Opretning af pudset væg

Hjælp søges til hvordan en skæv pudset væg indendørs kommer til at blive nogenluden lige igen (tapet er pillet af væggen). Væggen nærmest buer (flere steder) både i højderetning og i længderetning.

Jeg har forsøgt mig med sandspartel, men hvis jeg kommer for meget på, så klumper det bare sammen, og det føles ikke helt optimalt at bruge sandspartel til dette projekt.

Da det flere steder er 1-1½cm. skævhed der skal rettes op over 30-50cm (et vaterpas er lagt på væggen), søger jeg et godt råd.

Tanken om at flå pudset ned og sætte gipsplader op har været vendt, men jeg ville helst om jeg kunne undgå dette 'svineri'

Thomas

Thomas
Hjælp søges til hvordan en skæv pudset væg... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
- nu skriver du ikke noget om dit hus alder/type - men jeg har dog selv gjort mig nogle erfaringer omkring din problemstilling. For det første skal du være meget opmærksom på, at en pudset væg - specielt i et ældre hus - aldrig er helt lige. Det bør du nok vælge at betragte som en charme - i stedet for et problem. Din næste overvejelse skal nok gå i retning af - hvor lige er resten af væggen. Hvis du retter 1 "bule" op - så er der en vis risiko for, at du pludselige opdager/ser nogle nye !!.

Hvis resten af væggen i øvrig er helt lige - så ville jeg vælge at gøre følgende: bank bulen ned med en murhammer/flad mejsel - netop så meget, at du med et lige "bræt" kan konstatere at bulen er væk. Hullet skal du pudse op med mørtel - det købte er sikkert fint hertil - ellers køb noget alm. blandet pudsemørtel. Hvis du ikke er helt "skarp" til det med at pudse - så er det nemmeste bare at smøre et godt lag på. Lad det tørre lidt - og skrap så det overskydende af med et lige brædt. Når pudsen er godt tør - kan du "finpudse" ved at spartle med en alm. fin sandspartel - og slibe efterfølgende.
Hvis resten af væggen ikke er helt lige, så ville jeg gøre som ovenfor excl. spartel - men i stedet spartle hele væggen.
Hvis du ikke kan banke bulen ned - fx. fordi det er selve muren der er skæv. Tja - så skal du naturligvis øge "tykkelsen" på resten af væggen. Her vil jeg anbefale dig ikke at spartel når det drejer sig om de tykkelser du beskriver. Det er alt alt for dyrt - og alt alt for besværligt. En "prof" vil her nok kunne betales for dine udgifter i spartel - men hvis du vil gøre det selv så er det naturligvis også muligt.
Et par tips kunne være:
- vedhæftningen mellem gammel og ny puds skal være 100% god - hvis der er problemer hermed så prøv at smøre et lag "blå lip" eller lign. på den gamle væg først - lad den tørre - og puds herefter ovenpå denne.
- hvis det skal være helt lige - så lav "nogle styreskinner" som du kan rette af på med et bræt - og finpuds/spartel så i 2. omgang
- og endelig husk altid at vande tørre flader inden du går i gang med at pudse !
mvh. Jan Petersen

Jan Petersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også