Flytte Ligusterhæk

Vi vil gerne have rykket vores indkørsel, og i den forbindelse skal vi lave et nyt hul i vores ligusterhæk.
Spørgsmålet er så om vi kan grave det stykke af hækken op, hvor vi vil have den nye indkørsel og plante den igen i hullet fra den gamle indkørsel?

Hvordan og hvornår kan dette gøres?

Kan man købe ligusterhække i 1,5-2M højde, og hvad koster sådan nogle?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra morten B M

Vi vil gerne have rykket vores indkørsel, og i den forbindelse skal vi lave et nyt hul i vores ligusterhæk.
Spørgsmålet er så om vi kan grave det stykke af hækken op, hvor vi vil have den nye indkørsel og plante den igen i hullet fra den gamle indkørsel?

Hvordan og hvornår kan dette gøres?

Kan man købe ligusterhække i 1,5-2M højde, og hvad koster sådan nogle?

Hej Morten!
Du bør flytte hækken om efteråret, men kan stadig gøre det, indtil frosten sætter ind. Grav planterne op enkeltvis, med så stor rodklump som muligt, plant dem igen i samme jordhøjde, og husk at vende planterne som de har stået før.

Køb af planter. Enhver planteskole kan levere det de kalder færdig hæk, men prisen kender jeg ikke.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Når du planter dine ligustre, skal plantehullet være meget stort. Sådan en indkørsel har sikkert en dobeltsidig traktose, eller hvad det nu hedder. Jorden er presset sammen under fliserne, så der skal løsnes meget langt ned. Ellers dør planterne i løbet af nogle år, ligegyldigt om du bruger de gamle eller finder nogle nye.

Hvis du køber nye, vil du nok få svært ved at finde samme klon, så det nye stykke kan have en lidt anden farve eller struktur en den gamle.

God fornøjelse med projektet!

Green

Jeg får nok svært ved at nå det i år.
Kan de ikke gøres til foråret, eller bliver jeg så nød til at vente til næste efterår?

Det er en gammel liguster, hvordan deler jeg den op, da jeg ikke lige kan se hvordan den er delt naturligt.
Citat fra morten B M

Jeg får nok svært ved at nå det i år.
Kan de ikke gøres til foråret, eller bliver jeg så nød til at vente til næste efterår?

Det er en gammel liguster, hvordan deler jeg den op, da jeg ikke lige kan se hvordan den er delt naturligt.

Du kan gøre det til foråret, men, det kræver en del vanding, og procentdelen der går til, er større.

Du deler den ved at følge hver enkelt stamme op, og graver ned i mellem, og du er nok nød til at klippe nogle af grenene, der krydser hinanden.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
hvis du vælger at flytte din hæk til næste efterår, har du mulighed for at få nogle bedre rødder, ved at stikke langs planterne med spaden i foråret.
du skærer dermed rødderne over , netop der hvor du vil grave ned til efteråret, hvilket får planten til at udvikle en mængde nye rødder netop i rodklumpen .
plantens mulighed for at overleve forbedres væsentlig

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis