærenem, kan du pudse det halve New-York bagefter på en eftermiddag.

Håber historien ender lykkeligt....

God jul :roll:

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Citat fra euroterm

lad nu polyfillafolket spartle huller i kolonihavehusene, og betal evt. en murer for en time. Er han frisk, og er du lærenem, kan du pudse det halve New-York bagefter på en eftermiddag

Kan godt se dit "point of view", nogen gange må man kigge andre over skulderen....

Tak for din hjælp.

Thomas

Thomas
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også